Gjest togli Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Jeg skal lage foccaschiabrød til barnedåp på søndag og ønsker helst å lage brødet imorgen formiddag? Blir det like godt på søndag da? Bør jeg evt halvsteke det og helsteke det når jeg kommer fram? Eller? 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Allt av brød er best nylaget og nystekt, så om du lager det dagen før bør du ha muligheten til å ihvertfall varme dem like før servering. Det med å halvsteke brød vet jeg lite om. Hvis jeg ikke var hundre prosent sikker på å lykkes, hadde jeg nok stekt ferdig og bare varmet den dagen det skulle serveres. Så var jeg på den sikre siden. 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Jeg er veldig skeptisk til steking av brød til selskapsbruk dagen i forveien, ihvertfall når brødet inneholder bare eller nesten bare fint hvetemel. Men det kan kanskje være en ide å frsye brødet natta over og så varme lett i stekovn søndag morgen?? Jeg har gjort tilsvarende med boller (dvs uten å varme dem på dag to, da, bare tine), og jeg synes at det er bedre enn å la være å fryse om natta. Halvstekt brød kan jeg ikke noe om. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Det smaker ikke like godt dagen etter synes jeg. Blir en del tørrere. Jeg ville stekt det samme morgen. Deigen kan vel kaldheve i formen? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Det smaker ikke like godt dagen etter synes jeg. Blir en del tørrere. Jeg ville stekt det samme morgen. Deigen kan vel kaldheve i formen? Ja, kanskje jeg kan kaldheve deigen i formen! Da bør jeg nok ikke lage deigen før imorgen kveld og la den stå over natta i kjøleskapet? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Jeg er veldig skeptisk til steking av brød til selskapsbruk dagen i forveien, ihvertfall når brødet inneholder bare eller nesten bare fint hvetemel. Men det kan kanskje være en ide å frsye brødet natta over og så varme lett i stekovn søndag morgen?? Jeg har gjort tilsvarende med boller (dvs uten å varme dem på dag to, da, bare tine), og jeg synes at det er bedre enn å la være å fryse om natta. Halvstekt brød kan jeg ikke noe om. Det er en mulighet, ja... candyqueen foreslår kaldheving fra dagen før og steking neste morgen, så jeg tror kanskje det er det beste alternativet... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Allt av brød er best nylaget og nystekt, så om du lager det dagen før bør du ha muligheten til å ihvertfall varme dem like før servering. Det med å halvsteke brød vet jeg lite om. Hvis jeg ikke var hundre prosent sikker på å lykkes, hadde jeg nok stekt ferdig og bare varmet den dagen det skulle serveres. Så var jeg på den sikre siden. Jeg tror jeg lager ferdig deigen og legger i formen over natta, så steker jeg når vi kommer til dåpsfesten... Tror du det går bra? Mindre tørrgjær når man gjør det slik? Om du vet det da 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Ja, kanskje jeg kan kaldheve deigen i formen! Da bør jeg nok ikke lage deigen før imorgen kveld og la den stå over natta i kjøleskapet? Det høres bra ut ) Jeg regner med at det går med foccaccia når det går med brød, pizzadeig, bolledeig osv. Stekingen tar jo ikke så veldig lang tid. 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Det er en mulighet, ja... candyqueen foreslår kaldheving fra dagen før og steking neste morgen, så jeg tror kanskje det er det beste alternativet... Kaldheving har jeg null erfaring med, men hvis det er en metode som gjør at du gjør jobben påmlørdag men steker på søndag, og det ikke bare blir flatt, så er jeg enig:-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Det høres bra ut ) Jeg regner med at det går med foccaccia når det går med brød, pizzadeig, bolledeig osv. Stekingen tar jo ikke så veldig lang tid. Tror jeg får gjøre det slik, ja. Kan jo være at deigen bare blir luftigere av å kaldheve seg 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Kaldheving har jeg null erfaring med, men hvis det er en metode som gjør at du gjør jobben påmlørdag men steker på søndag, og det ikke bare blir flatt, så er jeg enig:-) Jeg tror det skal gå bra. Har gjort det samme med pizzadeig før, og den ble bedre enn normalt 0 Siter
Mista nikket Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Jeg tror jeg lager ferdig deigen og legger i formen over natta, så steker jeg når vi kommer til dåpsfesten... Tror du det går bra? Mindre tørrgjær når man gjør det slik? Om du vet det da Tror jeg ville spurt dåpsfamilien om det var greit. Kan hende de har planer med stekeovnen 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Tror jeg ville spurt dåpsfamilien om det var greit. Kan hende de har planer med stekeovnen Det skal jeg gjøre 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Støtter rådet om kaldheving over natta, og så steke det om morgenen. Har bare prøvd det en gang eller to, men det ufnket fint det! 0 Siter
Mistrale Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Foccaciabrød blir enda bedre av å få kaldheve seg. Du får ta meg på mitt ord, jeg har deig stående kaldt for øyeblikket 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Støtter rådet om kaldheving over natta, og så steke det om morgenen. Har bare prøvd det en gang eller to, men det ufnket fint det! *puh* Da vet jeg iallefall at det funker å gjøre det sånn 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Foccaciabrød blir enda bedre av å få kaldheve seg. Du får ta meg på mitt ord, jeg har deig stående kaldt for øyeblikket Jaaaaaa!!! Takk ) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Ikke lag det dagen før, men sett deigen dagen før og la den kaldheve i kjøleskap. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Ikke lag det dagen før, men sett deigen dagen før og la den kaldheve i kjøleskap. Skal bli! 0 Siter
morsan Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Ikke lag det dagen før, men sett deigen dagen før og la den kaldheve i kjøleskap. *he he* jeg tenkte på deg i går da jeg skrev at jeg ikke hadde erfaring med kaldheving, og lurte på om jeg skulle tipse togli om å spørre deg;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.