Gjest grautemann Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 heisann er en gutt på 20 år som har fått ett problem som henger over meg. Merket ikke noe til det før men i det siste har det kommet perioder der jeg blir jævlig sliten og bare har lyst til å legge meg ned i senga alene.. bevegelsene mine blir trege og klossete og jeg klarer rett og slett ikke å fungere i det hele tatt. I tillegg til å bli så tung i kroppen er det akkurat som om det er ett lag som trykker litt på hjernen ved tinningene ca. det er egentlig det verste når det blir sånn for da kan jeg liksom ikke gjøre noe eller oppføre med "ok" engang, vet det kanskje høres litt merkelig ut. men er det noen som vet noe om hva det kan være, lite trolig at det er noe fysisk men finnes det mulighet for det ? dette medfører endel problemer og jeg blir lett irritabel sur, tiltaksløs, ser ikke noe poeng med noe som helst, og kunne like gjerne gitt opp eller gitt faen i alt. Hadde en lignende episode ifjor men nå ser det ut til å komme og gå ganske ofte. Det varer som regel en dag vertfall. ellers kan jeg ha dager der jeg føler meg energisk, uovervinnelig kreativ og alt går fett som bare det. Så har lurt litt på om jeg muligens har en form for bipolar men har lyst til å finne ut hva det er hvertfall og om det er noe å gjøre for å bli kvitt det (hvertfall lammelsen). Mora mi har også en tendens til å være litt bipolar. var hos legen for litt siden og forklarte men så fort jeg nevnte det med mora mi sa han bare at jeg skulle gå til psykolog og han tok ikke noe blodprøver eller noe.(gjorde det forrige sommer) Hvis det er en depresjon som gjør meg sånn så må jeg nesten ha en lidelse, for har egentlig ett veldig bra liv og all grunn til å være lykkelig. Eksprimenterte litt med rus i min ungdom men var mer en periodevis hobby enn en avhengighet, tok det aldrig for langt ut heller så tror ikke det alene hvertfall har gjort meg sånn. Håper du forstår og tar meg seriøst, denne tilstanden "ødelegger" livet mitt til tider og vil ikke miste dama og alt pga det.. Har vell egentlig ikke råd til å gå til psykolog for hjelp før om noen måneder og det måtte isåfall hvert får å ta en test bare eller fått noe så jeg kvitta meg med den dårlige sinnstemningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333528-depresjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen forslag Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 l''ite trolig at det er noe fysisk men finnes det mulighet for det ? '' Det første du bør gjøre er å få tatt en tilstrekkelig sjekk rundt det fysiske. Det skal en alltid gjøre når en lurer på om det er en psykisk lidelse. Nå har de tatt blodprøver av deg for et år siden, men jeg ville funnet meg en fastlege som stoppet litt mer opp hos meg før han henviste til en psykolog. Selv om din mor er bipolar (bipolar II, formoder jeg), er det ikke automatikk i at du har den samme lidelsen. Fastlegene har fått med seg den store statistiske sammenhengen ved bipolaritet og slektsforhold, men det betyr ikke at de fullstendig skal slutte å være detektiver rundt vår psykiske helse. Om din fastlege ikke kan hjelpe deg, og du trenger en førstegangs utredning og diagnostisering, så tenker jeg umiddelbart at spesialisthjepetjenesten er rett sted for deg. Jeg synes ikke din lege skal henvise deg til en psykolog, noe som innebærer at du i all ensomhet er forvist til å finne deg en psykolog selv, med påfølgende lange ventelister og uten å vite noe om vedkommendes kompetanse på ditt problemområde. Jeg ville bedt legen min henvise meg til nærmeste distriktspsykiatriske senter for utredning, men tanke på dine symptomer og din mors historie. Der har de også nødvendig kompetanse rundt medisinering, om det skulle bli nødvendig. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333528-depresjon/#findComment-2795485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Dette er såpass alvorlig at jeg synes du skal be fastlegen om henvisning til en psykiater. Det er viktig å få avklart om dette er en bipolar lidelse. Jeg synes det høres slik ut. Ang penger, koster det 295 kr per konsultasjon inntil du får frikort på 1780 kroner. Deretter er det gratis. http://www.nav.no/805316639.cms 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333528-depresjon/#findComment-2795807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.