Gå til innhold

Kan ingen stoppe henne?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret friend
Skrevet

En venninne og kollega av meg har ikke vært på jobb siste uken, fordi hun er konstant svimmel og ikke lenger greier å konsentrere seg når hun får oppgaver. Regnskap + diverse sekretærarbeid. Flirer, roter, gjør feil og virker mest som hun hadde drukket de siste dagene hun var på jobb.

Jeg ba henne i dag komme seg til legen, men da svarer hun sløvt fra sofaen: Det er ingen vits. De er min egen feil fordi jeg ikke spiser, og det er ike vits å gå til legen for å få kjeft eller beskjed om å gå hjem å spise.

Hun var for et halvt år siden helt normal.... nå ligner hun mer et beinrangel. Hun spiser som regel lunsj på jobb. Da jeg var på hjembesøk hadde hun ikke spist på nesten en uke.

Det virker som hun bare har lagt seg ned for å dø, gitt opp. Apatisk og deprimert. Hun skal til lege i neste uke en gang, Men burdet ikke denne unge damen bli puttet inn på et sykehus og forest opp i steden?

Er det ingen som med loven ihanden som kan stoppe et menneske som har lagt seg ned for å sulte seg ihjel?

Videoannonse
Annonse
Gjest balansekunstneren
Skrevet

Hvor gammel er denne unge damen? Jeg har en følelse av jo eldre personen er jo vanskeligere blir det. er de under 30 så blir det nok tolket som spiseforstyrrelse, og da blir de tvangsforet. Men hvis det ikke er det, men "bare" depresjon så kan det jo tenkes at de ser det som hennes valg og ikke gjør noe. Da min bestemor gjorde det samme, var det ingen som grep inn og tvangsforet henne. Hun var for gammel.

Tror du dette kan være anoreksi?

Gjest trist jente
Skrevet

Alder har nok noe å si ja, man kan være gammel å få innvilget å si nei til intravenøs næring. Men jeg tolker ikke hennes alder dithen med tanke på at hun er i arbeid.

Jeg er ikke enig med balansekunstneren i at man må være under 30 for at det skal diagnostiseres som spiseforstyrrelse (tror ikke du mente det helt slik? men at det er lettere å tolke det som spiseforstyrrelse når man er yngre)

Det er ihvertfall ingen "aldersgrense" på å få spiseforstyrrelser.

Utifra disse opplysningene er det jo vanskelig å si om det er spiseforstyrrelse eller ikke. Det er jo også veldig vanlig å miste matlysten dersom man er deprimert. Ellers kan det jo også være noe fysisk.

Å komme seg til lege må hun uansett grunn. Hvis hun synes det er vanskelig å dra alene kanskje du kunne tilbudt deg å bli med henne? (hvis det føles riktig for deg og dere har en slik relasjon). Det kan være fint å føle at noen bryr seg. Ofte kan litt press føles som omsorg er min erfaring.

Gjest trist jente
Skrevet

Hvor gammel er denne unge damen? Jeg har en følelse av jo eldre personen er jo vanskeligere blir det. er de under 30 så blir det nok tolket som spiseforstyrrelse, og da blir de tvangsforet. Men hvis det ikke er det, men "bare" depresjon så kan det jo tenkes at de ser det som hennes valg og ikke gjør noe. Da min bestemor gjorde det samme, var det ingen som grep inn og tvangsforet henne. Hun var for gammel.

''Men hvis det ikke er det, men "bare" depresjon så kan det jo tenkes at de ser det som hennes valg og ikke gjør noe. ''

Du får ikke lov å sulte deg ihjel selvom du er deprimert. Legeeden sider du skal redde liv.

Men det er nok ulik tilnærming utifra hva man antar er årsaken til manglende næringsinntak.

Gjest bekymret friend
Skrevet

Hun er 28 år. Vanligvis alltid sprudlendes og utrolig dyktig og effektiv på jobb. Nå ser jeg at hun visner bort.... Vet ikke så mye om forhistorien hennes, men hun sa en gang at hun kan svinge med 20 kilo i vekt på et år. Det er visst helt normalt. Men detvar så trist å se henne ligge der, svak, apatisk og likegyldig til om hun lever eller ei.

Hun bor alene... Ingen mann eller barn. Moren er død og faren bor på en annen kant av landet. Broren hennes i fengsel... Hun har siste halvåret nesten tatt seg fri hver uke for å gå til lege, men jeg ser her bare en jente som er i ferd med å sulte seg ihjel. Om det er bevisst eller ubevisst vet jeg ikke.

Får mest lyst å ringe legen og si at "Nå må du f... med legge henne inn før hun blir alvorlig syk (on hun ikke allerede er det)."

Når hun får kommentarer om at hun må legge på seg, trykke i seg mat smiler hun og svarer at hun jobber med saken, og kan like gjerne kjøpe seg en sjokoladee innimellom i stedenfor å spise knekkebrød. Så vet ikke jeg....

Gjest trist jente
Skrevet

Hun er 28 år. Vanligvis alltid sprudlendes og utrolig dyktig og effektiv på jobb. Nå ser jeg at hun visner bort.... Vet ikke så mye om forhistorien hennes, men hun sa en gang at hun kan svinge med 20 kilo i vekt på et år. Det er visst helt normalt. Men detvar så trist å se henne ligge der, svak, apatisk og likegyldig til om hun lever eller ei.

Hun bor alene... Ingen mann eller barn. Moren er død og faren bor på en annen kant av landet. Broren hennes i fengsel... Hun har siste halvåret nesten tatt seg fri hver uke for å gå til lege, men jeg ser her bare en jente som er i ferd med å sulte seg ihjel. Om det er bevisst eller ubevisst vet jeg ikke.

Får mest lyst å ringe legen og si at "Nå må du f... med legge henne inn før hun blir alvorlig syk (on hun ikke allerede er det)."

Når hun får kommentarer om at hun må legge på seg, trykke i seg mat smiler hun og svarer at hun jobber med saken, og kan like gjerne kjøpe seg en sjokoladee innimellom i stedenfor å spise knekkebrød. Så vet ikke jeg....

Det er ikke normalt at vektene varier 20 kg.

At hun virker så likegyldig kan jo tyde på depresjon.

At hun spiser sjokolade er ikke noe "bevis" for at hun ikke har sf. Hun kan spise den bevisst for å vise at hun spiser hva som helst og ikke prøver å slanke seg. Hun kan muligens kaste opp. Dreier det seg om sf så ikke la det lure av det du "ser", det er overhodet ikke vanskelig å late som man spiser mens man egentlig lurer den unna. (jeg vil ikke komme med eksempler andre kan plukke opp og benytte seg av).

Det skal mye til for å bli tvangsinnlagt. Det kan også være vanskelig å bli lagt inn frivillig (hvis du er frisk nok til å si ifra så trenger du ikke- har hørt mange som har fortalt om det).

Dette virker veldig alvorlig, har jo pågått lenge. Jeg ville ringt legen hennes. Legen har taushetsplikt overfor deg, men du har ikke taushetsplikt overfor legen. Hvis du velger å ringe legen så fortell henne det i forkant. Kanskje kan hun høre på mens du snakker med legen om hun ønsker kontroll på hva som er blitt sagt.

Stå på for henne, det er flott at hun har deg! Når man gir opp selv trenger man at andre tar litt ansvar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...