Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tidligere hatt kontakt for ca.3/4 år siden. Jeg fikk da et greit svar fra dere, og trodde "saken" var mer eller mindre ute av verden.

Nå har imidlertid situasjonen endret seg, og jeg er forvirret og fortvilt.

Kort fortalt; Jeg er en kvinne på 46 år, som har vært ved god helse og i god form. Våren 1999 og høsten 2000 fikk jeg akutt pancreatitt uten at det ble funnet noe årsak. Jeg bruker minimalt med alkonol og spiser almindelig kost uten mye fett. Jeg er heller ikke overvektig.

Jeg har vært til flere røntgenundersøkelser ved regionssykehus uten at de har funnet noe som helst. På sykehuset her har jeg også vært til et flere undersøkelser, bl.a. til gastroskopi. Jeg vet ikke hvor bra denne undersøkelsen ble, fordi jeg brakk meg hele tiden. Her fikk jeg vite at jeg hadde betennelse i spiserøret og tolvfingertarmen, og måtte ta en trippelkur. Jeg har ikke vært dårligere i magen enn etter den kuren. Før jeg ble syk var jeg rimelig god i magen, d.v.s. noe plaget med løs mage og av og til akutt diare ( som jeg nå tror skyldes allergi for bl.a. melkeprodukter).

Ved begge sykdomstilfellene lå jeg på lokalsykehuset her, der jeg kjenner både legene og andre ansatte, og fikk veldig god oppfølging. Etterpå har jeg gått til kontroll ca. hver tredje måned hos en ny lege som ikke hadde noe med meg å gjøre da jeg var innlagt. Og for meg starter frustrasjonen her. For hver gang jeg er til kontroll får jeg mere og flere medisiner, og jeg føler meg verre enn noen gang. Jeg startet altså med en trippelkur + Nexium ved behov og en Pankreon til hvert måltid. Hvordan vet jeg forresten at jeg mangler eller har lite fungerende enzymer? Jeg tror ikke jeg har tatt noen prøver som kunne vist dette. Alle blodprøvene har vært fine hver gang, men sist fikk jeg likevel vite at jeg har kronisk pankreatitt. Inntil da hadde jeg hatt to uforklarlige akutte pankreatittilfeller. Nå skal jeg ta en Nexium om dagen (for hva?), ca. 10-12 Pankeon forte + Imodium. Nå har jeg nesten konstant verk i magen etter at jeg har spist, jeg har en del akutt diare og er oppblåst i magen. Jeg gulper både luft og matrester. Jeg ba også om å få snakke med en ernæringsfyseolog. Nå har det gått 3/4 år, og jeg har selv kontaktet en i nærmeste by og skal treffe henne 22.08. Huff, dette ble ikke særlig kort, nei...... Jeg håper at jeg får svar hos dere. Jeg er som nevnt over både fortvilt og forvirret... og har mye vondt. Jeg vil også nevne at legen ikke er norsk, og at jeg ikke alltid forstår helt hva han mener. Med vennlig hilsen Bewilla

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33407-pancreatitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Nexium er et middel som reduserer magesekkens produksjon av syre. Det brukes blant annet ved betennelser i spiserøret.

Man kan påvise mangel på enzymer ved hjelp av tester hvor man vurderer tarmens evne til å opp bestemte stoffer. Jeg har imidlertid inntrykk av at det ikke alltid er nødvendig å foreta en slik undersøkelse før man forsøker enzym-tilførsel f.eks. Pancreon. Det hender man kan gjøre et behandlingsforsøk og se om det lindrer personens plager.

Ettersom du er i villrede om din situasjonen og grunnlaget for behandlingsforslagene du får, synes jeg du bør be om en samtale med legen din (enten ved sykehuset eller fastlege) slik at du får bedre informasjon om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33407-pancreatitt/#findComment-130111
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...