Gå til innhold

NHD, Trenger råd-

Anbefalte innlegg

Gjest Nattvakt
Skrevet

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe min ektefelle og meg selv?

Lever med et stort psykisk press på 6.året nå. Bipolar eketefelle med stadige suicidforsøk og innleggelser. Han har alltid høy beredskap for alt som foregår rundt seg og blir ofte paranoid/lettere psykotisk. Prøvd terapi i grupper og individuelt, men avslutter etter en tid pga vrangforestillinger og tanker om konspirasjon.

Det siste året har disse vrangforestillingene også inbefattet meg.

Han stoler ikke lenger på meg. Tror bla, at jeg har kamuflert medisiner i maten hans. Han klarer ikke jobbe og isolerer seg på et rom 18 timer i døgnet, har liten eller ingen kontakt med andre enn meg. Må følges opp med mat, medisiner og personlig hygiene.

Selv er jeg utslitt og klarer ikke lenger reagere "normalt". Føler at jeg har blottlagt vårt liv og ekteskap for ulike behandlere uten å finne annen hjelp enn brannslukking. Jeg har full jobb i helsevesenet som har reddet min psykiske helse til nå. Fokus på andre har vært en flukt fra egne problemer. Men forstår nå at jeg ikke har mer å gi.

Jeg er dypt ulykkelig og ser ingen utvei. Har bare lyst å avslutte livet for oss begge.

Det ligger mye sorg og vanskelige opplevelser bak denne konklusjonen, jeg har prøvd å fatte meg i korthet men håper likevel det er tilstrekkelig til at du kan gi meg et håp....

Forøvrig bruker vi begge medisiner. (han, lithionit og abillify) jeg cipralex.

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er åpenbart ikke nhd. Du ofrer deg selv for denne fyren. Du kan enten fortsette med det eller gi det opp.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her bør det rediagnostikk til. For meg høres dette ut som en schizoaffektiv lidelse og ikke kun bipolar lidelse.

Dette kan ikke endres med prateterapi. Her må fokus settes på medisinering av hans paranoia med adekvate doser antipsykotisk medisin.

Gjest Nattvakt
Skrevet

Her bør det rediagnostikk til. For meg høres dette ut som en schizoaffektiv lidelse og ikke kun bipolar lidelse.

Dette kan ikke endres med prateterapi. Her må fokus settes på medisinering av hans paranoia med adekvate doser antipsykotisk medisin.

Tidligere diagnoser har vært innen shizo spekteret. Shizoid med paranoid pf _og_ shizoaffektiv. Disse ble "forkastet" da det ble mer fokus på store humørsvingninger med hypomane episoder.

Skrevet

Tidligere diagnoser har vært innen shizo spekteret. Shizoid med paranoid pf _og_ shizoaffektiv. Disse ble "forkastet" da det ble mer fokus på store humørsvingninger med hypomane episoder.

Det viser bare at fokuset igjen må rettes mot paranoiaen.

Gjest Nattvakt
Skrevet

jeg er åpenbart ikke nhd. Du ofrer deg selv for denne fyren. Du kan enten fortsette med det eller gi det opp.

Forstår tanken din, den har også vært min mang en gang. Jeg står i det bla, fordi vi har et laaangt forhold bak oss og minner om lykkelige tider. Jeg er svært glad i ham. Kan ikke gi opp fordi han er psyk. Det er riktig hjelp han (vi) trenger.

Gjest Nattvakt
Skrevet

Ok forstår. skal ta det opp med hans behandler, regner med økning av Ablify er aktuelt da.

Desverre slutter han med medisiner når disse paranoide tankene kommer. Ser ut til at de dukker opp under stress uansett hvilke dose han står på.

Takker for svar!

Skrevet

Håper dere får _riktig_ hjelp og kommer dere på beina igjen.

Klem

Gjest Nattvakt
Skrevet

Håper dere får _riktig_ hjelp og kommer dere på beina igjen.

Klem

Takk for klem! Når livet er vanskelig kan selv en klem og hilsen på nett gjøre godt.

Gjest Nattvakt
Skrevet

Han ble forsøkt overtalt til innleggelse og medisinering idag, (etter suicidforsøk igår). Men er nå så paranoid at det ikke var aktuelt fra hans side.

Han er en meget intelligent kar med masse resurser som kun brukes til konspirasjonsteorier.

Føler at ting blir overlatt til meg, jeg må selv finne ut når det er fare på ferde. Noe som ikke alltid er like lett når en er langt nede. Å ta avgjørelsen om tvangsinnleggelse fra hjemmet er noe av det vanskeligste jeg har gjort i mitt liv, og vil prøve alt for å unngå det igjen. Begynner å tro at det er håpløst denne gangen.

Skrevet

Han ble forsøkt overtalt til innleggelse og medisinering idag, (etter suicidforsøk igår). Men er nå så paranoid at det ikke var aktuelt fra hans side.

Han er en meget intelligent kar med masse resurser som kun brukes til konspirasjonsteorier.

Føler at ting blir overlatt til meg, jeg må selv finne ut når det er fare på ferde. Noe som ikke alltid er like lett når en er langt nede. Å ta avgjørelsen om tvangsinnleggelse fra hjemmet er noe av det vanskeligste jeg har gjort i mitt liv, og vil prøve alt for å unngå det igjen. Begynner å tro at det er håpløst denne gangen.

Jeg vet det er vanskelig.

Tross det, mener jeg at tvangsinnleggelse er nødvendig nå. Fastlegen hans bør ordne dette.

Gjest Nattvakt
Skrevet

Jeg vet det er vanskelig.

Tross det, mener jeg at tvangsinnleggelse er nødvendig nå. Fastlegen hans bør ordne dette.

Hans tillit til meg er allerede svekket, men jeg har vel ingen annen utvei enn å ta kontakt og dermed "avsløre" at jeg er en del av mobben, som han kaller det. Ble så utrolig skuffet da han kom _hjem_ etter time med sin psykolog på DPS idag.

Takk for støtte!

Skrevet

Hans tillit til meg er allerede svekket, men jeg har vel ingen annen utvei enn å ta kontakt og dermed "avsløre" at jeg er en del av mobben, som han kaller det. Ble så utrolig skuffet da han kom _hjem_ etter time med sin psykolog på DPS idag.

Takk for støtte!

Vi kan håpe at han blir mindre paranoid når han får riktig behandling under innleggelsen. Dermed vil han forstå at du gjorde det for å hjelpe ham.

Lykke til! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...