Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Til de som har vært interessert.

Da har vi fått utredning av "Speech and Language Department" ved sykehuset. Konklusjonen var veldig klar.

Mens vi har ventet på timen har våre diverse profesjonelle hjelpere hintet om at sønnen vår ikke trenger støttetimer for språk og at vi muligens bare vil få noen få timer ved sykehuset, så jeg hadde på mange vis slått meg til ro med det. Derfor ble jeg litt satt ut når ekspertene mente noe helt annet.

Sønnen vår har rett og slett lært seg å maskere språkproblemene sine for korte perioder og lurer derfor både besøkende og lærere. Han er fullt klar over sitt eget manglende språk.

De vil plassere han på en spesialgruppe som del av en normal skole - hvor de har eksperter på språkproblemer og spesialtilpasset opplegg. Sjansene for at han kan følge normal undervisning er ekstremt små. Men før han kommer inn på en av de gruppene, må han gjennomgå ytterligere tester for å sjekke at han ikke ligger etter på noen andre vis.

Vi fikk i tillegg den endelige diagnosen. Han har ikke sen språkutvikling, for han utvikler ikke språket slik andre barn gjør. Han har definitivt en språkforstyrrelse - med både ekspressive problemer og problemer med forståelsen. Om han ikke får spesialtilpasset opplegg vil han mest sannsynlig aldri lære å lese og skrive.

På en måte er det fint, så kan jeg endelig slippe tankene angående hva jeg kunne gjort annerledes og om han hadde endt opp med normal utvikling bare han hadde en annen mamma enn meg.

Så nå ser vi framover og prøver å glede oss over at han vil få all hjelpen han trenger til å klare et vanlig skoleforløp, på sine egne premisser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333583-ang-s%C3%B8nn-med-spr%C3%A5kproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, det må ha vært en tung nyhet, ja, samtidig som det må være deilig å endelig få noen svar.

Lykke til med tilpasningen!

(forøvrig føler jeg meg temmelig sikker på at han har vært heldig ved valg av mamma ;) )

Takk for snille ord, Elextra :)

Ja, det er litt tungt, men samtidig har vi vært helt sikre på at det er -noe- så lenge, at når vi fikk den endelige konklusjonen (etter mange spekulasjoner fra semi-eksperter) er det egentlig ganske fint.

Jeg forstår veldig godt at du ble litt satt ut over den beskjeden.

Samtidig høres dette ut til å være noe som det bør settes inn tiltak mot, så tidlig som mulig. Så det er jo kjempefint å få "bevist" at han trenger faglig hjelp, ikke bare noen som observerer og vil se det an.

Husk at han er liten ennå, det kan skje mirakler dersom han blir stimulert på riktig måte. I vår verden er det viktig å kunne uttrykke seg og motta verbal / skriftlig informasjon, så det er fint at han får hjelp til å utvikle det potensialet han sikkert har.

Jeg tror ikke du har noen som helst grunn i verden til å bebreide deg selv.

Jeg forstår veldig godt at du ble litt satt ut over den beskjeden.

Samtidig høres dette ut til å være noe som det bør settes inn tiltak mot, så tidlig som mulig. Så det er jo kjempefint å få "bevist" at han trenger faglig hjelp, ikke bare noen som observerer og vil se det an.

Husk at han er liten ennå, det kan skje mirakler dersom han blir stimulert på riktig måte. I vår verden er det viktig å kunne uttrykke seg og motta verbal / skriftlig informasjon, så det er fint at han får hjelp til å utvikle det potensialet han sikkert har.

Jeg tror ikke du har noen som helst grunn i verden til å bebreide deg selv.

Takk for hyggelige ord :)

Og ja, slik har jeg også ressonnert. Det er vel ingen foreldre som ønsker å høre at barnet deres må gå på "spesialskole". Samtidig vet jeg at en annen i familien med samme problemet/diagnosen ikke lærte å lese før sent i skolegangen og slet seg gjennom år etter år, gråt over leksene og ble mistenkt for ADHD på grunn av urolighet (hvem ville ikke vært urolig om de måtte sitte stille i 45 minutter uten å klare og følge med på det som foregår).

Annonse

Takk for snille ord, Elextra :)

Ja, det er litt tungt, men samtidig har vi vært helt sikre på at det er -noe- så lenge, at når vi fikk den endelige konklusjonen (etter mange spekulasjoner fra semi-eksperter) er det egentlig ganske fint.

Jeg tenkte umiddelbart at "å, nå er han nok lettet!" - det høres kanskje rart ut, men når han åpenbart har vært klar over problemene sine og brukt så mye energi (for det må han ha gjort) på å dekke over dem - må det et sted selv inne i en nokså liten gutt være en stor lettelse.

Alt godt til en god mor!

Jeg er glad over å høre at han har fått en såpass spesifikk diagnose, dermed blir det vesentlig lettere å gi ham tilpasset opplæring fremover. Du husker sikkert at jeg for flere år siden forsiktig antydet at jeg lurte på om det du beskrev var språkvansker; dette hadde sammenheng med at jeg i forbindelse med en praksisperiode var med på utredning av barn med alvorlige språkvansker og mye av det du beskrev minnet om disse barna.

Håper dere vil bli godt fornøyd med den hjelpen som tilbys fremover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...