Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Dette er det første som har lekket etter at rapporten ble lagt frem for Helse-Midt sist torsdag. http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1375745.ece 0 Siter
PieLill Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Hadde vært interessant å vite hvor stor andel av gruppen som har blitt henholdsvis bedre, ingen endring og verre. mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. august 2009 Forfatter Skrevet 31. august 2009 Hadde vært interessant å vite hvor stor andel av gruppen som har blitt henholdsvis bedre, ingen endring og verre. mvh Hele rapporten blir sikkert offentlig etter en uke eller to. 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Hvordan stiller du deg til BM som fagperson? Jeg kjenner ikke til stedet annet enn via media og har blitt forbauset over at de egentlig har fått holde på så lenge, men jeg ser jo også noen av reaksjonene i avisen som mener dette er en katastrofe. Har du noen tanker? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. august 2009 Forfatter Skrevet 31. august 2009 Hvordan stiller du deg til BM som fagperson? Jeg kjenner ikke til stedet annet enn via media og har blitt forbauset over at de egentlig har fått holde på så lenge, men jeg ser jo også noen av reaksjonene i avisen som mener dette er en katastrofe. Har du noen tanker? http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=169906 Det de driver med er skadelig, det er ikke faglig fundamentert, og faglig leder er uten den nødvendige selvkritikk i utøvelsen av faget. 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=169906 Det de driver med er skadelig, det er ikke faglig fundamentert, og faglig leder er uten den nødvendige selvkritikk i utøvelsen av faget. Ante meg. Blir interessant å få se den den fulle rapporten som etterhvert legges frem, og som PieLill nevner: hvor stor andel av gruppen som er blitt bedre/verre/ingen endring. 0 Siter
Gjest SMI burde vært forbudt Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Fint dette tror jeg. Likevel er det flere "systemer" som er rundt dette her, som burde blitt gått etter i sømmene. Det som er synd, er dette miljøet, som virkelig tror på dette, og som skaper og skapes av mennesker som fascineres av det (fagfolk), og som er så syke at de tror på det (liten "kjerne"/identitetsproblemer/fragmentert selvbilde), eller finner et felleskap de kan leve i på grunn av dette miljøet. Jeg håper dette er starten på at mer blir gått etter i sømmene. Problemet er hvordan man skal klare å gjøre det? Noen forslag? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. august 2009 Forfatter Skrevet 31. august 2009 Fint dette tror jeg. Likevel er det flere "systemer" som er rundt dette her, som burde blitt gått etter i sømmene. Det som er synd, er dette miljøet, som virkelig tror på dette, og som skaper og skapes av mennesker som fascineres av det (fagfolk), og som er så syke at de tror på det (liten "kjerne"/identitetsproblemer/fragmentert selvbilde), eller finner et felleskap de kan leve i på grunn av dette miljøet. Jeg håper dette er starten på at mer blir gått etter i sømmene. Problemet er hvordan man skal klare å gjøre det? Noen forslag? Enig og uenig. Det bør absolutt være senter for incestutsatte. Det er en betydelig hjelp å få komme sammen med andre som har samme erfaring. Problemet er den (u)faglige retning disse sentrene har utviklet seg i mht hvilke tilbud disse menneskene behøver. Det er få personer som trenger mer korrekt hjelp enn disse. De fortjener å få hjelp som i vitenskapelige undersøkelser har vist seg å være nyttig. Dessuten må en passe på identitetsbyggingen. De skal ikke være/bli incestutsatte, men perosner som har vært utsatt for incest jfr. det er forskjell på å være diabetiker og å være en person med diabetes. 0 Siter
Gjest gammal traver på DOL Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=169906 Det de driver med er skadelig, det er ikke faglig fundamentert, og faglig leder er uten den nødvendige selvkritikk i utøvelsen av faget. Hvordan er traumeavdelingen i Oslo (modum bad) i forhold til dette? Jobber de anderledes? 0 Siter
