Gå til innhold

Hvordan kan en bli oppfattet i psykiatrien ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var til utredning i vår, så gikk vi gjennom mange slaks tester. Et spørsmål på dette testskjemaet, var om jeg trodde på Djevelen, ?

Tidligere så hadde jeg også fortalt psykologen om hvordan det føltes da jeg hadde mitt såkalte depressive sammenbrudd, at det var som om en demon hadde angrepet meg på et svakt punkt, siden denne demonen satte inn en tanke som slo meg deprimert. Selv så visste jeg at ingen kunne gå inn å ta kontroll over mine tanker, men følelsene var sterkere en fornuften der å da, og det oppleves som et sjokk.

Men tilbake til spørsmålene i testene. Et spørsmål var om jeg trodde på Djevelen, ? + noe mer i som hadde tilknytting til dette. Jeg følte at jeg ikke kunne ikke skrive ja eller nei, for jeg tenkte at dette kunne misoppfattes. Jeg forklarte hvordan og hvorfor jeg trodde på denne usynlige onde skapningen, at det ikke var på en barnslig måte, osv

Senere sa denne psykologen til meg, at hadde det ikke vært for at du la disse svarene i et religiøst perspektiv eller sammenheng, ( husker ikke helt hva hun sa ) så kunne jeg ha bli betraktet som psykotisk ?

Dette forteller noe om at hvordan en kan bli oppfattet, når det er bare snakk om følelser/ tanker og opplevelser. Så spørsmålene blir til NHD og alle som føler seg kompetente til å svare :

I. Må en alltid forklare sin tro for å ikke bli misoppfattet som syk i psykiatrien, hvis en svarer at en tror på Djevelen ?

2. Hvorfor ikke et spørsmål som, tror du på Gud ? Det er jo ikke noe vesentlig forskjell på disse to spørsmålene om Gud og Djevelen ?

3. Hvorfor er disse spørsmålene så darwinistiske , hvis dere forstår ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok det må mer til enn å tro på Djevelen for å bli oppfattet som psykotisk ;-)

Husker jeg leste bøker om folk som var "slik som meg",tok med meg bøkene til psykologen..hehe. "Se her,de har det også slik" sa jeg. Da hentet han psykiateren,var visst på tide med en innleggelse.

Skrevet

Synes det var et merkelig spørsmål. Og man behøver da ikke å være psykotisk fordi om en tror at djevelen finnes.

Skrevet

Synes det var et merkelig spørsmål. Og man behøver da ikke å være psykotisk fordi om en tror at djevelen finnes.

Nei, kanskje ikke, men det spørs vel i vilken sammenheng detter er i, hvis personer blir redde for de tror de blir angrepet av demoner eller noe sånt under utredningen, eller terapien.

Skrevet

Tror nok det må mer til enn å tro på Djevelen for å bli oppfattet som psykotisk ;-)

Husker jeg leste bøker om folk som var "slik som meg",tok med meg bøkene til psykologen..hehe. "Se her,de har det også slik" sa jeg. Da hentet han psykiateren,var visst på tide med en innleggelse.

Ja det kan kanskje skje, hvis du ikke kan arrgumentere for deg at dette har med tro å gjøre, kanskje. Har kun vært ute for dette bare en gang , så det er derfor jeg også stiller det spørsmålet for å høre om det er vanlig å bli oppfattet slik.

God natt igjen

Skrevet

Ja det kan kanskje skje, hvis du ikke kan arrgumentere for deg at dette har med tro å gjøre, kanskje. Har kun vært ute for dette bare en gang , så det er derfor jeg også stiller det spørsmålet for å høre om det er vanlig å bli oppfattet slik.

God natt igjen

Sa at det var min tro,men alt jeg sa var i psykologens øyne bare tull. Jeg måtte lære meg å tenke fornuftig sa han...

Skrevet

Sa at det var min tro,men alt jeg sa var i psykologens øyne bare tull. Jeg måtte lære meg å tenke fornuftig sa han...

Det hørtes ikke bra ut, at en psykolog sier at det er bare tull. Han måtte vel stille deg noen spørsmål rundt dette , eller resonere med deg rundt dette han mente var tull?

Skrevet

Det hørtes ikke bra ut, at en psykolog sier at det er bare tull. Han måtte vel stille deg noen spørsmål rundt dette , eller resonere med deg rundt dette han mente var tull?

Likte ikke den psykologen noe godt,han hadde på en måte bestemt seg for at jeg var syk,og skulle være det resten av livet. Tok litt håpet fra meg på en måte,måtte høre på det han sa,gjøre som han sa,for det var det rette. Og alltid sa han "Vi" når han snakket,tenkte "har du flere personligheter du"? Men han mente vel han og hele psikiatrien.

Skrevet

Nei, men hvis en ser det ut fra at det ikke finnes en gud eller djevel, så skjønner jeg spørsmålet. Men en skal ikke tro blande tro og psykiatri i sammen.

Skrevet

Likte ikke den psykologen noe godt,han hadde på en måte bestemt seg for at jeg var syk,og skulle være det resten av livet. Tok litt håpet fra meg på en måte,måtte høre på det han sa,gjøre som han sa,for det var det rette. Og alltid sa han "Vi" når han snakket,tenkte "har du flere personligheter du"? Men han mente vel han og hele psikiatrien.

Skumle greier det der. Det beste er å ikke blande inn din tro, hvis ikke det er den som er noe av problemet da ? Da må en heller snakke med en som forstår seg på slikt. Psykologer kan vel mest om hvordan menneskenaturen er og virker. Tror de da

Gjest Maniana
Skrevet

Skumle greier det der. Det beste er å ikke blande inn din tro, hvis ikke det er den som er noe av problemet da ? Da må en heller snakke med en som forstår seg på slikt. Psykologer kan vel mest om hvordan menneskenaturen er og virker. Tror de da

Ja,fikk beskjed av andre at jeg ikke måtte snakke slikt i terapitimene,var rett det ;-)

Men det var det sm styrte hverdagen min,jeg ville bevise at det fantes,ser nå at det ikke nyttet. Har lært :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...