Gå til innhold

Hvordan komme raskest ut av kneipa igjen?

Anbefalte innlegg

Gjest bipjente28

Jeg har vært stabil på medisiner siden 2006, men har nå fått et tilbakefall med gråtetokter, søvnløshet og depresjon, uten at jeg helt vet hva som har skjedd. Jeg har forsøkt å jobbe inntil nå, men siden jeg brøt sammen på jobb, så innser jeg at jeg må bli borte fra jobb en periode.

Jeg venter på svar på gruppeterapi, ellers har jeg bare fastlegen og en psymotorisk fysioterapeut.

Jeg er redd for å bli langvarig sykemeldt, samtidig er jeg redd for et nytt kollaps om jeg kommer tilbake for tidlig.

Har dere noen tips til meg, om hva jeg bør gjøre, fylle dagen med etc så jeg ikke blir enda dårligere enn jeg er nå? Jeg har ikke godt av å bare gå hjemme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334112-hvordan-komme-raskest-ut-av-kneipa-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, er bipolar selv. Jeg vil tro at dårlig søvn er noe av årsaken til at du føler deg dårlig. Samt at hvis du går på medisiner, bør du ta et speil hos legen din så fort som mulig. Om du venter på gruppeterapi evt ved et Dps, ville jeg tro at du allerede kanskje er skrevet inn, og kan be om en samtale. Blir det verre, kan du spørre om en kort innleggelse ved Dps, slik at du får hjelp til å bli stabil igjen.

Mvh

Annonse

Gjest best wishes

Hei, er bipolar selv. Jeg vil tro at dårlig søvn er noe av årsaken til at du føler deg dårlig. Samt at hvis du går på medisiner, bør du ta et speil hos legen din så fort som mulig. Om du venter på gruppeterapi evt ved et Dps, ville jeg tro at du allerede kanskje er skrevet inn, og kan be om en samtale. Blir det verre, kan du spørre om en kort innleggelse ved Dps, slik at du får hjelp til å bli stabil igjen.

Mvh

Har tatt speil, og legen ville at jeg skulle øke på Seroquelen, så det gjør jeg nå, uten at jeg føler noen særlig effekt. Skal på vurdering til gruppeterapi på fredag. Håper de ikke avviser meg, for de har sagt at de vil ha mest mulig "selvstendige" folk, altså folk som ikke har så mye behov for ekstra hjelp ved siden av gruppa. Da søknaden ble sendt så var dette greit, men nå har ting plutselig blitt vanskelig igjen.

Gjest TheDogWalker

Har ikke hund. Bor alene et sted hvor det ikke er lov å ha dyr. Jeg hadde nok ikke hatt mulighet til å ha hund selv om jeg hadde bodd et annet sted også. De krever mye. Skulle gjerne lånt en hund av noen.

Åh, det er jo mange som gjerne vil låne bort hunden sin! Mange er borte hele dagen/kvelden, og trenger noen som kan gå en tur/leke litt osv. Sett opp en lapp i nabolaget/på nærbutikken, kanskje du får napp?

Gjest kunne vært i samme båt

Fysisk aktivitet, noe sosial omgang, sovemedisiner, legg opp til normal døgnrytme. Er du og legen sikker på at 100 %sykmelding er det beste for deg nå?

Ro og skjerming fra mye inntrykk dersom du har hypomane, maniske eller psykotiske symptomer.

Mulig det kan gjøres endringer i medisineringen som gjør at du kan slippe å bli alvorlig syk. Fastlegen kan vel om nødvendig få råd fra en psykiater om dette. Eventuelt kan du kanskje få en rask henvisning til psykiater kun med medisinering som tema. Personlig har jeg fått rask, nødvendig henvisning og hjelp fra psykiater i slike tilfeller som du beskriver. Jeg har bipolar 1 og har forhindret alvorlige epsioder ved å gripe inn med medisiner raskt.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Som bipolar er det viktigst å få en sjekk på medisineringen. God søvn, jevn døgnrytme. Lystbetont fysisk aktivitet.

Kneipa eller kneika?

Om det er en bra kneipe, vil en vel sjelden komme ut av den ? :-)

http://www.kneipen-suche.com/muenchen-haus_der_111_biere-6196.html

Gjest bipjente28

Fysisk aktivitet, noe sosial omgang, sovemedisiner, legg opp til normal døgnrytme. Er du og legen sikker på at 100 %sykmelding er det beste for deg nå?

Ro og skjerming fra mye inntrykk dersom du har hypomane, maniske eller psykotiske symptomer.

Mulig det kan gjøres endringer i medisineringen som gjør at du kan slippe å bli alvorlig syk. Fastlegen kan vel om nødvendig få råd fra en psykiater om dette. Eventuelt kan du kanskje få en rask henvisning til psykiater kun med medisinering som tema. Personlig har jeg fått rask, nødvendig henvisning og hjelp fra psykiater i slike tilfeller som du beskriver. Jeg har bipolar 1 og har forhindret alvorlige epsioder ved å gripe inn med medisiner raskt.

