Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål som jeg har lurt lenge på og nå plager det mer og mer. Jeg fikk mitt første angstanfall for 7 år siden. Jeg satt i kassen i en matbutikk og plutselig så fikk jeg et angstanfall. Dette er noe jeg aldrig hadde opplevd tidligere. Jeg hadde bodd sammen med min mann i to år. Jeg slet med at han drakk hver helg, han gjorde meg aldrig noe vondt fysisk. Men psykisk slet det mer og mer på meg. Jeg har ikke kunnet jobbe siden den dagen. Har hatt perioder da jeg har vært nesten bra, men de siste månedene har det begynt å bli verre igjen. Mann min drikker fortsatt hver fredag. Han lover hver gang at han skal slutte, men det skjer ikke. Jeg har lyst å gå fra ham, men ikke hvordan jeg skal klare meg med barna når jeg ikke tør å ta buss eller kjøre bil lenger. Butikker går jeg ikke i. Det er først nå jeg har fått time hos en psykiater. Har bare hatt en time og fikk en følelse av at han ikke tok angsten min alvorlig. Men er det mulig at jeg har utviklet denne angsten pga. det med mann min. Jeg merker jo at jeg blir verre og verre nå som vi har mer problemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333728-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg mener at du beskriver klassiske panikkanfall.

Panikklidelse kan forklares etter sårbarhets/stressmodellen. Sansynligvis må en være (genetisk) disponert for denne lidelse for å utvikle den. I tillegg må det nesten alltid være en utløsende faktor. Det er svært sannsynlig at din manns alkoholmisbruk er stressmomentet/utløsende og vedlikeholdende faktor i denne sammenhengen.

Medisiner av typen SSRI (Seroxat, Cipralex, Zoloft) vil forebygge nye panikkanfall. Det høres dog mer nærliggende ut at din mann slutter med sitt alkoholmisbruk for at du skal få det godt. Jeg anbefaler at det gjennomføres først.

Jeg vet ikke helt hva du hadde forvenetet at psykiateren skulle gjort eller sagt for at du skulle oppleve at hun tok angsten din alvorlig. Som psykiater faller en ikke i staver eller blir opprørt og urolig om en får høre at noen har angst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333728-angst/#findComment-2797345
Del på andre sider

Jeg mener at du beskriver klassiske panikkanfall.

Panikklidelse kan forklares etter sårbarhets/stressmodellen. Sansynligvis må en være (genetisk) disponert for denne lidelse for å utvikle den. I tillegg må det nesten alltid være en utløsende faktor. Det er svært sannsynlig at din manns alkoholmisbruk er stressmomentet/utløsende og vedlikeholdende faktor i denne sammenhengen.

Medisiner av typen SSRI (Seroxat, Cipralex, Zoloft) vil forebygge nye panikkanfall. Det høres dog mer nærliggende ut at din mann slutter med sitt alkoholmisbruk for at du skal få det godt. Jeg anbefaler at det gjennomføres først.

Jeg vet ikke helt hva du hadde forvenetet at psykiateren skulle gjort eller sagt for at du skulle oppleve at hun tok angsten din alvorlig. Som psykiater faller en ikke i staver eller blir opprørt og urolig om en får høre at noen har angst.

Tusen takk for raskt svar. Jeg skal vise mann min hva du skrev.

Jeg har tidligere gått på Cipramil, Cipralex og gåt nå på Zoloft. Men det hjelper ikke da jeg blir bare verre.

Psykiateren min feide lissom angsten min vekk på en måte, det var det jeg mente. Det er nå så ille at jeg tør ikke gå i butikker, har ikke kjørt buss på 7 år og tør ikke lenger å kjøre bil. Jeg fikk av min tidligere lege Sobril for at jeg skulle komme meg ut, men den nye legen nekter å skrive ut dette. Det hele har endt med at jeg jeg siden det første angstanfallet har lagt på meg 80 kg. Skal til konsultasjon i november på Aker sykehus. Har konstant vondt i rygg og knær pga. dette. Jeg har også Epilepsi og tar 300mg Orfiril tre ganger daglig. Kan epilepsien ha noen innvirkning på angsten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333728-angst/#findComment-2797511
Del på andre sider

Gjest Hoggormen

Tusen takk for raskt svar. Jeg skal vise mann min hva du skrev.

