Gå til innhold

Herpes zooster

Anbefalte innlegg

Hei. Mann 38 år, Har hatt flere kirurgiske ryggoperasjoner (4 siden 2007) Fikk helvetesild påvist for 12 dager siden ( på baksiden av låret, mot rumpa. Har det spes betydning hvilke ganglier , dermatomer som blir affisert, vet at ansikt hodet ikke er beste plass å få det da) Det stikker og verker , og har fått sterke analgetika for dette. Mine spm er, hvor mye kan dette viruset påvirke allmenntilstanden( gen sykdomfølelse) verk i hodet og ledd. Er utredet på smerteklinikk tidligere, og fikk påvist nociseptiv smerte, ikke nevropatisk smerte. Har vært sliten siste mnd, og regner da med at det er grunnen for helvetesilden nå.Føler at dette har trigget hele nervesystemet/ og total smerte har øket generelt, ikke bare der jeg har hatt omfattende kirurgi i ryggen. Men Armer/ bein og ledd.Kan dette utvikles til potherpetisk neuralgier ? Hvor lenge ca kan jeg regne med at dette sykdomsforløpet vil vare, og er det ofte slik at hele organismen blir svekket av dette viruset.Skorpene har jeg badet av meg i olje og såpe hver dag, og antirival behandling var for sent å starte med. og hvorfor tar legen prøver fra sår sekretet når han sa det var herpes zozter utbrudd ? Mengen virus/ bakterier som skal telles/måles ? eller kun for å bekrefte diagnosen. Har aldri hatt noen hudsykdommer tidligere, kun elveblest etter penicilin og sulfa prep. Men nå er organismen på 0 og smertenivået på 9. Håper jeg får en forklaring på disse spm, jeg har lest mye om dette emnet, men ville fortelle historien konkret ang meg, min alder, og min sykehistorie. Fastlegen presiserte at god smertelindring var av stor betydning noen i noen uker , slik at jeg (ikke får dette kronisk) Faste medisiner Paracet /ibux og Dolcontin nå pga utbruddet/smertene

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335124-herpes-zooster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Diagnosen stilles vanligvis på typisk halvsideig affeksjon og utslett med rødlige vannblemmer som utvikler seg til sår. Diagnosen kan bekreftes med virusprøver fra utslettene i tidlige stadier. Symptomer også smerter først og fremst fra affisert område , men kan gi generell sykdomsfølelse og redusert almenntilstand ved større utbrudd. Ofte er det redusert almentilstand som foranlediger utbruddet . Men utbruddet i seg selv "svekker" ikke organismen. Leddplager er ikke typisk. Smertene varer normalt noen uker , bare noen få som får vedvarende smerter. Antiviral behandling med tabeltter må som regel starte innen 3-5 dager for å påvirke utbruddet , kan kanskje også påvirke smerteforløpet. Nå ikke så mye annet å bruke enn litt smertestillende ved behov mens du venter på at smertene skal gi seg. Man får bare utbrudd av dette en gang. Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335124-herpes-zooster/#findComment-2813533
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...