Gjest SMI burde vært forbudt Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Enig og uenig. Det bør absolutt være senter for incestutsatte. Det er en betydelig hjelp å få komme sammen med andre som har samme erfaring. Problemet er den (u)faglige retning disse sentrene har utviklet seg i mht hvilke tilbud disse menneskene behøver. Det er få personer som trenger mer korrekt hjelp enn disse. De fortjener å få hjelp som i vitenskapelige undersøkelser har vist seg å være nyttig. Dessuten må en passe på identitetsbyggingen. De skal ikke være/bli incestutsatte, men perosner som har vært utsatt for incest jfr. det er forskjell på å være diabetiker og å være en person med diabetes. Ja, jeg mener også at det burde være tilbud- et godt tilbud som ikke gjør folk syke. Poenget mitt er at Betania Malvik er bare en liten del av et helt miljø, som er psykt. Hele den der DID biten, som er noe man antar at alle som har traumer har, er psyk. Jeg er så absolutt enig i at det burde være et tilbud, men det som er i dag, særlig i Oslo, er svært uheldig for de som er psyke. For et par år siden, så var det skikkelig bråk der, og det som skjedde var at de som var -flinke- og -kompetente- forsvannt. Resten av røkla ble igjen. :-( Likevel har de mange registrerte (som knapt er innom lenger), som gjør at de får mye penger. I tillegg er det fagmiljøene som ser ut til å elske did teoriene, som er både ulogiske og fulle av ad hoc forklaringer som ikke henger på greip. Gjennom mine år i disse miljøene, har jeg ikke sett èn som har kvalifisert for diagnosen. Jeg synes det er trist, at de får så mye penger, som kunne blitt brukt på noe som ville kunne være et godt tilbud, ikke noe som gjør det syk. Men stemmene til de som erfarer baksiden av disse sentrene er kneblet, gjennom livet, eller gjennom at det rett og slett ikke er verdt å ta opp kampen, for den er så vanskelig å vinne. 0 Siter
Gjest SMI burde vært forbudt Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Hvordan er traumeavdelingen i Oslo (modum bad) i forhold til dette? Jobber de anderledes? De er også did-ere, mange av dem. 0 Siter
Gjest mye verre Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Så da var det ikke bare meg som reagerte sånn på denne typen behandling. Trodde det måtte være noe galt med meg siden de sa at "alle" andre ble så frisk. Jeg ble jo neste tvunget til å dra dit fordi dette var rette behandling for meg. Fy f....!!!! 0 Siter
PieLill Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Ja, jeg mener også at det burde være tilbud- et godt tilbud som ikke gjør folk syke. Poenget mitt er at Betania Malvik er bare en liten del av et helt miljø, som er psykt. Hele den der DID biten, som er noe man antar at alle som har traumer har, er psyk. Jeg er så absolutt enig i at det burde være et tilbud, men det som er i dag, særlig i Oslo, er svært uheldig for de som er psyke. For et par år siden, så var det skikkelig bråk der, og det som skjedde var at de som var -flinke- og -kompetente- forsvannt. Resten av røkla ble igjen. :-( Likevel har de mange registrerte (som knapt er innom lenger), som gjør at de får mye penger. I tillegg er det fagmiljøene som ser ut til å elske did teoriene, som er både ulogiske og fulle av ad hoc forklaringer som ikke henger på greip. Gjennom mine år i disse miljøene, har jeg ikke sett èn som har kvalifisert for diagnosen. Jeg synes det er trist, at de får så mye penger, som kunne blitt brukt på noe som ville kunne være et godt tilbud, ikke noe som gjør det syk. Men stemmene til de som erfarer baksiden av disse sentrene er kneblet, gjennom livet, eller gjennom at det rett og slett ikke er verdt å ta opp kampen, for den er så vanskelig å vinne. Hva er DID? mvh 0 Siter
