Gå til innhold

endringsprosess

Anbefalte innlegg

Skrevet

når du sier "søke bekreftelser".. Er det det du mener med "garantier"? Forsikringer på om jeg har forstått ting?

Da må det være dette folk har forsøkt å fortelle meg når de sier at jeg stadig søker bekreftelse(?)

Men hva med at jeg bruker som unnskyldning at jeg ikke forstår? Har det en sannhengeng med det du sier at jeg helst vil bestemme hele løpet selv (noe du jo har rett i), at jeg rett og slett ikke lytter godt nok og at jeg er for sta rett og slett?

Hm. Er litt usikker på om dette også er å søke bekreftelse.. På om jeg har forstått dette igjen..

Kanskje du rett og slett har en hjerneskade? Kan jo tenkes det, siden du ikke forstår...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

5

• signaturløs

5

• hidi, the scorpion

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Skrevet

Tror du.

Hadde jeg vært nhd, så hadde jeg meldt deg til barnevernet, du er for syk til å ta vare på barn.

Kjempemange, inkl nhd, har bedt deg logge av for egen skyld! Hva gjør du, jo du starter endeløse, kjedelige tråder på nytt og på nytt!

Alle sier du spør om det samme, bare èn skjønner det ikke, nemlig deg! Da spør jeg meg selv om hva du i det hele tatt kan skjønne av dine barn?

Du har ikke peil på deg selv, men vi skal tro du har peil på barna dine?

Ærlig talt!

du får spørre nhd om det hvis du er så bekymret for barna mine

hidi, the scorpion
Skrevet

Det kommer jeg til å gjøre, men på mail.

Slik du holder på her, vitner om hvordan du også holder på i RL:((

Skrevet

Så du mener nhd _vet_ at barna dine har det godt?

Skrevet

NHD? Hvordan skal han vite om barna dine har det godt? Det virker som du er noe syklig besatt av NHD. Nok en grunn til at du burde logge av.

Skrevet

NHD? Hvordan skal han vite om barna dine har det godt? Det virker som du er noe syklig besatt av NHD. Nok en grunn til at du burde logge av.

det har jeg ikke sagt noe om!

Skrevet

det har jeg ikke sagt noe om!

''du får spørre nhd om det hvis du er så bekymret for barna mine''

Skrevet

''du får spørre nhd om det hvis du er så bekymret for barna mine''

leste du det jeg svarte på? Det hidi skrev?:(

Skrevet

leste du det jeg svarte på? Det hidi skrev?:(

Ja og jeg må desverre for deg si at jeg er litt enig med henne. Dersom "J13!" er representativt for hvordan du er i virkeligheten, kan jeg ikke skjønne hvordan du kan gjøre de beste valgene for dine barn, når du hele tiden selv sier at du ikke forstår noen ting:-/

Skrevet

når du sier "søke bekreftelser".. Er det det du mener med "garantier"? Forsikringer på om jeg har forstått ting?

Da må det være dette folk har forsøkt å fortelle meg når de sier at jeg stadig søker bekreftelse(?)

Men hva med at jeg bruker som unnskyldning at jeg ikke forstår? Har det en sannhengeng med det du sier at jeg helst vil bestemme hele løpet selv (noe du jo har rett i), at jeg rett og slett ikke lytter godt nok og at jeg er for sta rett og slett?

Hm. Er litt usikker på om dette også er å søke bekreftelse.. På om jeg har forstått dette igjen..

Alle voksne mennesker uten en psykisk utviklingshemning, som har norsk som morsmål, forstår hva å "søke bekreftelser" betyr. Du gjør deg selv dummere enn du behøver. Du søker rett og slett etter bekreftelser på at du har forstått hva det vil si å søke bekreftelser betyr. Dette blir for dumt.

Skrevet

Ja og jeg må desverre for deg si at jeg er litt enig med henne. Dersom "J13!" er representativt for hvordan du er i virkeligheten, kan jeg ikke skjønne hvordan du kan gjøre de beste valgene for dine barn, når du hele tiden selv sier at du ikke forstår noen ting:-/

Kan jo tenkes hun er psykisk utviklingshemmet, da... I mild grad.

Gjest Tror jeg tra la la
Skrevet

Jeg synes du skal forsøke å søke deg inn på teaterskolen.

Skuespilleryrket kunne vært noe for deg.

Skrevet

Du har tidligere sgat at du ikke har tilgang på pc, men du er da her inne rimelig ofte likevel. Er det fordi du håper din elskede nhd kanskje kan ha svart deg..? Nå? eller nå? eller kanskje nå?

Skrevet

Du har tidligere sgat at du ikke har tilgang på pc, men du er da her inne rimelig ofte likevel. Er det fordi du håper din elskede nhd kanskje kan ha svart deg..? Nå? eller nå? eller kanskje nå?

slutt! :(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg uttrykker meg nå så tydelig jeg kan. Om det ikke er forståelig, har jeg ikke mer å by på.

