Gå til innhold

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Er det mulig.. Ja, det er griskt syns jeg..

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• trollemor;o)

4

• løvinne71

4

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da er vi uenige. Mye har endret seg på f eks boligmarkedet siden 70-tallet. Inflasjonen spiste både studielån og boliglån på den tiden. De som skal starte i dag har det hardere.

Og de fleste greier seg likevel fint uten å få en krone fra besteforeldrene sine! Det er da for pokker ikke besteforeldrene våre som skal ordne opp fordi samfunnet har endret seg for barnebarna.

Gjest Meningsløst!
Skrevet

Da er vi uenige. Mye har endret seg på f eks boligmarkedet siden 70-tallet. Inflasjonen spiste både studielån og boliglån på den tiden. De som skal starte i dag har det hardere.

Det som i all hovedsak gjør det hardere for dagens unge, er at de skal ha ALT i en smekk. 3-roms leilighet, flatskjerm, fet sofa, 2 biler osv - da oppleves verden som hardere...

Skrevet

''....for at jeg aldri kommer til å ha noe særlig med penger å dele ut ...''

Skal du ikke vinne i Lotto, du altså? ;-)

''Skal du ikke vinne i Lotto, du altså? ;-)''

Har spilt Lotto i mange år i "tippelag", men det koster mer enn det smaker...

Skrevet

Herregud. Og jeg kjenner at jeg er sjeleglad for at jeg aldri kommer til å ha noe særlig med penger å dele ut dersom noe slikt skal være takken man får igjen. Makan til uforskammet drittunge!

Men du kan jo ha mye penger du, om 30-40 års tid! :-) Har du ikke både leilighet og hytte, da? Det vil normalt stige i verdi i løpet av de årene, samt at når du har nedbetalt all gjeld vil det jo lettere kunne samle seg opp penger? Kanskje? ;-)

Skrevet

''Skal du ikke vinne i Lotto, du altså? ;-)''

Har spilt Lotto i mange år i "tippelag", men det koster mer enn det smaker...

En dag, vet du, en dag.... ;-)

Skrevet

Og du synes altså det er riktig å sende den "regningen" til foreldregenerasjonen, ved at de skal avstå fra sin rettmessige arv?

Det var nok ikke så mye enklere tidligere, men utfordringene var kanskje annerledes.

På 70-tallet var kanskje ikke boliger like dyre. Men man tjente mindre, det var vanskeliger å få lån, og det var fortsatt helt vanlig å klare seg på bare en inntekt fordi kvinnene ofte var hjemmeværende mens man hadde mindreårige barn.

Eget hus, to biler, hytte eller båt og dyre feriereiser stod ikke akkurat på dagsordenen til den gjennomsnittlige småbarnfamilie på 70 tallet...

Dette er derimot ikke uvanlig for unge familier idag..

Skrevet

Og du synes altså det er riktig å sende den "regningen" til foreldregenerasjonen, ved at de skal avstå fra sin rettmessige arv?

Det var nok ikke så mye enklere tidligere, men utfordringene var kanskje annerledes.

På 70-tallet var kanskje ikke boliger like dyre. Men man tjente mindre, det var vanskeliger å få lån, og det var fortsatt helt vanlig å klare seg på bare en inntekt fordi kvinnene ofte var hjemmeværende mens man hadde mindreårige barn.

Eget hus, to biler, hytte eller båt og dyre feriereiser stod ikke akkurat på dagsordenen til den gjennomsnittlige småbarnfamilie på 70 tallet...

Dette er derimot ikke uvanlig for unge familier idag..

''Og du synes altså det er riktig å sende den "regningen" til foreldregenerasjonen, ved at de skal avstå fra sin rettmessige arv?''

Selv om jeg er enig med deg "i det store bildet", er jeg ikke enig i bruk av begrepet "rettmessige arv". Ingen har krav på arv - de gamle kan fritt bruke opp alt selv slik at det blir minimalt igjen til barna.

Skrevet

''Og du synes altså det er riktig å sende den "regningen" til foreldregenerasjonen, ved at de skal avstå fra sin rettmessige arv?''

Selv om jeg er enig med deg "i det store bildet", er jeg ikke enig i bruk av begrepet "rettmessige arv". Ingen har krav på arv - de gamle kan fritt bruke opp alt selv slik at det blir minimalt igjen til barna.

Jeg var i tvil om jeg skulle bruke det ordet da jeg skrev innlegget. Burde vel kallt det "førsteretten på arv"

Men det var heller ikke hovedpoenget.

Det jeg sikter til er den tradisjonelle "arveskikken" som, under forutsetning av at det er et normalt og godt forhold mellom generasjonene, i praksis innebærer at barn arver sine foreldre.

De er jo også livsarvinger ifølge arveloven.

Mens man er i live står man riktignok fritt til å gi bort eller bruke sine midler slik man ønsker.

Men hvis man ønsker å prioritere f.eks barnebarn fremfor sine livsarvinger (egne barn) så synes ihvertfall det er "god skikk" å gjøre dette i samråd med dem. Da unngår man både eventuelle konflikter, eller at noen skal føle seg forbigått..

Skrevet

ganske utakknemligt, men hu må jo få ha sine meninger. kanskje hu bare lufta en tanke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...