Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Stikkelsbær

Husker fra jeg var 3 år gammel. Vi hadde fått innlagt vannklosett i huset og ny dør med nøkkel, så jeg låste meg inne på den nye doen den første dagen. Faren min måtte skjære ut hele dørklinken med sag, og var nok riktig stolt av sin yngste datter.

Husker også at jeg fikk 3hjuls-sykkel til 3årsdagen min av bestefar. Det er det eneste glimtet jeg husker av han, for han døde tidlig.

Dette var altså i 1967 🙂

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har egentlig ingen minner fra før jeg er to, og vet egentlig ikke hvor gammel jeg var da jeg husker å ha gått mellom nabohusene sammen med naboungene. Vi flyttet dit sommeren jeg var 2, så jeg gjetter at jeg var tre, kanskje mer. Vet du @nachnoo noe om hva som påvirker minner?

Jeg har imidlertid et ganske spesielt minne fra jeg er ca fem, der jeg går rundt huset til nabobestisene mine, og erkjenner at "bare jeg er meg" og "jeg er bare meg på jorda fram til jeg dør". Det var ingen dødsfall i nær familie akkurat på denne tiden, jeg har ingen minner om at tankene gjorde meg redd, men det kan være at det hadde skjedd noe rundt meg som gjorde at jeg tenkte disse tankene uten at jeg husker dette. Som voksen tenker jeg uansett at dette var en bråmoden filosofisk refleksjon fra et lite barn. 

Endret av Kayia
Kayia skrev (4 timer siden):

Jeg har egentlig ingen minner fra før jeg er to, og vet egentlig ikke hvor gammel jeg var da jeg husker å ha gått mellom nabohusene sammen med naboungene. Vi flyttet dit sommeren jeg var 2, så jeg gjetter at jeg var tre, kanskje mer. Vet du @nachnoo noe om hva som påvirker minner?

Jeg er ikke nachnoo (ei heller noen spesialist), men har lest at det vanligste er at minner henger sammen med språk. Dvs at de fleste ikke husker ting fra før de fikk språk.

Vhanja skrev (22 timer siden):

Jeg er ikke nachnoo (ei heller noen spesialist), men har lest at det vanligste er at minner henger sammen med språk. Dvs at de fleste ikke husker ting fra før de fikk språk.

Interessant, det høres på et vis logisk ut. Jeg var sen til å snakke, men sang tidlig. Sønnen min det samme, men han pga nedsatt hørsel. Da han begynte å snakke kom det setninger, han hadde "gjort ferdig" ett-ord-perioden uten å si det høyt virket det som. Hans første minne er også fra treårsalderen. 

Endret av Kayia

Annonse

Kayia skrev (På 15.3.2025 den 12.30):

Jeg har imidlertid et ganske spesielt minne fra jeg er ca fem, der jeg går rundt huset til nabobestisene mine, og erkjenner at "bare jeg er meg" og "jeg er bare meg på jorda fram til jeg dør". Det var ingen dødsfall i nær familie akkurat på denne tiden, jeg har ingen minner om at tankene gjorde meg redd, men det kan være at det hadde skjedd noe rundt meg som gjorde at jeg tenkte disse tankene uten at jeg husker dette. Som voksen tenker jeg uansett at dette var en bråmoden filosofisk refleksjon fra et lite barn. 

Angående den refleksjonen der. En av jentene mine har vært opptatt av temaet døden siden hun var 4-5. Vi hadde riktignok dødsfall i familien også, men der begynte før det skjedde. Det er en modning hos barnet å innse at liv også betyr død, å begynne å forstå at alle skal dø osv. Min jente snakket mye om det, var på grensa til bekymra mange ganger. Men så husker jeg at jeg var opptatt av det selv også, om enn en del senere slik jeg husker. Som syvåring kunne jeg gråte meg i søvn fordi jeg tenkte på at foreldrene mine kom til å dø en dag. Men jeg torde ikke si hva det var hvis noen hadde spurt. Det var skam å tenke en slik forferdelig tanke og jeg ville ikke gjøre dem lei seg. Tenker at det er å foretrekke at barna får snakket om disse helt naturlige tankene fremfor å ikke få gjort det. Min jente er ganske opptatt av temaet fasevis ennå, mange år etter, men ikke like ofte nå lenger. 

AnonymBruker

Jeg husker jeg satt i bilen med mor og far og søster og ble fortalt at jeg måtte begynne med briller. Så husker jeg var på riksen for å operere øyet og lekerommet der samt når de stakk meg for å gi narkose. Så husker jeg at jeg våknet i ett svalt rom der hvite gardiner blafret og det var frisk luft. Jeg var 3 ved det første minnet.

Anonymkode: c329f...521

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...