Gå til innhold

Epilepsi?

Anbefalte innlegg

Gjest Smurfen

Hei!

Jeg er en gutt på 21 år som har vært plaget med svimmelhet en stund, med besvimelse som resultat enkelte ganger. Første gang jeg besvimte var for ca. 10 år siden. Jeg husker ikke akkurat hva som skjedde den dagen da jeg besvimte, men i alle fall besvimte jeg midt i en time på skolen. Jeg var bevisstløs i ca 10-15 sekunder, og de som så på sa at jeg hadde kramper mens jeg var bevisstløs. Siden den gang har jeg ikke besvimt, inntil nå nylig. Ved skolestart i august 2000 besvimte jeg etter å ha vært på en fest. Jeg hadde tatt inn 4-5 halvlitere, så det i seg selv skulle ikke være grunn til å gå i bakken..

Neste gang jeg besvimte var i november 2000 under et møte. Da var jeg borte i kanskje 5 sekunder. I januar 2001 besvimte jeg nok en gang, med det resultat at jeg falt og slo hodet i ei dør. Jeg hadde kanskje drukket 3 halvlitere denne dagen. De første besvimelsene mine hadde ikke medført noen skade, men denne gangen måtte jeg på legevakta. Jeg fikk sydd 3 sting i leppa, knakk ei tann og var nær ved å knekke nesen... Jeg gikk til legen etter denne hendelsen, men han mente det ikke lignet på epilepsi, og valgte å ikke gjøre mere med saken.

Etter denne hendelsen gikk det rimelig bra, unntil jeg besvimte under et møte på jobben i juni 2001. Da var jeg borte i ca 10-15 sekunder og hadde antydninger til kramper. Også denne gangen gikk jeg til lege. Heller ikke da mente han at det var epilepsi, men jeg ble likevel sendt til nevrolog.

Etter den første besvimelsen min for 10 år siden ble jeg sendt til nevrolog for å ta EEG, men man kunne ikke påvise noe. Jeg ble henvist nok en gang nå, men har ikke fått innkalling enda.

Det hører med til historien at dette skoleåret har vært ekstremt hardt. For det første startet jeg på et studium jeg ikke trivdes med. I tillegg har jeg hatt en del økonomiske problemer, noe som ikke har blitt mindre da jeg måtte bruke halvparten av studielånet på å betale tannlegeregning.. De gangene jeg har hatt ferie har jeg vært hjemme og tatt meg av gamle besteforeldre. I tillegg har jeg vært nødt til å være med å vedlikeholde en del hus som tilhører familien. Halvåret aug. 2000 til jan. 2001 gikk jeg ned ca. 10kg i vekt. Etter den besvimelsen da jeg knakk ei tann gikk jeg ned ytterligere 5kg, pga at jeg ikke greide å få i meg nok mat. Til sammen har jeg altså gått ned fra 95kg til 80kg(185cm høy). Jeg føler det nesten som om jeg ikke strekker til lenger..

Har dere noen som helst anelse om hva dette kan være? Jeg er så forferdelig sliten, og håper snart jeg kan få et svar på hva som skjer med meg! Fins det andre ting som kan forårsake slike "anfall" med kramper enn epilepsi?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33571-epilepsi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Smurfen. Jeg kan ikke svare deg på epilepsi-biten, men du skriver at du må bruke masse penger på tannlegeregninger, er du fortsatt student? I så fall kan du søke studentsamskipnaden om støtte til "plutselig oppstått" behov for tannlege. Og skade på tann må vel absolutt være plutselig oppstått problem? Anyway...det skal finnes søknadskjema på studiestedet, og så sant du har kvitteringene kan det være du får det dekket...det er nå verdt et forsøk iallefall. Studentsamskipnaden dekker også egenandelen til legeutgifter så sant du har fått det ført i et egenandelskort. Ev. kan trygdekontoret føre det i et slikt kort for deg, hvis du har kvitteringene.

Håper dette kan hjelpe deg litt.

Hilsen en annen fattig student som føler med deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33571-epilepsi/#findComment-130536
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Dette er dessverre vanskelig å vurdere pr. brev, og det er fint at du er blitt henvist til nærmere undersøkelse ettersom du har hatt såvidt mange besvimelsesepisoder med ledsagende skader.

Se for øvrig nyttig info fra medstudent om mulighet for økonomisk støtte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33571-epilepsi/#findComment-130566
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...