Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Er mann på 20 år som oplever stort håravfall. Det startet for 6 måneder siden, og har nå blitt så synligt at jeg måtte klippe alt av. Har vært hos lege å fått påvist b-vitamin og folsyre mangel, dette har nå normalisert seg,Hun tok og hodebunns prøve som var normal, men hårtapet forsetter. Har brukt Recrea forte i 4 måneder, men merker ingen effekt. Det er slik at hodebunnen klør og så faller hårene ut med talgkjertel. Hårtapet er diffust,men på toppen av hode er det tynnere, og dårligere hår( der eg har brukt recrea forte). Det er ingen i familien så har opplevd hårtap så tidligt. Morfar hadde alt håret til han døde, mens farfar hadde måne, men ikke før han var eldre. Far ble tynnere i håret i 25 års alderen, men eg er tynnere i håret enn han var da.Senere fekk han flekkviss håravfall og er nå skallet pga det. Kan seies at eg har gått gjennom mye psykisk og vært utsatt for mye sykdom. Så lurer på hva du mener det er ? viss arvligt håravfall kunne eg tenkt meg å fått litt mer utfyllende svar. Er henvist til hudspesialt, men kan forvente lang ventetid, så viss hårtapet forsetter i samme tempo kommer jeg til å være skallet før timen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333705-h%C3%A5ravfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Etter din beskrivelse kan det være 2 "forklaringer" på ditt hårtap, den ene, den andre eller en kombinasjon. "Mannlig skallethet" som også kalles androgenetisk hårtap er typisk med "viker", "måne" og etter hvert generell uttynning, er arvelig og skyldes hormonpåvirkning. Den andre typen kalles ”telogent effluvium" og betyr et synkronisert håravfall, best oversatt med "røyting", dvs at veldig mye av håret faller av i løpet av en ganske kort periode og det kommer typisk etter febersykdom, mangelsykdommer, sterke fysiske og psykiske påkjenninger som operasjoner, sjokkopplevelser mm. Denne siste typen hårtap kan bli veldig synlig , men den er forbigående. Minoxidil som finnes i Recrea forte kan hjelpe på den androgenetiske formen , men ikke på den siste typen håravfall. De er uansett ikke farlig å bruke det. Jeg tror du kan regne med at mye av håret ditt kan komme tilbake og at du senere får en gradvis tiltakende androgenetisk form. Du kan fortsette med Recrea forte inntil videre. Dersom håret ikke skulle komme tilbake , kan det være aktuelt med et annet medikament i tablettform som kalles Finasterid og også kan hjelpe. Må evt også brukes i lang tid. Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333705-h%C3%A5ravfall/#findComment-2797224
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...