Jeg har tidligere gått på Cipramil, Cipralex og gåt nå på Zoloft. Men det hjelper ikke da jeg blir bare verre.

Psykiateren min feide lissom angsten min vekk på en måte, det var det jeg mente. Det er nå så ille at jeg tør ikke gå i butikker, har ikke kjørt buss på 7 år og tør ikke lenger å kjøre bil. Jeg fikk av min tidligere lege Sobril for at jeg skulle komme meg ut, men den nye legen nekter å skrive ut dette. Det hele har endt med at jeg jeg siden det første angstanfallet har lagt på meg 80 kg. Skal til konsultasjon i november på Aker sykehus. Har konstant vondt i rygg og knær pga. dette. Jeg har også Epilepsi og tar 300mg Orfiril tre ganger daglig. Kan epilepsien ha noen innvirkning på angsten?

Angst/epilepsi er nok en komplisert greie. Jeg har begge deler. Heldigvis er jeg nå anfallsfri fra epilepsien, men fordi de anfallne jeg hadde var veldig ubehagelige, så har de gitt meg angst. Får jeg en dott i øret, blir svimmel eller slikt tenker jeg veldig lett "får jeg epilespianfall nå eller er det "bare" angst?" Som regel er det nå angst for mitt vedkommende.

Omvendt kan mye angst forverre epilepsi. Det merket jeg i alle fall for min del før jeg fikk det under kontroll. Mye angst/stress over tid og søvnmangel var utløsere nummer en.

Dette er selvsagt helt individuelt.

Når det kommer til denne psykiateren, så ville jeg anbefalt deg å psyke deg opp nok til å si til henne hva du opplever som vanskelig hos henne. Eventuelt printe det du har skrevet her.

Og... Jeg er ganske sikker på at alkoholproblemene til mannen din kompliserer angstproblemet. NHD har jo sin klare mening der. Mannen din trenger behandling for å komme ut av den sirkelen han er i - jeg tror ikke han klarer å bli et nytt og bedre menneske aleine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333728-angst/#findComment-2797629
Del på andre sider

Angst/epilepsi er nok en komplisert greie. Jeg har begge deler. Heldigvis er jeg nå anfallsfri fra epilepsien, men fordi de anfallne jeg hadde var veldig ubehagelige, så har de gitt meg angst. Får jeg en dott i øret, blir svimmel eller slikt tenker jeg veldig lett "får jeg epilespianfall nå eller er det "bare" angst?" Som regel er det nå angst for mitt vedkommende.

Omvendt kan mye angst forverre epilepsi. Det merket jeg i alle fall for min del før jeg fikk det under kontroll. Mye angst/stress over tid og søvnmangel var utløsere nummer en.

Dette er selvsagt helt individuelt.

Når det kommer til denne psykiateren, så ville jeg anbefalt deg å psyke deg opp nok til å si til henne hva du opplever som vanskelig hos henne. Eventuelt printe det du har skrevet her.

Og... Jeg er ganske sikker på at alkoholproblemene til mannen din kompliserer angstproblemet. NHD har jo sin klare mening der. Mannen din trenger behandling for å komme ut av den sirkelen han er i - jeg tror ikke han klarer å bli et nytt og bedre menneske aleine.

Hei!

Det er akkurat slik jeg føler det hele tiden, tenker hele tiden: Åh,nei. Nå får jeg et epilepsianfall. Er så redd for å få det for da mister jeg lappen, det er min største skrekk. Det var veldig deilig å lese det du skrev, trudde først at jeg var gal som hadde disse tankene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333728-angst/#findComment-2797693
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...