Gå til innhold

Maninpulasjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest synes jeg
Skrevet

En som bruker knep mot en annen med et bestemt formål.

Det spørs i hvilken sammenheng du mener? Har du eksempel?

Skrevet

En som bruker knep mot en annen med et bestemt formål.

Det spørs i hvilken sammenheng du mener? Har du eksempel?

Takk for rask tilbakemelding.

Noen eksempler er følgende:

Han har ALDRI i vårt lange ekteskap innrømmet at han har noen feil eller skyld. Han får alltid overført skylden på meg og påpeker alltid mine negative sider, aldri de positive, bortsett fra noen rent ytre/materielle ting som klær etc. Han forsøker å kontrollere meg og mine omgivelser.Han foretar gjentatte daglige kontrollringinger til meg (noen ganger 10 ganger per dag). Han påpeker daglig hva jeg gjør feil og hvodran ting skal gjøres og har alltid en bedre løsning på hvordan alt skal gjennomføres, f.esk ovenfor våre felles barn, bekjente, mine forledre og til og med i mitt yrke som han ikke har noen forutsetninger for å uttale seg om. Han er pen og sjarmerende og i sosiale sammenhenger er jeg som "luft", og han søker oppmerksomhet og forsøker alltid å sjarmere og flørte med sine omgivelser inklusiv andre kvinner. Når jeg konfonterer ham med dette har han alltid en forklaring og innrømmer ingen skyld.

Hvordan anbefaler du at jeg forholder meg til dette?

Skrevet

Tenker på en som prøver å få en annen til å føle , tenke, eller tro slik som manipulatoren, oftes til sin egen fordel.

• 2 uker senere...
Skrevet

Han har ALDRI i vårt lange ekteskap innrømmet at han har noen feil eller skyld. Han får alltid overført skylden på meg og påpeker alltid mine negative sider, aldri de positive, bortsett fra noen rent ytre/materielle ting som klær etc. Han forsøker å kontrollere meg og mine omgivelser.Han foretar gjentatte daglige kontrollringinger til meg (noen ganger 10 ganger per dag). Han påpeker daglig hva jeg gjør feil og hvodran ting skal gjøres og har alltid en bedre løsning på hvordan alt skal gjennomføres, f.esk ovenfor våre felles barn, bekjente, mine forledre og til og med i mitt yrke som han ikke har noen forutsetninger for å uttale seg om. Han er pen og sjarmerende og i sosiale sammenhenger er jeg som "luft", og han søker oppmerksomhet og forsøker alltid å sjarmere og flørte med sine omgivelser inklusiv andre kvinner. Når jeg konfonterer ham med dette har han alltid en forklaring og innrømmer ingen skyld.

Hei Nils Håvard Dahl:

Håper at du kan svare meg på dette og hvordan du synes at jeg bør forholde meg i situasjonen som beskrevet. Kan noe gjøres for å få en manipulant til å forandre seg ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan ikke forandre ham.

Du kan beskytte deg selv og barna ved å holde fast på din virkelighet og ikke ta over hans virkelighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...