Gå til innhold

Hvordan leve et meningsfylt liv uten jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært lenge uten jobb. Fungerer dårlig i jobb. Vurderer å uføretrygde meg, men det er ikke lett å gi opp heller. Synes det er vanskelig å føle seg verdifull når man ikke jobber. Selvbilde er på bunn, selvtilliten også. Det siste jeg prøvde av arbeidstrening var på attføringsbedrift, men det ble så vanskelig sosialt og fungere at jeg ble syk. Dere som ikke jobber, hvordan greier dere å skape et meningsfullt liv? Jeg vet hva jeg har å velge mellom: aktiv på dagtid, trening, frivillig arbeid, arbeidstrening, fontenehuset og aktivitetssenter i bydelen men ikke noe av dette frister meg. Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg er hjemme med barn. Litt mot min vilje, men det er jo hyggelig nok. Han går halv tid i barnehagen.

Jeg bruker mye tid på matlaging, skriving og lesing. Matlaging gagner hele familien, skrivingen tjener jeg litt penger på, men lesingen er bare min :) Det går omtrent fire bøker i måneden, både fakta-bøker og skjønnlitteratur. Jeg jobber også frivillig en dag i uka. Dette gir dagene mine mening nok.

Men det er kanskje annerledes om man er uføretrygdet og har begrenset aktivitetsnivå.

Skrevet

Du kan jobbe uansett, må bare tilpasse deg nye rutiner og oppgaver som du kan leve med. Men en kan vel ikke bare bestemme om en vil uførtrygde seg ? Har du allerede fått innvilget en slik søknad , slik at du nå står ovenfor et valg ?

Skrevet

Du kan jobbe uansett, må bare tilpasse deg nye rutiner og oppgaver som du kan leve med. Men en kan vel ikke bare bestemme om en vil uførtrygde seg ? Har du allerede fått innvilget en slik søknad , slik at du nå står ovenfor et valg ?

Problemet er at jeg får ikke tilrettelagt slik jeg trenger det. Har blitt anbefalt medisinsk rehabilitering. Jeg merker jeg mister motivasjonen når jeg ikke kan få en tilpasset arbeidstrening.

Skrevet

Problemet er at jeg får ikke tilrettelagt slik jeg trenger det. Har blitt anbefalt medisinsk rehabilitering. Jeg merker jeg mister motivasjonen når jeg ikke kan få en tilpasset arbeidstrening.

Forstår jeg deg slik, at det fysiske begrensinger du sliter med ?

I tilfelle så skal du vel kunne få tilrettelagt for arbeidstrening, hvis det er yrkesattføring du er på, men jeg kjenner ikke de reglene der.

Skrevet

Forstår jeg deg slik, at det fysiske begrensinger du sliter med ?

I tilfelle så skal du vel kunne få tilrettelagt for arbeidstrening, hvis det er yrkesattføring du er på, men jeg kjenner ikke de reglene der.

Nei, det er psykiske begrensninger. Synes det er vanskelig å være sosial, jobbe i åpne kontorlandskap på grunn av støy og folk som kan observere og vurdere meg mens jeg jobber eller når jeg skal ta telefoner. Ellers så er det mye indre tankevirksomhet som ødelegger, grubling, lavt selvbilde, sårbarhet, sjenanse, liten sosial erfaring.

Skrevet

Vel, jeg er hjemme med barn. Litt mot min vilje, men det er jo hyggelig nok. Han går halv tid i barnehagen.

Jeg bruker mye tid på matlaging, skriving og lesing. Matlaging gagner hele familien, skrivingen tjener jeg litt penger på, men lesingen er bare min :) Det går omtrent fire bøker i måneden, både fakta-bøker og skjønnlitteratur. Jeg jobber også frivillig en dag i uka. Dette gir dagene mine mening nok.

Men det er kanskje annerledes om man er uføretrygdet og har begrenset aktivitetsnivå.

Tror ikke det er så mye forskjell på det, det står jo selvfølgelig mye på hva slags plager en har, men er man trygded, så er det noe som berører en 24 timer i døgnet, ikke bare hvis en skulle gå ut i jobb.

