Gå til innhold

dibetes- bytting ved måleapparat

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei!

Jeg er en jente på 14 år som har diabetes. Det samme har min bror og far.

Noen ganger når jeg foreksempel ikke har med meg måleapparatet og da må jeg låne pappa sitt. Men vi pleier ikke å bytte nål på pennen. Kan dette være farlig...kan jeg eller han få HIV? I så fall hvor kan jeg teste meg og hva er symptomene?

Venter på svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33596-dibetes-bytting-ved-m%C3%A5leapparat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Hei du!

Jeg tviler på at risikoen for at du får HIV av å bruke samme nål som faren din er noe å bekymre seg for. Da må jo han ha smitten i seg fra før av. Så du kan nok ta det helt med ro.

Likevel er det jo best å bruke sitt eget utstyr. Jeg gjør det slik at jeg har to blodsukkerapparater - ett i veska og ett hjemme. Da skal det litt mer til før man står der uten apparat.

Mvh

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Det er en god regel å kun benytte sine egne nåler.

Hvis ingen i din familie er smittet av hiv, vil dere ikke kunne få det ved å dele nålene med hverandre. Det finnes imidlertid andre virus (f.eks. hepatitt C) som kan overføres via nålstikk og det er ikke alltid man selv vet om at man har slike virus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...