ringo55 Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hei, jeg er en mann på 36år og har en datter fra tidligere forhold. er i dag samboer og jeg sliter med sjalusi. Det kommer og går, men når det kommer så klarer jeg som oftest og takle det, men ikke alltid og det går utover min samboer og det går utover forholdet vårs. Jeg elsker henne over allt på jord og jeg vil så gjerne ha tips om bøker jeg kan lese eller annet som kan hjelpe meg. nå sist det skjedde så sa jeg att jeg skal søke hjelp og begynner her for jeg vil ikke miste henne pga sjalusi som skylles meg. Hun er verdens beste og jeg vet hun ikke går bak min rygg, men alikevel får jeg disse sjalusi tillfellene. Håper dere kan hjelpe meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333535-sjalusi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen forslag Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg synes du skal gjøre det du sa, nemlig ta kontakt med lege for å søke hjelp. Det er fint å lese bøker og jobbe med ting, men sjalusi er litt som et spøkelse som trenger å komme synlig frem i lyset for å sprekke. Man blir lett gående og kave med det når en jobber med det for seg selv. Det handler sjelden om å bli mer opplyst i hvert fall. Hadde det vært lett å løse problemet hadde en allerede gjort det for seg selv. Og min erfaring, ikke personlig, er at det er grupper som jobber bra med denne problematikken. Å komme til i en gruppe er ikke så vanskelig som å komme til en psykolog som driver eneterapi, og jeg antar du ikke er lysten på å vente i månedvis på å ta tak i problemet. Jeg har selv gått i gruppeterapi for noe annet, og det var en gruppe som hadde problemløsning som fokus. Ikke graving i lidelse og årsaker, selv om terapeutene kjente den enkelte historie ganske godt. Jeg vil råde deg til å søke mot en gruppe som ikke har en psykodynamisk og analytisk tilnærming, men en som jobber med situasjonen her og nå og gir en teknikker og bedre tankemønstre i livet. Gjør du det vil jeg også tro du har fått med deg langt mer enn det du kom dit for ved terapislutt, for gruppeterapi er utviklende på så mange områder i livet vårt. Der er psykologer som driver med grupper i mange byer og steder, og det trenger slett ikke være innenfor distrikpsykiatrien du søker hjelp, for å si det slik. Jeg ville egentlig holdt meg unna den, om mulig, hvis det var meg som skulle velge og hadde den type problematikk. Når det gjelder bøker ville jeg lest bøkene til Wilhelmsen, Ingvar. Kongen befaler og Sjef i eget liv. Men de forandret ikke livet mitt akkurat. De er likevel greie å ha med seg. De forteller noe om en gunstig tilnærming til problemet. Ps! Gå ikke i en type terapi som fokuserer på årsaker til hvorfor du er slik. Bruk minimalt med tid på det. Det er ikke noen løsninger som finnes i det svaret nemlig. Jeg er etter hvert ekspert på meg selv analytisk, etter år i psykodynamisk terapi... Det er alltid årsaker til ting. Det er _løsninger _en må komme frem til, og løsningene er som oftes lik, uansatt årsak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333535-sjalusi/#findComment-2795480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringo55 Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Jeg synes du skal gjøre det du sa, nemlig ta kontakt med lege for å søke hjelp. Det er fint å lese bøker og jobbe med ting, men sjalusi er litt som et spøkelse som trenger å komme synlig frem i lyset for å sprekke. Man blir lett gående og kave med det når en jobber med det for seg selv. Det handler sjelden om å bli mer opplyst i hvert fall. Hadde det vært lett å løse problemet hadde en allerede gjort det for seg selv. Og min erfaring, ikke personlig, er at det er grupper som jobber bra med denne problematikken. Å komme til i en gruppe er ikke så vanskelig som å komme til en psykolog som driver eneterapi, og jeg antar du ikke er lysten på å vente i månedvis på å ta tak i problemet. Jeg har selv gått i gruppeterapi for noe annet, og det var en gruppe som hadde problemløsning som fokus. Ikke graving i lidelse og årsaker, selv om terapeutene kjente den enkelte historie ganske godt. Jeg vil råde deg til å søke mot en gruppe som ikke har en psykodynamisk og analytisk tilnærming, men en som jobber med situasjonen her og nå og gir en teknikker og bedre tankemønstre i livet. Gjør du det vil jeg også tro du har fått med deg langt mer enn det du kom dit for ved terapislutt, for gruppeterapi er utviklende på så mange områder i livet vårt. Der er psykologer som driver med grupper i mange byer og steder, og det trenger slett ikke være innenfor distrikpsykiatrien du søker hjelp, for å si det slik. Jeg ville egentlig holdt meg unna den, om mulig, hvis det var meg som skulle velge og hadde den type problematikk. Når det gjelder bøker ville jeg lest bøkene til Wilhelmsen, Ingvar. Kongen befaler og Sjef i eget liv. Men de forandret ikke livet mitt akkurat. De er likevel greie å ha med seg. De forteller noe om en gunstig tilnærming til problemet. Ps! Gå ikke i en type terapi som fokuserer på årsaker til hvorfor du er slik. Bruk minimalt med tid på det. Det er ikke noen løsninger som finnes i det svaret nemlig. Jeg er etter hvert ekspert på meg selv analytisk, etter år i psykodynamisk terapi... Det er alltid årsaker til ting. Det er _løsninger _en må komme frem til, og løsningene er som oftes lik, uansatt årsak. Tusen Takk, skal ta tak og sjekke ut dette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333535-sjalusi/#findComment-2795482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen forslag Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Tusen Takk, skal ta tak og sjekke ut dette Lykke til!) Håper du får orden på dette. Det er vondt å ha det slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333535-sjalusi/#findComment-2795484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.