Skrevet

Nei, det er psykiske begrensninger. Synes det er vanskelig å være sosial, jobbe i åpne kontorlandskap på grunn av støy og folk som kan observere og vurdere meg mens jeg jobber eller når jeg skal ta telefoner. Ellers så er det mye indre tankevirksomhet som ødelegger, grubling, lavt selvbilde, sårbarhet, sjenanse, liten sosial erfaring.

Har du fått oppfølgning fra nav av folk som er opplært i å jobbe etter det konseptet som "Vile Viser Vei" utviklet?

Hvis du mener at det du trenger er en skjermet kontorplass, så er det oppsiktsvekkende om det ikke kan la seg gjøre. Synes ikke du skal gi opp ideen om å jobbe og på den måten skape deg en meningsfylt hverdag. Du trenger jo evt. ikke jobbe 100 % dersom det blir for slitsomt/sykdomsfremkallende.

Skrevet

Har du fått oppfølgning fra nav av folk som er opplært i å jobbe etter det konseptet som "Vile Viser Vei" utviklet?

Hvis du mener at det du trenger er en skjermet kontorplass, så er det oppsiktsvekkende om det ikke kan la seg gjøre. Synes ikke du skal gi opp ideen om å jobbe og på den måten skape deg en meningsfylt hverdag. Du trenger jo evt. ikke jobbe 100 % dersom det blir for slitsomt/sykdomsfremkallende.

Jeg kunne tenke meg en tilrettelagt kontorjobb. Det har jeg greid tidligere. Jeg har blitt anbefalt vilje viser vei. Så det blir vel neste tiltak jeg skal på hvis jeg orker mer.

Gjest Fibrodama
Skrevet

Det tar tid å venne seg til å være uføretrygdet. Folk tror ofte at en bare 'går og slenger'. Kroppen min tåler lite, så jeg bruker sikkert fire ganger så lang tid på daglige gjøremål i forhold til da jeg var frisk. Må ha hyppige pauser. Bare der får du jo fylt opp mye av dagen med husarbeid, handling av dagligvarer og andre ting. Så må jeg trene regelmessig for å ikke stivne ytterligere i musklene. Det tar mye av tida. Så hare jeg venner som også er uføretrygda, som jeg har blitt kjent med nettopp pga lik situasjon, de er jeg en dle sammen med. Jeg er middelaldrende, så barna tar ikke tid lenger. Ellers hender det jeg må tilbringe dagen i senga hvis jeg er skikkelig dårlig. Ellers kan en jo velge å gå seg en tur når det er flott vær, en kan være glad en har god tid til å lese bøker eller se store sportsbegivenheter på TV. Det kan jo ikke de som jobber følge med på når dg går på dagen. En må se positivt på det, ikke tenke på alt en ikke kan, men være glad for at en lever i et land hvor en ikke blir overlatt til seg selv når en blir syk.

Du høres derimot ganske ung ut, kanskje har du aldri kommet ut i jobb? Det er klart at det blir enda vanskeligere å bli ung ufør enn etter et langt yrkesliv sånn det er med meg. Det var tøft nok for meg å miste gode kollegaer og det sosiale med dem, jobben har jo blitt en stor sosial arena i den vestlig verden.

Kan bare si at jeg håper det går bra med deg. Forresten, et sted det er kjempehyggelig å tilbringe mange timer, er på biblioteket. Der har de tidsskrifter og bøker og kaffe- og småmatautomat, og en kan leie CD'er og DVD'er med seg hjem.

Skrevet

Jeg kunne tenke meg en tilrettelagt kontorjobb. Det har jeg greid tidligere. Jeg har blitt anbefalt vilje viser vei. Så det blir vel neste tiltak jeg skal på hvis jeg orker mer.

Synes du skal ta i mot et evt. tilbud fra vilje viser vei. Jobb er viktig for de fleste menneskers selvfølelse, og sannsynligheten for en god livskvalitet er større ved en jobbtilknytning enn uten.

Det er mange som har brukt lang tid på å finne ut hva de får til, så ikke gi opp selv om dette har vært slitsomt å gjennomgå.

Gjest trygda i alle år
Skrevet

facebook, nettby og dol og tv

+ venner

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...