Gå til innhold

riktig av fastlegen å øke Seroquelen?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolar type 2

jeg har stått på Cipralex, Efexor ,Litium og Seroquel til sammen i over et halvt år. Jeg har ikke hatt noen særlige svingninger det siste året, men denne uken har jeg følt meg voldsomt nedtrykt uten at jeg har funnet noen forklaring. Har tatt et seriumspeil som viser at verdiene er normale, men at jeg ligger under på Seroquelen.

Fastlegen har bedt meg øke Seroquelen fra 100 til 200.

fastlegen vet sikkert hva han gjør, men jeg vil likevel ha en bekreftelse på at det er et bra valg. Kunne man like så godt gå gått opp i dose på noen av de andre medisinene?

Fortsetter under...

Gjest anonym 9

''jeg har stått på Cipralex, Efexor ,Litium og Seroquel til sammen i over et halvt år.''

Hvorfor tar du to antidepressiva (Cipralex og Efexor) som begge har veldig like virkningsmekanismer?

''men denne uken har jeg følt meg voldsomt nedtrykt uten at jeg har funnet noen forklaring.''

Nevroleptika som Seroquel kan forårsake nedstemthet og depresjon. Det kalles "nevroleptisk dysfori" på fagspråket.

Gjest bipolar type 2

''jeg har stått på Cipralex, Efexor ,Litium og Seroquel til sammen i over et halvt år.''

Hvorfor tar du to antidepressiva (Cipralex og Efexor) som begge har veldig like virkningsmekanismer?

''men denne uken har jeg følt meg voldsomt nedtrykt uten at jeg har funnet noen forklaring.''

Nevroleptika som Seroquel kan forårsake nedstemthet og depresjon. Det kalles "nevroleptisk dysfori" på fagspråket.

''Hvorfor tar du to antidepressiva (Cipralex og Efexor) som begge har veldig like virkningsmekanismer?''

Fordi hvis et av medikamentene ikke gir ønsket effekt ved økning, så kan det hjelpe å legge til et annet medikament. "20 mg Cipralex gir meg hypomani, 10 mg blir for lite. Da er løsningen å legge til Efexor. Det samme gjør legene med blodtrykksmedisiner. Hvis en ikke gir ønsket effekt, så kan man legge til en annen type.

Denne nedstemtheten kom lenge etter at jeg begynte med Seroquel, så det har nok ingenting med det å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...