Gjest Fr Blek Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hei. Jeg er kvinne, midt i 50-åra, frisk, har ikke hatt hudsykdommer eller utslett før, har ingen allergier, bruker ikke medisiner, røyker ikke, bruker ikke alkohol, spiser mye vegetarisk. Jeg har alminnelig hygiene, jobber i helsevesenet og er ikke utsatt for kjemiske. stoffer det jeg vet. Det er mange år siden jeg har solt meg. på kroppen, (jeg liker ikke å svette i sola) og jeg bruker svært sjelden body lotion o.l. Jeg har ikke hatt noen seksualpartnere de siste årene. For en tid tilbake oppdaget jeg et utslett litt nedenfor armhulen, under BH-stroppen på den ene siden. Det er blektrødt, nærmest sirkelformet, litt hevet i forhold til omgivelsene. Jeg husker ikke helt når det kom, men det har nok vært der minst et halvår, Det har økt litt i størrelse og er nå ca 6 cm i diameter, på våren var det 3-4 cm. Jeg har ikke sett at jeg har mere noe annet sted på kroppen. Det er ikke mye å kjenne fra det, og det plager meg ikke, annet enn at jeg lurer på hva det er og er litt engstelig for at det skal fortsette å vokse.Jeg var hos legen min før ferien og han tok en blodprøve for å sjekke om jeg var boreliasmittet, fordi jeg ba om det, men det var jeg nok ikke. Han hadde ikke forslag til hva annet det kunne være. Det ligner ikke på ringorm, det har jeg sett på andre i familien. Har du noen formening om hva det kan være? Er det noe jeg bør få undersøkt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334869-et-rosa-lite-utslett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hei og takk for en god beskrivelse av utslettet. Det eneste som mangler er at du har hytte i Kragerø eller på Hvaler eller andre steder der det finnes flott. Dette med blodprøve og borreliainfeksjon kan dessverre være litt misvisende ettersom den vanligste manifestasjonen av borrelia, som du sannsynligvis har, erythema chronicum migrans, svært sjelden gir "utslag" på den vanlige borrelia blodprøven. Typisk ved utslettet er at det ikke flasser som ringorm, men bare består ev et sirkulært svakt rødt og lett hevet område og det vokser gradvis over måneder. Du tenger an antibiotikakur i 2-3uker, mest brukt er Doxyclin . Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334869-et-rosa-lite-utslett/#findComment-2810106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.