Gå til innhold

Psykoanalyse

Anbefalte innlegg

Gjest khaosan
Skrevet

Kognitiv terapi virker å være trenden i psykiatrien nå om dagen. Men jeg føler medisiner hjelper meg mot symptomer, men hvorfor jeg har psykiske lidelser, selve kjernen til lidelsene har jeg ikke funnet noe svar på.

Driver psykiatere med freudiansk psykoanalyse eller jungs ideer?

Først så jeg på psykoanalyse som tull pga av alt jeg hadde hørt om det gjalt freuds fokusering på seksualitet, men etter å ha lest feks jung og modernisert freudiansk metodikk er jeg interessert i å prøve dette.

Medisiner og kognitiv terapi har hjulpet, men kjernen til depresjon/angst /ocd har jeg ikke funnet ut av og føler dette er viktig for å bli selvbevist i forhold til mine lidelser.

Biologisk psykologi er av stor interesse i behandling, men genetikk, biokjemi føler jeg bare er halve sannheten bak psykdommer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan helt sikkert finne noen som driver psykoanalyse. Du må regne med å betale behandlingen selv, ca 3 ganger pr uke. Du må også regne med å legge det meste av andre ting på hylla i noen år fordi det tar mye tid og er krevende, også mellom timene. I forhold til OCD har det i stor grad biologiske årsaker, så du kan ikke finne årsaker til det fra barndommen. Jeg har hørt noen tilhengere av psykodynamisk terapi foretrekke å la være å behandle symptomene til OCD, la pasienten lide, og heller ha fokus på den "opprinnelige årsaken" til at sykdommen oppstod. Det synes jeg er sterkt kritikkverdig. Det er feilbehandling og det er etisk uforsvarlig!!!

Skrevet

Du kan helt sikkert finne noen som driver psykoanalyse. Du må regne med å betale behandlingen selv, ca 3 ganger pr uke. Du må også regne med å legge det meste av andre ting på hylla i noen år fordi det tar mye tid og er krevende, også mellom timene. I forhold til OCD har det i stor grad biologiske årsaker, så du kan ikke finne årsaker til det fra barndommen. Jeg har hørt noen tilhengere av psykodynamisk terapi foretrekke å la være å behandle symptomene til OCD, la pasienten lide, og heller ha fokus på den "opprinnelige årsaken" til at sykdommen oppstod. Det synes jeg er sterkt kritikkverdig. Det er feilbehandling og det er etisk uforsvarlig!!!

Det finnes analytikere med trygderefusjon. De fleste driver ikke analyse, det er det stort sett terapeuter selv som gjennomgår som en del av spesialiseringen sin.

Dynamiske retninger er ikke så svart hvitt som det virker som her. Affektbevissthet, ipt osv er jo en viktig del av dynamisk tankegang, likeså selvpsykologi.

Nå kommer jo emosjonsfokusert kognitiv terapi sterkere på banen, og de har inkorporert en del av den dynamiske tankegangen. I prolonged exposure for ptsd, er jo også en del av terapien å snakke om traumet- igjen og igjen og igjen, til det ikke tar så stor plass.

Dette er ting man ikke bør avskrive totalt.

Når det gjelder ocd så er jeg enig i at dette nok ikke er behandlingsformen, men når det gjelder å måtte legge alt annet på hylla, så er det misforstått.

Jeg synes denne stillingskrigen er noe utdatert.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes analytikere med trygderefusjon. De fleste driver ikke analyse, det er det stort sett terapeuter selv som gjennomgår som en del av spesialiseringen sin.

Dynamiske retninger er ikke så svart hvitt som det virker som her. Affektbevissthet, ipt osv er jo en viktig del av dynamisk tankegang, likeså selvpsykologi.

Nå kommer jo emosjonsfokusert kognitiv terapi sterkere på banen, og de har inkorporert en del av den dynamiske tankegangen. I prolonged exposure for ptsd, er jo også en del av terapien å snakke om traumet- igjen og igjen og igjen, til det ikke tar så stor plass.

Dette er ting man ikke bør avskrive totalt.

Når det gjelder ocd så er jeg enig i at dette nok ikke er behandlingsformen, men når det gjelder å måtte legge alt annet på hylla, så er det misforstått.

Jeg synes denne stillingskrigen er noe utdatert.

I forhold til OCD er i hvert fall dette klinkende klart.

Min lærer i psykodynamisk terapi er (var?) en av landets mest anerkjente psykoanalytikere. Han var helt klar på OCD: "Ved ingen annen lidelse er det mer fristende å tenke seg psykodynamiske forklaringsmodeller. Forskningen og erfaringen har imidlertid vist at dynamisk terapi har absolutt ingen effekt på OCD. Pasienter med OCD skal henvises til andre behandlingsformer".

Skrevet

Min lærer i psykodynamisk terapi er (var?) en av landets mest anerkjente psykoanalytikere. Han var helt klar på OCD: "Ved ingen annen lidelse er det mer fristende å tenke seg psykodynamiske forklaringsmodeller. Forskningen og erfaringen har imidlertid vist at dynamisk terapi har absolutt ingen effekt på OCD. Pasienter med OCD skal henvises til andre behandlingsformer".

Ja, jeg er enig i det. Det skrive jeg jo også.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Samme mann sa forøvrig:

Hvis du ønsker å bli frisk, skal du velge noe annet enn psykoanalytisk terapi. Psykoanalytisk terapi skal du velge om du ønsker å finne ut hvorfor du er som du er :-)

Skrevet

Samme mann sa forøvrig:

Hvis du ønsker å bli frisk, skal du velge noe annet enn psykoanalytisk terapi. Psykoanalytisk terapi skal du velge om du ønsker å finne ut hvorfor du er som du er :-)

Jaja. Der var jeg visst rett inne i en stillingskrig likevel. Jeg skjønner ikke poenget.

Jeg har nå tenkt å lære meg alle retningene jeg da, og bruke dem som forskning viser passer best.

Det jeg liker med det vi lærer nå, er at det virker som om de fleste retningene holder på å nærme seg hverandre mer enn før. Sånn at man kan ta det beste fra alle, uten å gå inn i en slik meningsløs krangel.

Jeg forholder meg ikke til retninger, jeg kommer til å forholde meg til hva jeg tror- ut fra forskning- er best for pasienten.

Gjest Har lurt på dette.
Skrevet

Samme mann sa forøvrig:

Man blir vel frisk av psykodynamisk terapi også...? Hvis ikke hadde den vel ikke vært godkjent?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...