Gå til innhold

Lege spørsmål om du kan, har tid..

Gjest bekymret mamma til gutt.. Haster litt..

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret mamma til gutt.. Haster litt..

Jeg har en gutt som nylig brakk hånden (oppå selve hånden, vi fikk se bruddet og det var litt skarpt). Han har plagdes med hevelse som har forverret seg. Fått beskjed om å holde armen høyt, men det er forståelig nok litt slitsomt i lengden. Det banker i hånden når han ikke holder den høyt og vi kan se at den er blå. Bortsett fra dette er han i fin form. Jeg som mor er bekymret for om dette kan være farlig. Vi var så skaden to dager etter at det skjedde hvor han fikk ny gips pga samme problem. Det nr "bare" en halv gips, dvs oppå hånden helt fra finger tuppene og til albuen med bandasje rundt. Dette pga hevelsen. Føler meg litt hysterisk som mor, og gutten sier at han IKKE vil til lege enda en gang. Vet at dette ikke er ditt felt, men kanskje du som lege kan si om dette er farlig med tanke på at det kan stoppe blodtilførselen. Hvis andre kan svare så gjerne det. Jeg vil modig plage gutten ned til lege vakten en gang til.

Fortsetter under...

Gjest bekymret mamma til gutt

Om hånden er blå, det banker i den, og den må hele tiden holde høyt for ikke å hovne opp og være vond, hadde jeg dratt på legevakten/kirurgisk poliklinikk om det var mitt barn.

Tusen takk for svar nhd. Da får vi ta turen ned.

Gjest Fioletta

Om hånden er blå, det banker i den, og den må hele tiden holde høyt for ikke å hovne opp og være vond, hadde jeg dratt på legevakten/kirurgisk poliklinikk om det var mitt barn.

Det er vel ikke unormalt at en brekt hånd hovner opp (og blir blå tilslutt) når en holder den for lenge "nede".

Jeg har ikke brekt en hånd før, men har brekt beinet mitt to ganger, den ene gangen et fint brudd, den andre gangen knust i småbiter.Begge gangene fikk jeg streng beskjed om å holde benet høyt. Det skulle ikke mye til før beinet hovnet opp og føltes ut som skulle sprenge hvis jeg hadde det for mye ned.. Så dette er da ikke unormalt..

Gjest Bekymret mamma til gutt

Det er vel ikke unormalt at en brekt hånd hovner opp (og blir blå tilslutt) når en holder den for lenge "nede".

Jeg har ikke brekt en hånd før, men har brekt beinet mitt to ganger, den ene gangen et fint brudd, den andre gangen knust i småbiter.Begge gangene fikk jeg streng beskjed om å holde benet høyt. Det skulle ikke mye til før beinet hovnet opp og føltes ut som skulle sprenge hvis jeg hadde det for mye ned.. Så dette er da ikke unormalt..

Jeg tenkte som deg, derfor spørsmålet også. Men jeg er jammen glad jeg spurte og for at vi dro. Hvordan konsekvensene ellers ville blitt vet jeg ikke, men hånden hadde hovnet enda mer opp, slik at gipsen var for trang. Hånden var blå den.. Gutten har vært flink å holde armen oppe, men det er slitsomt å holde den oppe hele tiden. Ikke kan han ha den i fatle heller..

Gjest Putebygging

Jeg tenkte som deg, derfor spørsmålet også. Men jeg er jammen glad jeg spurte og for at vi dro. Hvordan konsekvensene ellers ville blitt vet jeg ikke, men hånden hadde hovnet enda mer opp, slik at gipsen var for trang. Hånden var blå den.. Gutten har vært flink å holde armen oppe, men det er slitsomt å holde den oppe hele tiden. Ikke kan han ha den i fatle heller..

Et tips til dette med å holde armen oppe: La han ligge på ryggen, og bygg opp med puter slik at armen kan støttes mot putene. Det er bruddstedet som må være over hjertehøyde, så han kan da ha albuen i sofan ved siden av kroppen, og støtte resten av armen opp mot putene.

Alternativt ligge på siden med vond arm øverst, men det er ikke så bra.

God bedring!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...