Vi er det vi føler, tenker og gjør (adferd). I tidens løp som psykiater har jeg beveget meg til høyre på forrige setning hva gjelder viktigheten for å oppnå endring i ønsket retning.

Vær selektiv når du velger de du vil spørre om råd. Spør de du best mener kan rådgi deg. Ikke spør om råd om du ikke har tenkt å følge storparten av de rådene du får.

Ja, du skal i hovedsak følge behandleres råd selv om du ikke forstår hvorfor. Du har så godt som aldri noe å tape, men nesten alltid noe å vinne på å følge rådene. Etter en passende periode (som varierer etter hva det dreier seg om ) skal du evaluere effekten av adferdsendringen. Om den førte med seg noe positivt, skal du fortsette å følge rådet. Om følgene var negative, skal du selvsagt slutte.

Til slutt et lite og enkelt og kanskje banalt eksempel fra min praksis:

Han kroppsarbeidende handverker som synes det blir sex alt for sjelden. Hun synes også at sexlivet skranter, men får ikke tenning når han lukter "gammel svette" når de legger seg.

Jeg spør han om hvorfor han ikke dusjer og skifter klær straks han kommer hjem fra jobb. Han forstår ikke at det kan være så viktig. Så vidt han vet, er det nesten ingen av kollegene som gjør det heller.

Jeg spør han om han kan være med på et fire ukers forsøk. I disse ukene skal han dusje og skifte klær umiddelbart når han kommer hjem fra jobb. Bortsett fra det skal de bestrebe seg på å leve akkurat som før.

Etter fem uker kommer de tilbake med smil om munnen. Du kan nok tenke deg resultatet..........

Gjest Ikke søren......
Skrevet

Jeg uttrykker meg nå så tydelig jeg kan. Om det ikke er forståelig, har jeg ikke mer å by på.

Vi er det vi føler, tenker og gjør (adferd). I tidens løp som psykiater har jeg beveget meg til høyre på forrige setning hva gjelder viktigheten for å oppnå endring i ønsket retning.

Vær selektiv når du velger de du vil spørre om råd. Spør de du best mener kan rådgi deg. Ikke spør om råd om du ikke har tenkt å følge storparten av de rådene du får.

Ja, du skal i hovedsak følge behandleres råd selv om du ikke forstår hvorfor. Du har så godt som aldri noe å tape, men nesten alltid noe å vinne på å følge rådene. Etter en passende periode (som varierer etter hva det dreier seg om ) skal du evaluere effekten av adferdsendringen. Om den førte med seg noe positivt, skal du fortsette å følge rådet. Om følgene var negative, skal du selvsagt slutte.

Han kroppsarbeidende handverker som synes det blir sex alt for sjelden. Hun synes også at sexlivet skranter, men får ikke tenning når han lukter "gammel svette" når de legger seg.

Jeg spør han om hvorfor han ikke dusjer og skifter klær straks han kommer hjem fra jobb. Han forstår ikke at det kan være så viktig. Så vidt han vet, er det nesten ingen av kollegene som gjør det heller.

Jeg spør han om han kan være med på et fire ukers forsøk. I disse ukene skal han dusje og skifte klær umiddelbart når han kommer hjem fra jobb. Bortsett fra det skal de bestrebe seg på å leve akkurat som før.

Etter fem uker kommer de tilbake med smil om munnen. Du kan nok tenke deg resultatet..........

Snart kommer neste oppfølgingsspørsmål.

Hva ble resultatet? Jeg forstår ikke hva du mente.

Skrevet

Om jeg kunne skrudd tiden tilbake og startet prosessen på nytt, hadde jeg definitvt gjort ting annerledes.

Jeg vil derfor takke for rådene i svaret ditt og fra "polina".

Jeg setter også stor pris på mange andre (gode) råd jeg har fått her inne, og som jeg tar med meg videre i prosessen som nyttige verktøy.

Mvh

Gjest er min mening
Skrevet

Jeg synes du skal forsøke å søke deg inn på teaterskolen.

Skuespilleryrket kunne vært noe for deg.

Det er ikke greit å henge ut en bruker her inne på psykiatri forumet på denne måten. Skjerpings!

Gjest er min mening
Skrevet

Igjen.. Det er ikke greit å henge ut en bruker her inne på psykiatri forumet på denne måten. Skjerpings!

Gjest er min mening
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1254758137' post='4224910]

''Jeg synes du heretter skal ta 10 pushups og 50 situps hver gang du tenker på å starte en ny tråd her inne.''

Hehe! Det skal jeg begynne å gjøre. Tenk så bra form jeg blir i da! ;-D

XD

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...