Gå til innhold

Smitter brennkoppene bare ved kontakt, ikke ved kyssing?

Anbefalte innlegg

Gjest Jamilla

Kjæresten min har fått brennkoppene , og jeg lurer

på om det bare smitter ved kontakt rett på

"sårene" eller om dette

og kan smitte ved kyssing.

Er det noen symtomer jeg får før sårene kommer?

Jeg har merket sår hals...,kan

det ha noe med brannkoppene å gjøre.

Jeg jobber i barnehage og for meg er det viktig å vite dette.

For jeg kan ikke risikere å

smitte hele barneavdelingen....

ønsker svar raskt....

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Brenkkopper smitter ved direkte kontakt med hudflater hvor mikrobene finnes - d.v.s. ved sårene og hudområder som har vært i direkte kontakt med disse f.eks. hendene.

Hvis brennkoppene er rundt munnen, er det gode muligheter for å bli smittet. Er brennkoppene derimot på leggen, vil kyssing på munnen neppe innebære noen risiko.

Man blir for øvrig raskt smittefri etter at man har igangsatt behandling med penicillin tabletter, skorpene er fjernet og sårene begynner å tilhele.

Du har rett i at brennkopper er veldig smittsomt og at det er gunstig å ikke risikere smittespredning i en barnehage.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...