laban Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Hva er DID? mvh Dissosiativ identitetsforstyrrelse ("dissociative identity disorder"). Jeg vet ikke mye om psykdom og skal ikke gå i detalj. Men jeg tror det har med selvdestruktiv atferd å gjøre. Ved å søke på det engelske begrepet finner man diverse som handler om multippel personlighet, og det forstår jeg meg i hvert fall ikke på. 0 Siter
PieLill Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Dissosiativ identitetsforstyrrelse ("dissociative identity disorder"). Jeg vet ikke mye om psykdom og skal ikke gå i detalj. Men jeg tror det har med selvdestruktiv atferd å gjøre. Ved å søke på det engelske begrepet finner man diverse som handler om multippel personlighet, og det forstår jeg meg i hvert fall ikke på. Takk for informasjon. ;-) mvh 0 Siter
Gjest MEG XXX Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 De er også did-ere, mange av dem. Ble veldig sjokka da jeg ble klar over at DID-misjonærene var kommet til traumetilbudet på Modum også! (Likte ikke det jeg leste om tilbudet på nettsiden deres med full utredning av alle som kommer inn for dissosiasjon....). Vet du om det var slik før eller om det er slik at de først de siste årene har gjort sitt inntog der og avvikla tidligere tilbud? 0 Siter
Gjest MEG XXX Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Ja, jeg mener også at det burde være tilbud- et godt tilbud som ikke gjør folk syke. Poenget mitt er at Betania Malvik er bare en liten del av et helt miljø, som er psykt. Hele den der DID biten, som er noe man antar at alle som har traumer har, er psyk. Jeg er så absolutt enig i at det burde være et tilbud, men det som er i dag, særlig i Oslo, er svært uheldig for de som er psyke. For et par år siden, så var det skikkelig bråk der, og det som skjedde var at de som var -flinke- og -kompetente- forsvannt. Resten av røkla ble igjen. :-( Likevel har de mange registrerte (som knapt er innom lenger), som gjør at de får mye penger. I tillegg er det fagmiljøene som ser ut til å elske did teoriene, som er både ulogiske og fulle av ad hoc forklaringer som ikke henger på greip. Gjennom mine år i disse miljøene, har jeg ikke sett èn som har kvalifisert for diagnosen. Jeg synes det er trist, at de får så mye penger, som kunne blitt brukt på noe som ville kunne være et godt tilbud, ikke noe som gjør det syk. Men stemmene til de som erfarer baksiden av disse sentrene er kneblet, gjennom livet, eller gjennom at det rett og slett ikke er verdt å ta opp kampen, for den er så vanskelig å vinne. Er en av de som er reg. der, var innom der sist i 2003. Orka ikke gå dit igjen etter at ei av de ansatte ikke turde stille opp når jeg anmeldte selv om hun sa hun skulle støtte (hun hadde ikke tatt oppgjør med sin egen far, og fikk vel traumer aktivert eller noe. I hvert fall sende jeg de mail med klage på dette, men de forholdt seg helt tause. Følte meg helt svikta. Hadde heldigvis andre rundt meg, men det sviket gjorde at jeg mista respekt for de) Så i nyhetsbrevet/nettet at det hadde blitt mye greier med utskiftninger/slutt blant personalet. Virka som det gikk en skokk samtidig (?). Hva var dette egentlig for noe? I forbindelse med DID? Kom til en Oslo-terapeut som satt DID omtrent før jeg var kommet inn over dørterskelen. (offentlig driftsavtale, men helseskadelig behandling. Har ikke DID.....) SMI har etter meg bekjent henne på anbefalingslista si!!!! (Behandleren sa dette selv til meg, hun samarbeidet med de, sa hun. De sendte pasienter til henne for behandling av incest....) 0 Siter
Gjest engla Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Hele rapporten blir sikkert offentlig etter en uke eller to. Om du er interessert.... Rapporten er nå tilgjengelig http://www.helse-midt.no/Helse-Midt/Dokumenter/2009/Evaluering%20av%20traumetilbudet.pdf 0 Siter
PieLill Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 Om du er interessert.... Rapporten er nå tilgjengelig http://www.helse-midt.no/Helse-Midt/Dokumenter/2009/Evaluering%20av%20traumetilbudet.pdf Takk for link. Jeg fant ikke noe ekstrakt av rapporten, gjorde du? mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.