Gå til innhold

For få blodplater - årsak?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest blodgiver

Heisann!

Når du tenker på at du har for få blodplater, mener du da at du har fått beskjed av legen din at nivået er for lavt, eller mener du for lavt til at du kan gi blodplater ved blodbanken?

Normalområdet for blodplater skal ligge mellom 100-450 milliarder pr. dl blod tror jeg, antallet varierer bla. med kroppstørrelse og en rekke andre faktorer. Blodplatene sørger for at blodet kan koaguleres ved sår, kutt osv. og er viktig for normal sårheling. Ved blodbanken vil man ikke la personer med platetall under 250 mrd. donere plater, da utbyttet ikke vil bli godt nok og ta for lang tid. Selv med nok plater tar en slik donasjon opp mot to timer. Det er kun derfor grensen er satt så høy.

Blodplatene blir gitt til mange ulike pasientgrupper, deriblant leukemipasienter tror jeg.

Regner med at du får svar av en lege her, jeg kan ikke uttale meg om så mye.

Til slutt en oppfordring til dere alle: meld dere som blodgivere ved nærmeste sykehus!

Heisann!

Når du tenker på at du har for få blodplater, mener du da at du har fått beskjed av legen din at nivået er for lavt, eller mener du for lavt til at du kan gi blodplater ved blodbanken?

Normalområdet for blodplater skal ligge mellom 100-450 milliarder pr. dl blod tror jeg, antallet varierer bla. med kroppstørrelse og en rekke andre faktorer. Blodplatene sørger for at blodet kan koaguleres ved sår, kutt osv. og er viktig for normal sårheling. Ved blodbanken vil man ikke la personer med platetall under 250 mrd. donere plater, da utbyttet ikke vil bli godt nok og ta for lang tid. Selv med nok plater tar en slik donasjon opp mot to timer. Det er kun derfor grensen er satt så høy.

Blodplatene blir gitt til mange ulike pasientgrupper, deriblant leukemipasienter tror jeg.

Regner med at du får svar av en lege her, jeg kan ikke uttale meg om så mye.

Til slutt en oppfordring til dere alle: meld dere som blodgivere ved nærmeste sykehus!

Jeg tenker på når en får beskjed hos lege etter en vanlig legekontroll med blodprøver at nivået er for lavt. Såpass lavt at en får hastetime på sykehus straks dagen etter til videre prøver.

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Her er en artikkel om en årsak til lavt antall blodplater:

http://www.doktoronline.no/pub/qa/49.html

Det finnes en rekke andre årsaker til lavt antall blodplater som f.eks. redusert aktivitet i benmargen, bivirkning av medikamenter, mangel på vitamin B12 og folat, revmatiske lidelser, og akutte, alvorlige infeksjoner.

Iblant skyldes et tilsynelatende, men feilaktig lavt antall blodplater tekniske laboratoriemessige forhold ved prøven.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...