Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min svigermor fikk diagnosen cøliaki for en tid tilbake. Fordøyelsen fungerer bra så lenge hun spiser gluten-fritt brød. Det ser ut til at hun tåler å kose seg med et vanlig smørbrød eller kakestykke en gang i mellom - hun får ingen problemer av dette. Hun lurer imidlertid på om dette kan være skadelig på sikt. Legen hennes kunne ikke svare henne på dette. Kan dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33470-c%C3%B8liaki/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 4 uker senere...

Jeg tror det innebærer liten risiko å spise et smørbrød eller kakestykke en gang i blant. Hvorvidt risiko for senkomplikasjoner som følge av sykdommen øker, vet jeg imidlertid ikke sikkert.

Igjen; HÅRREISENDE lesning!!

Nå er det på høy tid at leger og annet helsepersonale begynner å ta denne sykdommen alvorlig!!

Det er meget viktig å huske på at MATEN ER EN CØLIAKERS medisin!!

Det er akkurat slike holdninger som du her tydelig illustrerer vi som har cøliaki sliter med til daglig!! Vi sliter med å ikke bli tatt alvorlig, og med å forklare det faktum at bare litt faktisk er alt for mye!!

Jeg må si det er skremmende å høre at det fortsatt finnes leger her i landet som svarer slik du gjør her!

Cøliakere er en gruppe kronisk syke, på lik linje med diabetikere. Du kan jo tenke deg selv hvordan det ville gå dersom du gav samme råd til en med diabetes, feks. at det ikke spiller noen rolle om de slurver litt med dietten, eller lar være å ta insulinen sin...

Tarmtottene ødelegges når de kommer i kontakt med gluten, og selv om pasienten ikke skulle få symptomer umiddelbart, er det faktisk meget alvorlig å slurve med dietten!!

Man er som cøliaker mer disponert for bla. tynntarmskreft og benskjørhet, og denne risikoen forsterkes vesentlig dersom dietten ikke holdes!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33470-c%C3%B8liaki/#findComment-134899
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...