Gå til innhold

Bilkjøring og syn

Anbefalte innlegg

Gjest Noen som kan svare?

Holder på å ta "lappen" og har sendt inn søknad om førerkort, der måtte jeg krysse av om jeg hadde nedsatt syn på ett eller begge øynene. Jeg er sjeløyd på ene øyet og har veldig dårlig syn på det, men det er ikke et problem for meg når jeg kjører. Kanskje litt når det e mørkt eller dårlig sikt..

Det sto også at jeg måtte til godkjent opptikker og ta synsprøve før jeg tar teoriprøve..

Tror dere jeg får lappen? Utrolig kjipt å begynne å kjøre og så er alt forgitt :(

Takker mye for svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333913-bilkj%C3%B8ring-og-syn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare stikke innom en optiker fortest mulig eller evt. snakke med fastlegen din om hvor grensen går?

Svigerfaren min har nettopp fått fornyet sitt sertifikat selv om han nesten ikke ser på det ene øyet, men jeg kjenner ikke til hva som er kriteriene.

Gjest Trådstarter

'' Jeg er sjeløyd på ene øyet og har veldig dårlig syn på det''

Men hvis du ser dårlig så bruker du vel briller?

Jeg har også strabisme (skjeler) og har dårlig syn. Bruker briller med styrke +7 - og kjører bil helt uten problemer.

Nei har ikke briller, i følge øyelegen min er det ikke noe som kan gjøres...

Gjest høstløv

Jeg kjenner en som er skjeløyd og hun har kjørt bil i 40 år. Og jeg kjenner en annen, som bare har ett øye, han har kjørt bil i mer enn tyve år.

Du må ha legeattest for å kunne søke om sertifikat, og det innebærer bl.a. synstest, og det er legen som avgjør om du må ha synskorrigering ved bilkjøring det være seg briller eller kontaktlinser.

Annonse

Hei. Det er et krav/mål på hvor godt du må se og det er 50% eller bedre på et øye med korreksjon. Da får du ta sertifikatet. Jeg tror nok at du helt uten problem kan ta lappen, men en synstest hos en optiker gir deg alle de svarene/papirene på det som du må framvise for å få tatt teoriprøven. Synstesten kan ikke være eldre enn 6 mnd.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...