Gå til innhold

NHD/andre: godt behandlingsopplegg.

Anbefalte innlegg

Skrev dette innlegget under tråden: Hva legger du i "ansvarliggjøring". Vil gjerne høre andres erfaringer. Er dette noe som brukes i andre psykehus, eller er jeg griseheldig?:

Har mye erfaring med selvskading og behandling. Aller først: Jeg er ikke suicidal. Jeg skader meg livstruende og jeg er oftes i en dissosiativ tilstand når det skjer. Etterpå er jeg veldig fortvilet over det som har skjedd.

Jeg har vært innlagt mange ganger med dette som årsak. Avdelingen kjenner meg derfor godt. Når jeg er som dårligst, har jeg fastvakt. Da fratas jeg også alle gjenstander som kan tenkes å bruke som "våpen". Men så raskt som mulig, reduseres tilsynet. Jeg er selv en aktiv part i å vurdere min egen kontroll. Dette innebærer også at jeg kan ta initiativ til å øke tilsynet igjen om jeg kjenner at det er nødvendig. På denne måten ansvarliggjøres jeg for mitt eget liv. Vi snakker en del om selvskadingen og hva som skjer inni meg. Men jeg "straffes" ikke for hva jeg har gjort. Selvkontrollen min vurderes, og vi ser videre fremover. Jeg har tidligere blitt straffet med total sjerming, beltelegging og fratatt absolutt alt, tilogmed ukeblader! Dette hadde ingen effekt, snarere motsatt.

Jeg har nå fått en avtale, hvor jeg selv skal vurdere min psykiske tilstand når jeg er hjemme,i samarbeid med familien. Om jeg kjenner at jeg begynner å miste kontroll, tar jeg kontakt direkte til psykehuset og blir innlagt. Innleggelsene har på denne måten blitt kortvarige og mye mindre dramatisk både for meg og familien. Dette gir meg også en god grad av kontroll noe som har ført til at selvskadingen er kraftig redusert.

Dette opplegget kan varmt anbefales til alle som sliter med samme problem!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333863-nhdandre-godt-behandlingsopplegg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 1000 nick

Jeg har fått litt det samme opplegget. Har sluttet med selvskading for ca 2 år siden. Jobbet veldig mye med å finne alternativer. Fant ut at dette var et mønster jeg var avhengig av for å kontrollere indre smerte.

Jeg reagerte voldsomt om noen viste avsky, sinne fordi jeg skadet meg. Selvskadingen jeg utførte hadde så stor nærhet til overgrep jeg hadde opplevd. Det var det samme som å ta parti med overgriperen og jeg opplevde dette som et nytt overgrep, at "de" sto imot meg.

NHD snakker om psykose. Tror nok i ettertid dette var en del av mitt problem, jeg dro sluttninger som ikke fantes og mennesker var farlige. Jeg bruker anti-psykotika idag og det hjelper meg også veldig med å sortere tanker. Har det bra/mye bedre jeg nå :)

Det er godt å lese om så gode behandlingsopplegg. Det er tilpasset deg, og din form for selvskading, og dere samarbeider om hvem som skal ha "kontroll", dere har ikke en kamp om det.

Jeg tror ikke det går an å se på selvskading som _ett_ fenomen. Selv om handlingen kan være den samme, så kan selvskadingens funksjon og evt. kommunikasjon til omgivelsene være helt forskjellig fra person til person. Jeg tror det krever en ganske konkret "situasjonsforståelse" for å lage et opplegg som fungerer.

Det overordnede prinsippet mener jeg stort sett må være at selvskaderen må ta det ansvaret som vedkommende er i stand til selv - men for å komme frem til en felles forståelse av hvilken evne til å ta ansvar som er tilstede, kreves ofte en god behandlingsrelasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...