Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråd der noen var bekymret for egen hukommelse. Hvor langt tilbake husker dere cirka? Og hva er disse minnene?

Hadde ingen traumatisk barndom i det hele tatt, men husker noen få bilder/situasjoner fra før jeg kan ha fylt tre år :)

Jeg husker dagen da jeg så barnehagen min for første gang. 

Husker at det dryppet regn ned fra en takrenner og at jeg hadde oransje regntøy på. 

Husker at jeg hadde en hvit kattepus (leke) som hadde en bjelle, rød sløyfe på halen og kunne gå. Ble så mektig imponert! Kanskje dagen jeg fikk den 😆 Kan kjenne entusiasmen og lykkefølelsen ennå, idet jeg sperret opp øyne og så den gå bortover... 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490786-hva-er-ditt-f%C3%B8rste-minne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
stjernestøv skrev (51 minutter siden):

Det lengste jeg husker tilbake lå jeg i sprinkel sengen og så opp på noen rare skapninger, har i ettertid tenkt at det var aliens og at de har fulgt meg hele livet. 

Falske minner tenker jeg dette er. 

Anonymkode: 972e5...ff6

Annonse

stjernestøv skrev (3 timer siden):

Det lengste jeg husker tilbake lå jeg i sprinkel sengen og så opp på noen rare skapninger, har i ettertid tenkt at det var aliens og at de har fulgt meg hele livet. 

Kanskje feil å spøke på den måten, men tenker at mange sånne babyleker som henger over senga må være underlige å se på nedenfra. Hehe. Men det der høres jo litt mer omfattende ut da, men fikk meg litt til å smile. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At jeg våknet av at sengen min var i løse luften å ristet. Var da 3 år.

Anonymkode: 284d7...e23

Ristet sengen på ekte eller vet du ikke? 

Vhanja skrev (3 timer siden):

Mitt tidligste minne er at jeg sitter på gulvet i stua og leker ved siden av en brun kommode. Det er mer ett bilde. Da var jeg ca tre år. Har også et vagt minne av at jeg satt på oldefars fang ca i samme alder.

Ja. Og noen ganger kan man kanskje ha sett bilder fra man var liten og satt sammen et bilde i hodet av det. 

Har små sekvenser med noen sekunders varighet der jeg husker følelsen fra en situasjon, gjerne sånt som regn og hvordan det lukter og smaker da. 

emilie321
nachnoo skrev (4 minutter siden):

At jeg sitter på operasjonsbordet med far ved siden av meg. Så får jeg etermaska over ansiktet, og det var ubehagelig. Ca tre år.

Har minne om akkurat det samme, tror bare at jeg var nesten 5år.  Kan skrive under på at det var ubehagelig 

Annonse

stjernestøv
krøll9 skrev (2 timer siden):

Kanskje feil å spøke på den måten, men tenker at mange sånne babyleker som henger over senga må være underlige å se på nedenfra. Hehe. Men det der høres jo litt mer omfattende ut da, men fikk meg litt til å smile. 

Ok. Det var skapninger der da. Ikke leker. 

(Denne tråden kunne kanskje vært på Åpent forum, eller er det en bestemt type minner som er viktigst?)

Jeg husker små glimt fra den sommeren jeg var to år. Dette kan tidfestes fordi hytta som foreldrene mine fikk bygget, ble ferdig det året - dvs. ferdig nok til at vi kunne være der i ferien. Det er typisk ting som har med sluttføringen å gjøre, som jeg husker. Bl.a. at jeg stakk en hånd inn i en bunt med glassvatt, noe som ikke anbefales.

Jeg tok fly Oslo - Bergen og tilbake sammen med foreldrene mine da jeg var to eller tre år. Hele familien reiste til onkelen min fordi enten farmors eller farfars 80-årsdag skulle feires der. Hvis det var farfars, var jeg to år. Jeg husker bare noen fragmenter fra Fornebu og flyreisen vestover, ingenting fra oppholdet i Bergen. Jeg var ikke glad i støy på den tiden og var veldig skeptisk til fly av den grunn. Men flyduren  høres jo ikke så ille ut når man er inne i flyet, så det gikk greit. Dessuten fikk både jeg og bamsen min en flyvinge-nål av flyvertinnen.      

Et annet minne som er lett å tidfeste, er Cubakrisen. Jeg har truffet flere på min alder som husker omtrent det samme: Vi var tre år og lite bekymret for verdenssituasjonen, men vi husker at vi ble sendt på rommet eller vekk fra stua med streng beskjed om å være stille, fordi de voksne hørte på radio. Stemningen var veldig annerledes enn når de skulle høre værmeldingen, for å si det sånn.

Endret av laban
påskelilje

Jeg husker noe fra den sommeren jeg var 2,5: Pappa bygget på hytta, og jeg husker glimt av reisverket før veggene var klare. Jeg husker også at jeg løp i armene på farfar og han klemte meg på en sånn måte at jeg fikk armen ut av ledd og måtte på sykehus/legevakt 😥

Vi flyttet den sommeren jeg var 3,5 og jeg har flere minner fra den første leiligheten, bl.a. at vi fikk telefon! Om jeg var 2 eller 3 da, vet jeg ikke. Tipper faktisk 2. Husker også noen slags figurer jeg hadde av isopor som jeg kunne feste på strieveggen i stua (borrelås bak?) som jeg lekte mye med. Husker ikke dagmammaen jeg hadde da jeg var 2-4 år. Jeg begynte i barnehage da jeg var 4,5.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...