Gå til innhold

Wellbutrin og trilaofon

Anbefalte innlegg

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg skrev et innlegg tidligere ang, om det var verdt å prøve wellbutrin og trilafon i kombinasjon. Du var positiv til det og jeg spurte fastlegen. Hun kjente ikke så godt til wellbutrin og mente at den måtte skrives ut av psykiater første gang. Stemmer det`? Hun skulle konferere med psykiater.

Trilafon var hun litt skeptisk til og mente at det var et gammelt preparat man stort sett hadde gått bortifra. Oppfattet det slik at hun tenkte noe annet var bedre, men vet ikke hva.

Hun ble ihvertfall glad for at jeg ville begynne på medisiner igjen - vet ikke hvor positivt jeg skal ta det ;/

Men det stod endel i felleskatalogen om interaksjon med sedetative antihistaminer som jeg går på,i tillegg så stod det noe i forhold til samtidig bruk av benzodiazepiner (som jeg bruker).

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fastleger kan skrive ut Wellbutrin - også første gang.

Er enig med henne i at Trilafon ikke er det første AP en vurderer i 2009.

Gjest trist jente
Skrevet

Takk for svar.

Er ikke trilafon antipsykotikum, ikke AD?

Hva tenker du er førstevalget i 2009?

Trenger noe som roer ned tankekjøret og uvirkelighetsfølelsen. Har aldri vært pyskotisk, men dissossierer mye. Føler ofte jeg "er utenfor verden" ser meg selv og andre utenifra. Kan sitte stille, men føle verden raser forbi som om jeg sitter ved vinduet i en bil i fart.

At vektøkning ikke er en bivirkning er viktig for meg. Har prøvd zeldox, men det hjalp ikke så veldig følte jeg.

Gjest fortsatt uten nick
Skrevet

Takk for svar.

Er ikke trilafon antipsykotikum, ikke AD?

Hva tenker du er førstevalget i 2009?

Trenger noe som roer ned tankekjøret og uvirkelighetsfølelsen. Har aldri vært pyskotisk, men dissossierer mye. Føler ofte jeg "er utenfor verden" ser meg selv og andre utenifra. Kan sitte stille, men føle verden raser forbi som om jeg sitter ved vinduet i en bil i fart.

At vektøkning ikke er en bivirkning er viktig for meg. Har prøvd zeldox, men det hjalp ikke så veldig følte jeg.

Hei, vil bare fortelle deg at jeg bruker 6 mg trilafon for tiden og jeg trives kjempegodt med den. Lite/ingen bivirkninger og vekten går nedover. Tror det er viktig å prøve ut hvilken dose som er best for deg og finne minst mulig "levelige" dose, dvs, bra virkning og minst mulig bivirkninger. Det har jeg gjort.

Finnes sikkert nyere AP som er bedre i forhold til langtidsbivirkninger, vil jeg tro. For meg har det ikke vært mulig og da foretrekker jeg å ha det bra i noen år med denne.

Vet egentlig ikke om jeg får så mye trøbbel på lang sikt med så liten dose? Mitt valg er imidlertid enkelt: Istedet for å ha stor angst og være mere eller mindre paranoid i store deler av mitt liv, så velger jeg nå å ha noen gode år. Får jeg store bivirkninger så får jeg ta dette den tid det måtte komme, forhåpentligvis ikke før jeg sitter på gamlehjemmet :-). Lykke til du også !

Gjest trist jente
Skrevet

Hei, vil bare fortelle deg at jeg bruker 6 mg trilafon for tiden og jeg trives kjempegodt med den. Lite/ingen bivirkninger og vekten går nedover. Tror det er viktig å prøve ut hvilken dose som er best for deg og finne minst mulig "levelige" dose, dvs, bra virkning og minst mulig bivirkninger. Det har jeg gjort.

Finnes sikkert nyere AP som er bedre i forhold til langtidsbivirkninger, vil jeg tro. For meg har det ikke vært mulig og da foretrekker jeg å ha det bra i noen år med denne.

Vet egentlig ikke om jeg får så mye trøbbel på lang sikt med så liten dose? Mitt valg er imidlertid enkelt: Istedet for å ha stor angst og være mere eller mindre paranoid i store deler av mitt liv, så velger jeg nå å ha noen gode år. Får jeg store bivirkninger så får jeg ta dette den tid det måtte komme, forhåpentligvis ikke før jeg sitter på gamlehjemmet :-). Lykke til du også !

Tusen takk for at du deler dine erfaringer med meg.

Jeg har prøvd mange ulike AD og AP gjennom årene, brukt det lenge også. Sluttet med dette da jeg følte at jeg ble noe bedre. Nå innser jeg imidlertid at jeg trenger medisiner. Jeg ble ikke "bra" da jeg gikk på medisiner - derfor jeg sluttet. Men det er bare verre nå - har gått ett år ca.

Jeg må bare kaste inn håndkle og begynne igjen.

Vil klare meg på minst mulig dose, men nok til at den har effekt. Gjelder både AP og AD.

Gjest trist jente
Skrevet

Har du noen forslag til en god kombinasjon utifra opplysningene du har?

Som sagt viktig at vektøkning ikke er en bivirkning. Det ville ført til at jeg ikke tør spise for jeg ville ikke visst om kroppen sa den var sulten pga medisiner eller fordi den trengte næring. Å ha struktur til å sette opp ett spisemønster hadde jeg nok klart. Men anoreksien jeg har slitt med tidligere hadde nok blitt veldig trigget. Cluet der var at når man er sulten sier kroppen fra at den trenger næring, når man er mett trenger ikke kroppen mer. Jeg ville ikke turt å stole på noen signaler.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du noen forslag til en god kombinasjon utifra opplysningene du har?

Som sagt viktig at vektøkning ikke er en bivirkning. Det ville ført til at jeg ikke tør spise for jeg ville ikke visst om kroppen sa den var sulten pga medisiner eller fordi den trengte næring. Å ha struktur til å sette opp ett spisemønster hadde jeg nok klart. Men anoreksien jeg har slitt med tidligere hadde nok blitt veldig trigget. Cluet der var at når man er sulten sier kroppen fra at den trenger næring, når man er mett trenger ikke kroppen mer. Jeg ville ikke turt å stole på noen signaler.

I forhold til vekt og matlyst kan en knapt finne bedre kombinasjon av AP og AD.

Gjest trist jente
Skrevet

I forhold til vekt og matlyst kan en knapt finne bedre kombinasjon av AP og AD.

Igjen, tusen takk for svar.

Jeg er ferdig med spisingen, var syk i veldig mange år og vil absolutt ikke tilbake dit. Vet det går galt dersom vektøkning er en bivirkning av grunner beskrevet ovenfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...