Gå til innhold

endringsprosess

Anbefalte innlegg

Gjest er min mening
Skrevet

Kan du ikke holde deg til ett nick og èn tråd?

ehmmm... tviler på at du holder deg til ett nick hele tiden selv jeg.. alle har behov for a være anonyme av og til. J31 har jo blitt veldig synlig her inne, Alle "kjenner" henne og tror de vet alt om henne..

Seriøst så synes ikke jeg du har noe grunnlag for a dømme J31 etter det hun har skrevet her inne når hun har vært dårlig. Å mobbe henne på denne måten hører ikke hjemme noen steder...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

5

• signaturløs

5

• hidi, the scorpion

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

hidi, the scorpion
Skrevet

ehmmm... tviler på at du holder deg til ett nick hele tiden selv jeg.. alle har behov for a være anonyme av og til. J31 har jo blitt veldig synlig her inne, Alle "kjenner" henne og tror de vet alt om henne..

Seriøst så synes ikke jeg du har noe grunnlag for a dømme J31 etter det hun har skrevet her inne når hun har vært dårlig. Å mobbe henne på denne måten hører ikke hjemme noen steder...

Jeg bruker alltid nicket mitt, ja.

Skrevet

Igjen.. Det er ikke greit å henge ut en bruker her inne på psykiatri forumet på denne måten. Skjerpings!

Vet det, og jeg har bedt om unnskyldning til J31!. Slik oppførsel er stygg og jeg angrer! Helt sant!

Gjest trådstarter
Skrevet

Jeg uttrykker meg nå så tydelig jeg kan. Om det ikke er forståelig, har jeg ikke mer å by på.

Vi er det vi føler, tenker og gjør (adferd). I tidens løp som psykiater har jeg beveget meg til høyre på forrige setning hva gjelder viktigheten for å oppnå endring i ønsket retning.

Vær selektiv når du velger de du vil spørre om råd. Spør de du best mener kan rådgi deg. Ikke spør om råd om du ikke har tenkt å følge storparten av de rådene du får.

Ja, du skal i hovedsak følge behandleres råd selv om du ikke forstår hvorfor. Du har så godt som aldri noe å tape, men nesten alltid noe å vinne på å følge rådene. Etter en passende periode (som varierer etter hva det dreier seg om ) skal du evaluere effekten av adferdsendringen. Om den førte med seg noe positivt, skal du fortsette å følge rådet. Om følgene var negative, skal du selvsagt slutte.

Til slutt et lite og enkelt og kanskje banalt eksempel fra min praksis:

Han kroppsarbeidende handverker som synes det blir sex alt for sjelden. Hun synes også at sexlivet skranter, men får ikke tenning når han lukter "gammel svette" når de legger seg.

Jeg spør han om hvorfor han ikke dusjer og skifter klær straks han kommer hjem fra jobb. Han forstår ikke at det kan være så viktig. Så vidt han vet, er det nesten ingen av kollegene som gjør det heller.

Jeg spør han om han kan være med på et fire ukers forsøk. I disse ukene skal han dusje og skifte klær umiddelbart når han kommer hjem fra jobb. Bortsett fra det skal de bestrebe seg på å leve akkurat som før.

Etter fem uker kommer de tilbake med smil om munnen. Du kan nok tenke deg resultatet..........

Nhd, jeg har bare ett spørsmål.. Om rådet ang dol også innebærer å lese her..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nhd, jeg har bare ett spørsmål.. Om rådet ang dol også innebærer å lese her..

Nei, det omhandler ikke lesing, verken på DOL eller andre steder.

Gjest trådstarter
Skrevet

Ok. Det var fint å få det oppklart. Takk.

Gjest Fiolsteinen
Skrevet

Jeg kommer aldri til å bli klok på hvorfor du, som fagperson, fortsetter å opprettholde alle de velkjente mekanismene som ligger til grunn for å opprettholde avhengighet: Man ber folk om å slutte med/holde seg unna det de er avhengig av, og fortsetter å fore dem med det samme, i passelige små og uventede doser...

Jeg synes det er merkelig:-(

Gjest avhengighet........
Skrevet

Hvorfor opprettholder du avhengighet???

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...