Gå til innhold

Jeg er en av dem som ble syk av samfunnets krav

Anbefalte innlegg

Gjest Innspill?

"Pengene betales av staten fordi at det å arbeide hjemme er forebyggende arbeid. Ved å betale nå, slipper de å betale seinere, hvis du skjønner hva jeg mener. (Jmfr. utgifter til saker med rehabilitering, psykiatri, politi og barnevern for å nevne noe.)"

Dette var da et temmelig forenklet ressonnement!

Du hevder at det blir det samme for staten om de betaler utgifter til det ene eller det andre

.

Men du glemmer visst å ta med i regnskapet at hvis dette skal balansere, så bør det også kunne dokumenteres at de som blir "belønnet" virkelig er de samme som sparer samfunnet for andre kostnader, og at disse beløpene samsvarer noenlunde.

Og nettopp her, trenger man ikke være noe geni for å se at dette ikke henger på greip!

For det første:

Den gruppen som belaster samfunnet mest med kostader til barnevern, politi, rusomsorg etc. er hovedsakelig barn/unge som allerede kommer fra ressurssvake hjem med omsorgssvikt, rus, eller vold.

Det er neppe denne målgruppen du har i tankene når du ønsker å lønne hjemmearbeidende. Ofte er disse foreldrene uansett ikke i jobb, eller de er uansett ikke istand til å ta seg av barna på en tilfredsstillende måte.

Ergo kan man konkludere med at den gruppen, som utgjør hovedkostnadene, vil eksistere uansett, og være temmelig upåvirket av en slik ordning.

Dermed står vi igjen med "alle de normale småbarnfamiliene." hvor man, POTENSIELLT, kan forebygge problemer med at mor eller far er hjemme.

Men disse utgjør jo en temmelig stor gruppe! Og det er kun en brøkdel av barna til disse som evt. vil komme til å belaste samfunnet med sine problemer.

Så da kan man jo spørre seg hvor mange prosent som må være hjemmeværende for at det kunne sies å ha en merkbar effekt på de punktene du nevner?

Mener du det er nok med 1% hjemmeværende?, 10% 30%? 50%?

Da er det isåfall fortsatt 99%, 90%, 70% eller 50% som utgjør en like stor "risiko" for å POTENSIELLT kunne belaste samfunnet.

Derfor burde vel helst ALLE vært hjemme, så alle barn fikk de samme, gode, forutsetninger?

Dette lar seg selvsagt ikke gjennomføre!

Og det sier seg selv at hvis kun 10-15% av utearbeidende kvinner plutselig kan velge å være hjemme, vil dette fått store konsekvenser for svært mange arbeidsgivere, men denne prosenten ville fortsatt vært altfor lav til å ha noen betydelig effekt på det man ønsker å forebygge!

Satt på spissen kan man si følgende:

50 % av småbarnsmødre velger å være hjemme og motta "lønn" fra staten.

Da vil man, teoretisk sett, ha halvert "risikogruppen" av barn/unge som kan bli en belastning for samfunnet.

I den gjenværende 50% delen, altså de med utearbeidende foreldre, vil jo forholdene være slik de er idag.

Og blant "normale familier" er det jo kun en brøkdel som vil havne i problemer og belaste samfunnet.

Kort sagt vil kostnaden gjelde enormt mange, men besparelsene vil gjelde svært få.

Det er astronomiske forskjeller mellom beløpene i dette "regnestykket"

Jepp, jada. Du virker som et klokt og smart menneske. Synd ikke jeg er likedan.

Jeg har fremdeles et ønske om at det skal gå an å få betalt for å være hjemmeværende, men jeg skjønner jo at det ikke lar seg gjøre i praksis. Dessverre. Takk for nyttig og lærerikt innlegg. :-)

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Glimtipper

3

• hidi, the scorpion

2

• FGT

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Innspill?

Den statskassen som du ønsker penger fra, fylles ikke av seg selv. Noen må betale inn for at det skal være noe å betale ut.

Eksempelvis må 681.000 arbeidere betale skatt for at det skal være penger til å betale ut uføretrygd.

Oljen da? Trodde det rant olje rett inn i statskassa jeg. Bare gjort om til penger underveis... ha ha ;-)

Gjest Megler Smekk

Spørs åssen du ser det og hvor mange barn du har i barnehagen. Om du betaler si ca. 15 000 pr.mnd i skatt og du har to barn i barnehage som koster staten ca 18 000 så har din skatt ikke en gang dekket utgiftene har for staten. I tillegg så må staten ut med full lønn etter en fødsel i omtrent et år. Har du ikke vært i jobb får du ikke mere enn ca 40 000 kr.. Full lønn i nesten et år kan fort bli 300 0000- 400 000. I tilegg skal du ha sykepenger om du blir syk, du har rett på ammefri med lønn, sykepenger for syke barn osv. Nå er jeg hverken kontantstøttemottaker eller økonom men jeg kan ikke helt tenke meg at det bestandig er så lønnsomt at mor jobber om hun har et par barn i barnehage. Spørs jo litt hvordan man ser det.

