Gå til innhold

NHD - Når er det lurt å seponere Cymbalta?

Anbefalte innlegg

Hei Dr. Dahl

Etter et psykehusopphold på tre måneder ble jeg utskrevet med de medisinene jeg hadde bruk under oppholdet: 5 mg Zyprexa, Pranolol og Sobril. Utskrivende lege skrev også til fastlegen at hun anbefalte seponering av Zyprexa eetter en tid og at jeg samtidig skulle start opp på Cymbalta.

Nå har jeg gått på Cymbalta i snart to år, Pranololen har jeg sluttet med og jeg har enda Sobril som jeg kan bruke når det trengs.

To psykiatre har satt diagnosen Cptsd med dissosiative symptomer - så det bør vel stemme ;)

Jeg går i ukentlig behandling og merker stor fremgang, selv om enkelte timer er tøffere enn andre. Og - jeg opplever det slik at de depressive symptomene jeg opplever nå er mer er slags sorgreaksjon etter alt som har hendt meg - og manglet meg - i livet mitt.

Jeg regner med at den terapirunden jeg går igjennom nå er ferdig i løpet av høsten. Og derfor lurer jeg på om jeg ikke snart kan begynne å tenke på og avslytte Cymbaltabehandlingen?

Til slutt vil jeg si at Cymbalta har fungert OK for meg. Lite bivirkninger og som en god tillegsvirkning har jeg mye mindre fysiske smerter når jeg går på Cymbalta.

Fortsetter under...

Gjest BipolarII...jeg visst

Om du avslutter psykoterapien i høst, blir det nytt å skulle grie seg uten.

Går det utmerket helt frem til sommeren 2010, kan du vurdere en langsom nedtrapping da.

Over hvor lang tid bør seponere Cymbalta?

Da jeg ble satt på seponering, resulterte dette i kraftige bivirkninger: strømfølelse ut i armene, periodevis piping i ørene/svimmelhet. Seponeringsforskriften jeg hadde var som følger: fra 60 mg til 30 mg i 2 uker, så 30 mg 3.hver dag, så totalstopp. Etter seponering kom det i tillegg depresjon.

Det var spes. i psykiatri som ville medisinkuttet, da jeg har gått (for) lenge på denne medisinen, da 1 år og 9 mnd ca. Mine medisiner har fungert utmerket for mitt vedkommende, men jeg har altså fått forespeilet at jeg etter en tid igjen skal forsøke ny seponering av Cymbalta. Ønsker da en plan over hvordan denne seponeringen best bør skje.

Hvorfor er det forresten så store sprik i selv psykiateres holdninger til medisinbruk?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Over hvor lang tid bør seponere Cymbalta?

Da jeg ble satt på seponering, resulterte dette i kraftige bivirkninger: strømfølelse ut i armene, periodevis piping i ørene/svimmelhet. Seponeringsforskriften jeg hadde var som følger: fra 60 mg til 30 mg i 2 uker, så 30 mg 3.hver dag, så totalstopp. Etter seponering kom det i tillegg depresjon.

Det var spes. i psykiatri som ville medisinkuttet, da jeg har gått (for) lenge på denne medisinen, da 1 år og 9 mnd ca. Mine medisiner har fungert utmerket for mitt vedkommende, men jeg har altså fått forespeilet at jeg etter en tid igjen skal forsøke ny seponering av Cymbalta. Ønsker da en plan over hvordan denne seponeringen best bør skje.

Hvorfor er det forresten så store sprik i selv psykiateres holdninger til medisinbruk?

Dersom det ikke er helt spesielle og alvorlige grunner som tilsier rask seponering, bør alle AD seponeres med 25% per måned over 3 mnd.

Også mellom psykiatere er det kompetanseulikheter som hos lærere, snekkere, sykepleiere osv

Dersom det ikke er helt spesielle og alvorlige grunner som tilsier rask seponering, bør alle AD seponeres med 25% per måned over 3 mnd.

Også mellom psykiatere er det kompetanseulikheter som hos lærere, snekkere, sykepleiere osv

Hvordan løser man det når tablettene kun fins i styrke på 60 og 30 mg? Stoffet er i kapsel og skal visst ikke deles.

Da skal jeg informere psykiateren min om dette! :) For dette er nytt for h*n. Var ikke noen hastesak i mitt tilfelle, skulle bare være en vanlig seponering. Min dose er 60 mg/døgn.

Tusen takk for svar!

minusvariant1365381256

Hvordan løser man det når tablettene kun fins i styrke på 60 og 30 mg? Stoffet er i kapsel og skal visst ikke deles.

Da skal jeg informere psykiateren min om dette! :) For dette er nytt for h*n. Var ikke noen hastesak i mitt tilfelle, skulle bare være en vanlig seponering. Min dose er 60 mg/døgn.

Tusen takk for svar!

Du kan dele opp pulveret i passe porsjoner og putte dem i sånne tomme kapsler som helsekostbutikker selger.

Annonse

Du kan dele opp pulveret i passe porsjoner og putte dem i sånne tomme kapsler som helsekostbutikker selger.

Å jøss, det ante jeg ikke eksisterte engang. Da skriver jeg det bak øret til neste gang det (ev.) blir aktuelt. Takk så mye :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...