Gå til innhold

Elektrisk anlegg montert "svart"

Gjest Elektrisk anlegg montert "svart"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet inn i ny leilighet for 2,5 år siden. Det elektriske anlegget viste seg å være dårlig og måtte byttes ut. Vi kjenner en elektriker og han gjorde alt svart. (fy oss). Da sparte vi halvparten av utgiftene. Han sa et eller annet om at han ikke trengte å rapportere oss inn e.l. så det gikk greit.

Hvis vi skal selge boligen, har ny kjøper krav på kvittering på anlegget? Kan vi ikke bare si at det var nytt anlegg her da vi kjøpte? Regner ikke med de snoker opp de gamle eierne da. Hva skjer hvis det f.eks. blir brann i det elektriske anlegget? Får vi ikke igjen en krone fordi vi ikke kan dokumentere jobben med kvittering?

Skrevet

Det er dumt å ikke ha skikkelig kvittering for elektrikerarbeid. Dere har da ikke papirer på at arbeidet er utført av autorisert personell....Hvis det blir problemer med arbeidet kan dere få trøbbel med forsikring. Og man lyver ikke om sånt når man selger ...det gjør man bare ikke....

En kollega av meg kjøpte et hus hvor el. arbeid var utført svart, vet ikke om det var en ordentlig elektriker engang. Dette ble ikke opplyst da de kjøpte huset. Da det nesten ble brann, ble dette en kjempesak, og veldig dyrt for selgerene....

Skrevet

Det er dumt å ikke ha skikkelig kvittering for elektrikerarbeid. Dere har da ikke papirer på at arbeidet er utført av autorisert personell....Hvis det blir problemer med arbeidet kan dere få trøbbel med forsikring. Og man lyver ikke om sånt når man selger ...det gjør man bare ikke....

En kollega av meg kjøpte et hus hvor el. arbeid var utført svart, vet ikke om det var en ordentlig elektriker engang. Dette ble ikke opplyst da de kjøpte huset. Da det nesten ble brann, ble dette en kjempesak, og veldig dyrt for selgerene....

Men såvidt jeg vet er man heller ikke pliktig til å oppgi info om det elektriske anlegget ved salg? Når vi kjøpte var det ingen opplysninger om det elektriske anlegget. Vi fikk bare gå inn i boden og ta en kikk på det.

Trodde ikke folk spurte etter kvitteringer på rørlegger-, elektrikerarbeid osv. når de kjøpte hus men...

Gjest høstløv
Skrevet

Men såvidt jeg vet er man heller ikke pliktig til å oppgi info om det elektriske anlegget ved salg? Når vi kjøpte var det ingen opplysninger om det elektriske anlegget. Vi fikk bare gå inn i boden og ta en kikk på det.

Trodde ikke folk spurte etter kvitteringer på rørlegger-, elektrikerarbeid osv. når de kjøpte hus men...

Vi fikk engang en mann på døra, han skulle kontrollere det elektriske anlegget, og han var sendt ut fra El-selskapet. Vi sa at alt elektrikerarbeide var utført av et autorisert elektrikerfirma, jammen det er ikke noen garanti for at det ikke finnes feil på anlegget, svarte han da.

Han fikk nå lov til å inspisere hele det elektriske opplegget i huset og alt var i orden.

Det jeg mener med historien er at kan dere ikke få en fra El-selskapet til å kontrollere arbeidet, som er gjort og kontrollere det. Jeg mener at man må det, når noe er blitt forandret i sikringsskapet.

Skrevet

Jeg ville tatt det veldig med ro. Dere har brukt en elektriker til å gjøre jobben, så det burde være OK.

Så vidt jeg vet så tilbyr de fleste forsikringsselskap en sjekk av EL anlegget, ta kontakt og be om en besiktigelse. Si at anlegget var montert da dere kjøpte leiligheten, og at dere vil ha det sjekket.

Skjer det noe senere, så har dere ryggen fri.

Om ikke forsikringsselskapet gjør det, så tror jeg strømleverandøren kan gjøre det. Sjekk litt rundt omkring.

Skrevet

Så lenge dette har blitt utført av en fagmann så er det ingen fare. Verre hadde det vært om det var en ufaglært som hadde gjort det og ikke kunnet det, det ses med en gang.

Ved salg trenger dere ikke å opplyse om noe som helst, Taksmann ser over og bemerker det som ser dårlig ut og det er ingen krav til at en fra e-verket skal se over.

Skrevet

Så lenge dette har blitt utført av en fagmann så er det ingen fare. Verre hadde det vært om det var en ufaglært som hadde gjort det og ikke kunnet det, det ses med en gang.

Ved salg trenger dere ikke å opplyse om noe som helst, Taksmann ser over og bemerker det som ser dårlig ut og det er ingen krav til at en fra e-verket skal se over.

Howdy! Lenge siden sist! :-)

Skrevet

Howdy! Lenge siden sist! :-)

Ja, det er kjedelig her inne nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...