Gå til innhold

litt engstelig...

Anbefalte innlegg

Gjest tyranno-rexia

Hei!

Jeg er ei 19 år gammel jente som sliter litt når det gjelder mat for tiden. I flere år har jeg vært veldig opptatt av å spise sunt og kalorifattig, samt trene, men nå i det siste har det gått lengre. Jeg sulter meg i perioder, men "sprekker" og spiser mye usunn mat en gang iblant(ca. hver14.dag el. 1 gang i uka?).

Før kunne jeg akseptere det, selv om samvittigheten gnagde og selvbildet ble mange hakk lavere. men nå har jeg begynt å kaste opp. Trodde aldri jeg skulle gå til det idiotiske skrittet-kan jo alt om sf og ernæring! Jeg har dessuten alltid blitt sett på som ressurssterk;flink på skolen o.l. Men det virker som om jeg ikke klarer å styre disse "kreftene"...

Vil bare bli tynnere-det går foran alt annet!! Føler av og til at jeg har "mistet" følelsene mine/empatien, klarer verken le eller gråte lengre. Det som betyr noe er om jeg har klart å styre unna "forbudte" matsorter og om jeg har trent nok i løpet av dagen. Da kjenner jeg en slags glede/tilfredsstillelse.

Kan nevne at menstruasjonen har vært uregelmessig over lang tid, nå har den vært borte i 4 mndr. Sist gang jeg kastet opp ble jeg ganske skremt, da jeg kastet opp blod! Fikk også mange sprengte blodkar under øynene-det har aldri skjedd før.(noe å gjøre med det-det ser ikke særlig pent ut?!) Til tider opplever jeg smerter i brystet(hjertet??)Er dette farlige tegn?

Jeg håper jeg skal klare å komme over dette på egenhånd. Kanskje med en selvhjelpsbok for hånden.Vil ikke søke hjelp.

Dette ble et langt og rotete innlegg, sikkert ingen som gidder å lese det. Måtte bare få "lufte" ut litt, jeg har jo ingen å snakke med. (vil ikke ødelegge forholdet til venner og familie ved å røpe "hemmeligheten" min. Det vil bare føre til at de vokter over meg-noe de forsåvidt gjør allerede-eller blir overnervøse.)

Hvis noen har et par råd å gi meg, eller svar på spørsmålene mine, ville jeg imidlertid bli takknemlig.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33579-litt-engstelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg vil anbefale deg å søke hjelp - både hos helsevesenet og Interessegruppe for kvinner med spiseforstyrrelser. Slik du beskriver situasjonen er den i ferd med å utvikle seg i en svært bekymringsfull retning, men tiltagende psykisk belastning, ernæringsmessige forstyrrelser og mulig skade på spiserøret (blod og brystsmerter) som følge av overspising og oppkast. De sprengte blodkarrene under øynene vil ofte fosvinne etterhvert, men skamfølelse, lav selvtillitt, problemer med å kontrollere spiseforstyrrelser samt eventuelle skader i spiserøret kan bli tiltagende alvorlige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33579-litt-engstelig/#findComment-130564
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...