''Fysisk aktivitet, noe sosial omgang, sovemedisiner, legg opp til normal døgnrytme. Er du og legen sikker på at 100 %sykmelding er det beste for deg nå?''

jeg jobber deltid, og har en liten stillingsprosent. Men jeg tar ekstravakter utenom det, og jobber ca 50-60 prosent. Akkurat nå ser jeg bare for meg at jeg må ha 100 prosent sykemelding en stund. Hvis jeg hadde hatt et kontor hvor jeg kunne sitte uforstyrret og jobbe kunne det nok vært en ide å jobbe litt. Men jeg jobber med syke barn. Jeg kan ikke bare gå på do og grine når det passer for meg. Dessuten krever det mye konsentrasjon i forhold til medisinering og anfallsregistrering og andre medisinske ting. Jeg føler meg for lite fokusert, og for lite tålmodig i forhold til å takle problematferd. i tillegg skal jeg være tilstede for pårørende og ha samtaler med dem, og da skal jeg være blid og serviceinstillt.

Jeg har nylig økt dosen på Seroquel til i200 mg. Merker ikke noe effekt av den ennå, men får gi den litt tid. Problemet er at jeg ikke sover så godt.

Gjest kunne vært i samme båt

''Fysisk aktivitet, noe sosial omgang, sovemedisiner, legg opp til normal døgnrytme. Er du og legen sikker på at 100 %sykmelding er det beste for deg nå?''

jeg jobber deltid, og har en liten stillingsprosent. Men jeg tar ekstravakter utenom det, og jobber ca 50-60 prosent. Akkurat nå ser jeg bare for meg at jeg må ha 100 prosent sykemelding en stund. Hvis jeg hadde hatt et kontor hvor jeg kunne sitte uforstyrret og jobbe kunne det nok vært en ide å jobbe litt. Men jeg jobber med syke barn. Jeg kan ikke bare gå på do og grine når det passer for meg. Dessuten krever det mye konsentrasjon i forhold til medisinering og anfallsregistrering og andre medisinske ting. Jeg føler meg for lite fokusert, og for lite tålmodig i forhold til å takle problematferd. i tillegg skal jeg være tilstede for pårørende og ha samtaler med dem, og da skal jeg være blid og serviceinstillt.

Jeg har nylig økt dosen på Seroquel til i200 mg. Merker ikke noe effekt av den ennå, men får gi den litt tid. Problemet er at jeg ikke sover så godt.

Høres ut som det er fornuftig å ikke holde på med den jobben når en er ustabil, ja..

Jeg får noe uro i kroppen av antipsykotika og får da litt beroligende i tillegg. Ikke noe særlig lurt å bruke det i lengre perioder, men kan hjelpe i korte avgrensede perioder. Du kan jo høre med legen din. Vær klar over at det kan gi avhengighet, derfor er mange leger skeptiske til å skrive det ut.

Får du innsovningstabletter? Evt kan en prøve medisiner beregnet for allergi som gir tretthet.

Bruker du noe antidepressiva eller stemningsstabiliserende sammen med antipsykotikaen? Kanskje dosene på dette bør endres også?

Annonse

Gjest bipjente28

Høres ut som det er fornuftig å ikke holde på med den jobben når en er ustabil, ja..

Jeg får noe uro i kroppen av antipsykotika og får da litt beroligende i tillegg. Ikke noe særlig lurt å bruke det i lengre perioder, men kan hjelpe i korte avgrensede perioder. Du kan jo høre med legen din. Vær klar over at det kan gi avhengighet, derfor er mange leger skeptiske til å skrive det ut.

Får du innsovningstabletter? Evt kan en prøve medisiner beregnet for allergi som gir tretthet.

Bruker du noe antidepressiva eller stemningsstabiliserende sammen med antipsykotikaen? Kanskje dosene på dette bør endres også?

Fastlegen vil foreløpig ikke at vi skal øke dosen på antidepressivaen som jeg også går på siden verdiene er fine. Hvis jeg øker dem risikerer jeg også å bli hypoman igjen, så det er en sjanse å ta.

Jeg har noe Rivotril som jeg tar ved behov hvis jeg blir helt ute av meg og trenger å ro meg . Har noen ganger brukt dem til søvn også, men er veldig redd for å bli avhengig. Gikk fast på dem i nesten to år, fordi jeg ikke fikk noe hjelp til å trappe ned på dem. Er redd for å bli avhengig igjen.

Har tatt speil, og legen ville at jeg skulle øke på Seroquelen, så det gjør jeg nå, uten at jeg føler noen særlig effekt. Skal på vurdering til gruppeterapi på fredag. Håper de ikke avviser meg, for de har sagt at de vil ha mest mulig "selvstendige" folk, altså folk som ikke har så mye behov for ekstra hjelp ved siden av gruppa. Da søknaden ble sendt så var dette greit, men nå har ting plutselig blitt vanskelig igjen.

Gruppebehandlerne bør kunne skille mellom det å kunne trenge noe ekstra i en fase hvor den bipolare lidelsen lager ordentlig trøbbel, og det å ha et jevnt lavt og lite selvstendig funksjonsnivå.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...