Gå til innhold

Barn av foreldre der en har bipolar lidelse vil ha en risiko for å få sykdommen

Anbefalte innlegg

Gjest BP typen

Hei Nils! Jeg leste i et tidligere svar at: "Barn av foreldre der en har bipolar lidelse vil ha en risiko for å få sykdommen på ca 20-25%." Jeg vil gjerne ha mer informajson om dette ettersom kjæresten min har BP lidelse og det å få barn er et veldig aktuelt spørsmål, men som gjør meg veldig skremt, både på grunn av arv, følelsesmessige påkjenninger ifm. graviditet/fødsel og at jeg vil ha en stabil mor for mitt barn. Som kjent er det store individuelle forskjeller i alvorlighetsgrad og hvordan sykdommen arter seg. Min kjæreste har en mild variant, og hun hadde veldig lite symptomer før de siste 18 mnd. (hun er nå 30 år). Finnes det forskning (og litteratur) som forteller om sannsyligheten for at dette går i arv endres med alvorlighetsgrad og sykdomsforløp hos forelder? Videre, kan du si noe om kvinner med BP lidelse får mye problemer i forbindel med graviditet/fødsel (anta at moren ikke går på medisin)?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det er ikke så mye mer å si om arveligheten. Den er 20 - 25%. Siden dama di debuterte sent (ca 28 år?) er risikoen i nedre sel av det nevnte området.

2. Damer med bipolar lidelse har øket risiko for fødselspsykose. De bør derfor følges tett av fastlege, psykiater og fødselslege.

3. I slike tilfeller bør en bruke medisiner i svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...