Gå til innhold

Hvor få hjelp for atypiske spiseforstyrrelser?

Anbefalte innlegg

Gjest atypisk spiseforstyrrelse
Skrevet

Er det noen behandlingsteder i Norge som tar inn folk med det?

Noen psykiatere/psykologer som er spesielt flinke med den problemstillingen?

Jeg har ikke anoreksi,bulimi eller tvangsspising. Jeg er ikke i alvorlig helsemessig fare. Men jeg føler at det sosiale livet mitt blir ødelagt pga mitt forhold til mat.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle psykiatriske poliklinikker/DPS behandler spiseforstyrrelser.

Gjest atypisk spiseforstyrrelse
Skrevet

Alle psykiatriske poliklinikker/DPS behandler spiseforstyrrelser.

jeg er for frisk til å få hjelp på DPS. om jeg så hadde kommet dit hadde det vært for en kort vurdering, før jeg måtte søke hjelp hos noen private. Det hadde ikke vært noen langvarig behandling der. Så mener du med andre ord at jeg skal søke hjelp hos en som er ekspert på spiseforstyrrelser? Er de like flinke med atypiske sf som ikke dreier seg om kroppsfiksering og slanking, som med vanlige sf?

bare lurer

Gjest trist jente
Skrevet

jeg er for frisk til å få hjelp på DPS. om jeg så hadde kommet dit hadde det vært for en kort vurdering, før jeg måtte søke hjelp hos noen private. Det hadde ikke vært noen langvarig behandling der. Så mener du med andre ord at jeg skal søke hjelp hos en som er ekspert på spiseforstyrrelser? Er de like flinke med atypiske sf som ikke dreier seg om kroppsfiksering og slanking, som med vanlige sf?

bare lurer

All behandling på DPS er utifra det jeg har forstatt kortvarig. Vurderer de at du trenger hjelper de ofte å finne en privat. Har ikke erfaring med det selv, bare det jeg har hørt fra flere.

Atypisk spiseforstyrrelse er ganske vanlig. Og det er også de færreste som har en helt ren form for spiseforstyrrelse, vanligst med en blanding. Eller at det starter med noe som går over til noe annet, eller har perioder hvor det ene er mer eller mindre fremtredende.

Det er stor forskjell på de som er spesialister på spiseforstyrrelser også. De fleste jobber med alle former for spiseforstyrrelser, andre spesialiserer seg. Det er også flere innfallsvinkler og behandlingstenkning.

Du kan snakke med fastlegen din og fortelle hvor vanskelig maten er. Den fysiske helsen må ikke være kritisk/alvorlig for at du skal kvalifisere for behandling. Maten er et sypmptom, du må jobbe med det psykiske er min erfaring.

Jeg ville tro at Interessegruppen for kvinner med spiseforstyrrelser (IKS) vet en del om ulike behandlere. Kunne det vært verdt et forsøk å ta kontakt med dem. Fortalt hva du sliter med og høre om de har noen å anbefale? Det kan være lurt å prøve å sette seg ned å tenke hva du tror blir riktig behandling for deg. Det er mange ulike teorier og innfalsvinkler, noe passer på noe, annet på andre. Tenk etter hva som er viktig for deg. IKS har en hjemmeside, du kan enten sende mail eller ringe, jeg tror du kan få samtale også, men det vet jeg ikke sikkert. De har ihvertfall støttegrupper der du evt kunne meldt deg på.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette men.. Det er vondt å slite med maten. At den tar over hele livet ditt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...