Gå til innhold

NHD - Alt blir svart

Anbefalte innlegg

Gjest gir opp snart
Skrevet

Hei!

Dette er sikkert en bagatell i forhold til mye, men kjenner det er tøft.

Jeg har det siste halve året gått på 50 mg zoloft og 25 mg seruqel på grunn av ptsd.

Jeg sliter veldig for tiden, prøver å ta meg sammen og kjempe for ikke å havne i gamle spor med selvskading. Når fortiden innhenter meg med flashback og vonde følelser kommer tanken på selvskading sterkt tilbake. Jeg bare måtte i kveld. Det er 2 år siden sist jeg selvskadet meg. Nå kjenner jeg redselen stige i fare for at det skal bli en vane igjen.

Går i truamebehandling til klinisk sosionom og føler kjemien er bra, men at hver gang traumene blir tatt opp, blir jeg verre og trangen til selvskading øker.

Opplever nå at jeg blir redd meg selv over å miste kontrollen, nederlagsfølelsen stiger selv om jeg føler en indre ro ved å kutte meg selv. Tankene kværner rundt fra alle overgrepene og flashback og følelser knyttet til dem river meg i filler.

Utifra de opplevelsene jeg har annser jeg meg selv som rimeleig sterk, men nå faller styrken min og det negative har slått rot i hele meg.

Detaljer fra overgrepene gjenntar seg gang på gang i flashback og den hjævlige følelsen setter seg dønn fast.

Jeg lurer bare på hva som kan hjelpe i min situasjon og hva som gjør at jeg ikke kommer videre... prøver både eksponering og kognitivt terapi, men strever vettet av meg samme hva jeg skal prøve å dele av tanker og opplevelser.

Har forøvrig gått til samtaler med både psykiatrisk sykepleier og sosionom i 5 år.

Dissosierer mye når temaet blir for vanskelig, hvordan komme videre? Føler jeg stagnerer i terapien, selv om jeg vil og prøver alt for å bli bedre. Nå baller det på seg av selvskading og for mye alkohol igjen. Vet jeg bør ta meg sammen, men når følelser og flashback gjør meg gal mister jeg kontrollen.

Er det håp for bedring?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sannsynligvis retraumatiseres du ved at dere stadig vender tilbake til traumet. Dette er gammeldags og skadelig behandling.

Du bør over i en behandling hvor en lar traumet ligge og fokuserer på hvordan en skal tenke rundt dette - kort sagt metakognitiv terapi for PTSD.

Du har allerede hatt et stort traume og deretter fem års vedlikehold av dette i terapien. Dette har ikke ført deg bort fra traumet. Nå bør fokus skifte bort fra traumet.

Gjest shunyata
Skrevet

Sannsynligvis retraumatiseres du ved at dere stadig vender tilbake til traumet. Dette er gammeldags og skadelig behandling.

Du bør over i en behandling hvor en lar traumet ligge og fokuserer på hvordan en skal tenke rundt dette - kort sagt metakognitiv terapi for PTSD.

Du har allerede hatt et stort traume og deretter fem års vedlikehold av dette i terapien. Dette har ikke ført deg bort fra traumet. Nå bør fokus skifte bort fra traumet.

Enig med deg, nhd...

minusvariant1365381256
Skrevet

''Går i truamebehandling til klinisk sosionom''

''gått til samtaler med både psykiatrisk sykepleier og sosionom i 5 år.''

Du sliter med ptsd og selvskading og du går i behandling til en... SOSIONOM??? Det første du må gjøre er å KREVE en behandler som er utdannet psykolog eller psykiater. At du blir behandlet av utilstrekkelige og farlig amatørmessige liksom-psykologer som sosionomer og sykepleiere er en REN FORNÆRMELSE.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...