Gå til innhold

Har jeg alltid hatt angst?

Anbefalte innlegg

Gjest dorothea
Skrevet

I den siste tid har jeg fått noe angst, som har gitt utslag i mildere fysiske symptomer.

Men jeg har begynt å tenke tilbake til da jeg var liten jente.

Har alltid tenkt at jeg var sjenert, og at dette ble betraktelig værre rundt 10- års alderen. Det var en periode hvor jeg knapt sa noe ting på skolen (bare til venner), var på en måte "handlingslammet", men hjemme kunne jeg derimot være svært så snakksalig og "tøysete".

Turte ikke rekke opp handen i timen eller, dette vedvarte helt gjennom videregående og den første del av min utdannelse på høyskolen. Nå rekker jeg opp handen en sjelden gang.

Jeg hadde en del hodepine disse år, og lurer på om det faktisk kom av angsten, uten at jeg tenkte over det.

Jeg ble jo bare sett på som snill og sjenert av lærerne, de ante ikke at jeg slet med meg selv.

Jeg var usynlig i disse år. Og jeg fik også hørt det av medelever, at jeg var rar på grunn av dette. Klarte ikke å hevde meg selv, følte meg så usikker. Ble fanget under min utadvente veninne og kom i skyggen.

På barneskolen ble jeg mobbet for mitt utseende, og på videregående for min oppførsel. Jeg fikk det så dårlig med meg selv, og jeg er vel ennå i "oppbyggingsprosessen".

På grunn av dette komplekset jeg utviklet meg for å være usynlig, så har jeg gått over til å uttrykke meg gjennom musikk, stå på scenen, kle meg opp litt "spessielt", har vokset mye på å finne min interesse og innfallsvinkel til det å synliggjøre seg selv. Men sliter ennå med å få sagt ting i sosiale sammenhenger, visst det er flere som snakker, havner jeg ofte utenom.

Lurer på om jeg alltid har hatt angst, eller om jeg bare har vært sjenert?

Skrevet

Vet ikke om dette er angst, men det er noe der som jeg kan kjenne til.

Skrevet

Det går vel over i hverandre. Det finnes angstgrupper, gruppeterapi og selvhjelpsgrupper du kan gå i for å få et større ego sosialt. Mental helse har en brukerstyrt sosial fobi gruppe i Oslo. Vet ikke om de har det andre steder også. Ellers så kan det kanskje nytte å lete etter det positive i deg selv og livet ditt. Skriv det gjerne ned i en slags dagbok hvor du jobber med å bli mer positiv til livet og deg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...