Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Min mann, (tidligere narkoman) ligger nå på sykehuset med kraftig akutt bukspyttkjertelbetennelse. I dag fikk han også beskjed om at han hadde Hepatitt C. Våre 4 barn og jeg (som aldri har rørt narkotika, eller sprøyter...) fikk beskjed om at vi måtte teste oss alle sammen. Jeg kan forstå at jeg bør teste meg, selv om som jeg har forstått at det sjeldent smitter gjennom sex. Men finnes det noen mulighet at våre barn er blitt smittet??

Og om en av oss er blitt smittet, hva bør man gjøre??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33527-hepatitt-c/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

De aller fleste som blir smittet av hepatitt C får ingen symptomer. Viruset blir derfor ofte oppdaget tilfeldig i forbindelse med at man undersøker blodet av andre årsaker.

Urene sprøyter er den vanligste smittekilden. Tidligere var infiserte blodprodukter også en viktig kilde. Viruset kan bli overført ved seksuell kontakt, men denne smitteveien er uvanlig. I en del tilfeller er det ikke mulig å påvise noen sikker kilde til infeksjonen.

Det er mulig å vurdere smitterisiko ved hepatitt C ved å måle om det er virus til stede i blodet. Hepatitt C er imidlertid et lite smittsomt virus og da jeg for noen år siden kontaktet Statens institutt for folkehelse anbefalte man ikke spesielle begrensninger i omgangen med dem som er smittet. Bruk av samme håndkle, bestikk, toalett og alminnelig sosial omgang er risikofritt. Jeg vil derfor tro at det er lite sannsynlig at barna deres er smittet.

Selv om viruset ikke trenger gjennom normal og frisk hud, er det en god regel å alltid unngå direkte kontakt med blod. Da er man beskyttet mot virus som det er større grunn til å frykte.

For sikkerhets skyld foreslår jeg at dere rådfører dere med sykehuslegene med spørsmål om det er kommet nye retningslinjer mot smitte av hepatitt C.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33527-hepatitt-c/#findComment-130284
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...