aase k. Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hei. Jeg har diagnosen blandet pf med paranoiditet, ustabilitet og depresjon. Jeg bruker 7,5 mg imovane (ved behov) og 100 mg seroquel på kvelden for å hjelpe mot søvnproblemer. Har nå startet lamictal (opptrapping). Og nå er søvnproblemene blitt mye verre. Våkner flere ganger hver natt og flere ganger har jeg våknet pga mareritt. Tidligere hadde jeg bare innsovningsproblemer, men det blir bare verre uansett hva jeg prøver. Hva er langtidsvirkningene av lite eller dårlig søvn når en sliter mye psykisk? Legen min nevnte haldol en gang så jeg lurer på om det er noen som har erfaring med den? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333529-nhd-s%C3%B8vn-og-andre-problemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest håper det løser seg Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Nå har jeg aldri gått på lamictal, og har heller ikke vært inne på felleskatalogen for å sjekke, men jeg vil tro din forverring i søvnmønsteret akkurat nå skyldes opptrapping. Så jeg ville sett mest mulig optimistisk på det enn så lenge, og holdt ut med tro på at det er forbigående. Når det gjelder søvnproblematikk har jeg en lang lidelseshistorie. Når det gjelder langtidsvirkninger er det likevel min erfaring at kroppen har en enorm evne til restituering, bare den får litt bedre søvn igjen, og systemet får litt tid på seg. Jeg har vært alvorlig bekymret for det samme selv til tider. Jeg følte jeg hadde hukommelsestap i løpet av dagen, at jeg ikke kunne huske mye av det som skjedde med meg. Jeg har ingen form for psykoseproblematikk, men det var svært ubehagelig. Selv om jeg har tenkt at jeg nok ville vært mer utsatt om jeg hadde hatt en liknende diagnose som du har. Det er ikke rart at du vil sove godt og holde på en god balanse i livet ditt, og det høres ut som om du har en lege som også spiller på lag med deg rundt dette. Jeg hadde også stadig en følelse av å få små anfall, nesten som det jeg innbiller meg må være nokså likt epilepsianfall(små). Skremmende. Nå har jeg sovet bedre, livet er roligere, og jeg begynner å normaliseres. Jeg var veldig ute å kjøre i noen år. Hukommelsen tar seg til igjen, heldigvis. Jeg har kommet fram til at får en over 4 timer om nettene er det mye som kan gå. Ennå våkner jeg opp mye, og har til tider fortsatt en del mareritt, men kroppen kan klare seg uten 8 timer søvn hver natt, for å si det slik. Kanskje du kunne byttet på med en annen medisin inimellom. Vallergan, nozinan eller tolvon. Jeg forstår det slik at du ikke er avhengig av imovanen. Der kunne du byttet med stilnoct, selv om den er noe svakere enn imovane. Variasjon er alltid greit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333529-nhd-s%C3%B8vn-og-andre-problemer/#findComment-2795478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.