''Om du betaler si ca. 15 000 pr.mnd i skatt og du har to barn i barnehage som koster staten ca 18 000 så har din skatt ikke en gang dekket utgiftene har for staten.''

Hvor har du de 18.000 fra? Siden som det ble linket til viste et gjennomsnitt på 11000 pr mnd (2 barn 3-6 år). For Ikke-kommunale

familie-barnehager er det ikke mer enn 7800 pr mnd.

Gjest Nickløsheletia

Jeg synes alt for mange sluker rått det NHD mener i stede for å tenke selv. Jeg tror NHD er en svært dyktig psykiater. Men hans verdisyn på ulike områder har ikke noe med hans yrkes å gjøre. Mange akademikere også ville være helt uenig i mye av det han skriver om diverse saker. Mange leger som også er veldig uenige om div. saker.

''Jeg synes alt for mange sluker rått det NHD mener i stede for å tenke selv''

Det kan godtr være. Det skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har fulgt med så godt og lagt merke til de tingene. I denne tråden, synes jeg det virker som folk ikke er redde for tenke selv:-)

hidi, the scorpion

''Jeg synes alt for mange sluker rått det NHD mener i stede for å tenke selv''

Det kan godtr være. Det skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har fulgt med så godt og lagt merke til de tingene. I denne tråden, synes jeg det virker som folk ikke er redde for tenke selv:-)

Hvorfor synes du det? At folk er redde for å være seg selv...

Annonse

Gjest Nickløsheletia

''He-he, festlig innspill, i grunnen. Hva med menn som ikke gidder jobbe? Skal ett-barnsfamilier ha like mye lønn som 2-3-4-barnsfamilier? Hva med enslige som ikke har lyst til å jobbe? Og ikke minst - hvor skal pengene tas fra?''

Her får mor eller far bli enige seg i mellom hvem som skal være den hjemmeværende.

Jeg synes kanskje at husmora i ettbarns familier skal ha like mye lønn som en flerbarnsfamilie.

Hvis enslige ikke gidder å jobbe (det handler ikke om det i denne saken jeg har forsøkt å beskrive), må det være noe fundamentalt galt hos vedkommende. Alle må jobbe, spørsmålet er bare med hva. Hos meg har en hjemmearbeidende (husmor) like viktig jobb som en som jobber ute.

Pengene betales av staten fordi at det å arbeide hjemme er forebyggende arbeid. Ved å betale nå, slipper de å betale seinere, hvis du skjønner hva jeg mener.

(Jmfr. utgifter til saker med rehabilitering, psykiatri, politi og barnevern for å nevne noe.)

Har ingen dokumentasjon på det, men jeg synser høyt og synes det høres logisk ut. :-)

''Pengene betales av staten fordi at det å arbeide hjemme er forebyggende arbeid. Ved å betale nå, slipper de å betale seinere, hvis du skjønner hva jeg mener. (Jmfr. utgifter til saker med rehabilitering, psykiatri, politi og barnevern for å nevne noe.)''

Tidligere trodde jeg også at det var slik at barn av hjemmeværende ville greie seg best, men her er forskning som viser at du tar feil.

Barn av yrkesaktive foreldre greier seg best.

http://www.forskning.no/artikler/2008/september/194304

Gjest husker ikke nicket

''Om du betaler si ca. 15 000 pr.mnd i skatt og du har to barn i barnehage som koster staten ca 18 000 så har din skatt ikke en gang dekket utgiftene har for staten.''

Hvor har du de 18.000 fra? Siden som det ble linket til viste et gjennomsnitt på 11000 pr mnd (2 barn 3-6 år). For Ikke-kommunale

familie-barnehager er det ikke mer enn 7800 pr mnd.

Nå er den linken fra 2003 så derfor kan du ikke gå ut i fra. Etter det har satsene gått ned for foreldrene og en viss prisstigning må jo også ha skjedd. Bare her hvor jeg bor så koster en barnehageplass 2000 kr mindre for oss foreldre nå enn i 2003. Summen jeg gikk ut fra var bare sånn ca. Skal prøve å finne nærmere ut av det om det står noe sted på nettet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...