Gå til innhold

Nekte noen å komme i min begravelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm, ta en prat med presten? Tror kanskje det blir litt vanskelig ja.

Gjest Flosshatten
Skrevet

Hm, ta en prat med presten? Tror kanskje det blir litt vanskelig ja.

Urk urk, vil ikke ha en kristelig begravelse!

Skrevet

Urk urk, vil ikke ha en kristelig begravelse!

Neivel, men du skal vel begraves på kirkegården?

Kan du snakke med noen annen da?

Gjest solfryd
Skrevet

Regner med at du ikke klarer å "se" hvem som kommer eller ikke kommer i begravelsen din uansett, så dette hadde jeg ikke giddet å bekymre meg for.

Når det gjelder ønsket ditt om at du ikke vil ha en kristen begravelse, så har du nok større mulighet til å påvirke. Da må du jo på forhånd avtale med familien din eller andre om hvordan det skal foregå. Familien/venner vil jo respektere det, og prøve å få det til etter ditt ønske.

Gjest Gud hus er åpent for alle
Skrevet

Tror ikke du kan nekte noen å komme inn i kirka, nei..

Skrevet

Begravelser er for de etterlatte, ikke for den døde. Hvis du skal nekte noen å komme, så vil du nok måtte påføre noen etterlatte belastningen med å avvise vedkommende. Med mindre du planlegger alt i privat lokale og ansetter vaktselskap...

Skrevet

Jeg antar du her bør satse på at dine pårørende arrangerer begravelsen på en slik måte at den eller de du ikke ønsker skal komme ikke får vite om det. Det står jo stadig vekk dødsannonser med teksten "begravelsen har funnet sted i stillhet (etter avdødes ønske)"

Men du kan ikke forplikte dine pårørende til å avholde begravelsen på den måten du ønsker, da begravelsen strengt tatt er for de pårørende. Men du kan komme med dine ønsker.

Jeg vil tro at i de fleste tilfeller vil de pårørende prøve å etterkomme avdødes ønsker. Min far hadde f eks spesifikt bestemt hvilke salmer han ville vi skulle synge, og det tok vi selvsagt hensyn til.

Gjest Flosshatten
Skrevet

Neivel, men du skal vel begraves på kirkegården?

Kan du snakke med noen annen da?

Jeg ønsker å bli strødd på havet. Er vel ingen andre enn mine nærmeste pårørende som kan gjøre det nei. De jeg ikke ønsker å ha noe med å gjøre med.

Gjest Flosshatten
Skrevet

Begravelser er for de etterlatte, ikke for den døde. Hvis du skal nekte noen å komme, så vil du nok måtte påføre noen etterlatte belastningen med å avvise vedkommende. Med mindre du planlegger alt i privat lokale og ansetter vaktselskap...

Et vaktselskap passer ikke helt inn i en begravelse...

Gjest Flosshatten
Skrevet

Tror ikke du kan nekte noen å komme inn i kirka, nei..

Sant, kan ikke gjøre fra eller til når jeg sover.

Gjest Flosshatten
Skrevet

Regner med at du ikke klarer å "se" hvem som kommer eller ikke kommer i begravelsen din uansett, så dette hadde jeg ikke giddet å bekymre meg for.

Når det gjelder ønsket ditt om at du ikke vil ha en kristen begravelse, så har du nok større mulighet til å påvirke. Da må du jo på forhånd avtale med familien din eller andre om hvordan det skal foregå. Familien/venner vil jo respektere det, og prøve å få det til etter ditt ønske.

Er nok bare de nærmeste som kan gjøre det jeg ønsker ja. Kanskje de føler ansvar når jeg er død. Det håper jeg.

Gjest Flosshatten
Skrevet

Jeg antar du her bør satse på at dine pårørende arrangerer begravelsen på en slik måte at den eller de du ikke ønsker skal komme ikke får vite om det. Det står jo stadig vekk dødsannonser med teksten "begravelsen har funnet sted i stillhet (etter avdødes ønske)"

Men du kan ikke forplikte dine pårørende til å avholde begravelsen på den måten du ønsker, da begravelsen strengt tatt er for de pårørende. Men du kan komme med dine ønsker.

Jeg vil tro at i de fleste tilfeller vil de pårørende prøve å etterkomme avdødes ønsker. Min far hadde f eks spesifikt bestemt hvilke salmer han ville vi skulle synge, og det tok vi selvsagt hensyn til.

Takk for tilbakemeldingen. Er nok de pårørende som bestemmer desverre ja. Ikke noe å gjøre med det.

Skrevet

Et vaktselskap passer ikke helt inn i en begravelse...

Sant nok. Men om det var noen jeg absolutt ikke ville hatt i min begravelse, og det var fare for at vedkommende kunne dukke opp, da tror jeg at jeg ville satt av penger og avtalt med vaktselskap om jeg visste at døden var nært forestående. Det blir feil å belaste de pårørende med slikt. Tenker jeg. Fordi jeg har tenkt over samme sak.

Gjest Flosshatten
Skrevet

Sant nok. Men om det var noen jeg absolutt ikke ville hatt i min begravelse, og det var fare for at vedkommende kunne dukke opp, da tror jeg at jeg ville satt av penger og avtalt med vaktselskap om jeg visste at døden var nært forestående. Det blir feil å belaste de pårørende med slikt. Tenker jeg. Fordi jeg har tenkt over samme sak.

Forstår, men når man er død hater man ikke mer. Det som er bra med å dø.

Skrevet

Forstår, men når man er død hater man ikke mer. Det som er bra med å dø.

Det triste med hat er at det rammer ikke den man hater, det bare reduserer egen livskvalitet :(

Skrevet

Det triste med hat er at det rammer ikke den man hater, det bare reduserer egen livskvalitet :(

vel talt!

Gjest mikkelina
Skrevet

Bra sagt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...