Gå til innhold

Store bivirkninger av p-stav


Gjest hormon, 26

Anbefalte innlegg

Gjest hormon, 26

Hei! Jeg fikk satt inn p-stav (Implanon) i mars, etter å ha gått på p-piller i litt over 4 år. Jeg hadde nesten ingen bivirkninger av p-pillene jeg gikk på (Yasmin), men ville heller satse på et prevensjonsmiddel med noe mindre hormoninnhold. Det var i tillegg forlokkende å kunne bruke et mer permanent prevensjonsmiddel som man ikke måtte huske på hver dag. Jeg har også hørt at eggløsningen skal komme i gang raskere etter man har sluttet med p-stav enn det som er tilfellet med andre prevensjonsmidler, og ettersom vi vil ha barn ikke alt for mange år fra nå, telte dette også positivt. Desverre har ikke p-staven fungert så bra for meg, og jeg har en rekke bivirkninger: 1) uren hud i ansiktet, samt nedover brystet og ryggen 2) har fått noe hårvekst på bryster og undersiden av hake, samt økt behåring ellers på kroppen 3) vektøkning (for det meste er vannansamlinger tror jeg) 4) større menstruasjonssmerter og blødninger enn det jeg noen gang har hatt før, både med og uten bruk av p-piller, men sjeldnere enn vanlig menstruasjon 5) humørsvigninger 6) periodevis kvalme og såre bryster 7) føler meg ofte oppblåst, spesielt på kvelden. Det virker som om p-staven "lurer" kroppen min til å tro at den er gravid, og jeg blir periodevis veldig paranoid og tror at jeg er det (dette har blitt avkreftet to ganger med graviditetstest). Jeg lurer på om alle bivirkningene er et tegn på at jeg ikke tåler preparatet spesielt godt? Vil det være en ulempe helsemessig å fortsette med p-staven? Er det noen mulighet for at bivirkningene vil gå tilbake viss jeg fortsetter? Slik det er nå får jeg stadig flere kviser og vekten øker. Jeg vil heller ikke gå tilbake til p-piller eller annen prevensjon med høyere hormonnivå, og spiral har jeg hørt er risikabelt for kvinner som enda ikke har født barn (med tanke på sterilitet o.l.). Hva vil du anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det hormonet som er p-staven ligner på progesteron som man har mye av under graviditet. Det er helt individuelt hvordan man reagerer på hormontilførsel, du gjør det altså kraftig. Det med at eggløsning kommer raskere tilbake etter bruk av p-stav er bare i forhold til p-sprøyten, ikke i forhold til p-pillen. Hvis du har brukt staven i over et halvt år og fortsatt ikke er komfortabel med metode, vil jeg foreslå at du får den fjernet og går tilbake til p-pillen. Du kan bruke Yasminelle som har lavere hormoninnhold. Å forsøke Cerazette, en østrogenfri p-pille, vil sannsynligvis gi deg samme bivirkninger som med Implanon, p-staven, så det vil jeg ikke anbefale som første valg. Hvis du er sjekket for infeksjon, kan du bruke kobber-spiralen, ikke hormonspiralen. Når har du tenkt å forsøke å bli gravid?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det hormonet som er p-staven ligner på progesteron som man har mye av under graviditet. Det er helt individuelt hvordan man reagerer på hormontilførsel, du gjør det altså kraftig. Det med at eggløsning kommer raskere tilbake etter bruk av p-stav er bare i forhold til p-sprøyten, ikke i forhold til p-pillen. Hvis du har brukt staven i over et halvt år og fortsatt ikke er komfortabel med metode, vil jeg foreslå at du får den fjernet og går tilbake til p-pillen. Du kan bruke Yasminelle som har lavere hormoninnhold. Å forsøke Cerazette, en østrogenfri p-pille, vil sannsynligvis gi deg samme bivirkninger som med Implanon, p-staven, så det vil jeg ikke anbefale som første valg. Hvis du er sjekket for infeksjon, kan du bruke kobber-spiralen, ikke hormonspiralen. Når har du tenkt å forsøke å bli gravid?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hormonet som er p-staven ligner på progesteron som man har mye av under graviditet. Det er helt individuelt hvordan man reagerer på hormontilførsel, du gjør det altså kraftig. Det med at eggløsning kommer raskere tilbake etter bruk av p-stav er bare i forhold til p-sprøyten, ikke i forhold til p-pillen. Hvis du har brukt staven i over et halvt år og fortsatt ikke er komfortabel med metode, vil jeg foreslå at du får den fjernet og går tilbake til p-pillen. Du kan bruke Yasminelle som har lavere hormoninnhold. Å forsøke Cerazette, en østrogenfri p-pille, vil sannsynligvis gi deg samme bivirkninger som med Implanon, p-staven, så det vil jeg ikke anbefale som første valg. Hvis du er sjekket for infeksjon, kan du bruke kobber-spiralen, ikke hormonspiralen. Når har du tenkt å forsøke å bli gravid?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Vi kommer nok ikke til å prøve å få barn før om et par år, så langtidsprevensjon er fint. Men jeg vil helst ikke gå på noe som krever lang ventetid etter avsluting for å få hormonene ut av kroppen og eggløsningen i gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...