Gå til innhold

midlertidige søvnvansker, hvilken sovemeds?

Anbefalte innlegg

Gjest sliten alenemor
Skrevet

Jeg er en som aldri har prøvd sove medisiner før. Jeg er skeptisk til den slags og beroligende da jeg ikke vet hvordan det virker på godt og vondt.

Jeg trenger å sove, men har problemer med innsovning, våkner flere ganger og må opp igjen kl 7. Dagen er slitsom å gjennom føre. Jeg bør derfor ikke ha noe som gjør meg trett og eller tung.

Har du et godt forslag som kan hjelpe meg til å komme inn i normal gjenge igjen? Jeg sliter vanligvis ikke med søvn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Maniana
Skrevet

Hva med imovane?

Perfekte innsovningspiller spør du meg ;-)

Gjest MedicNerd
Skrevet

Hva med imovane?

Signerer. De er trygge å ta for en kort perode. Stoffet går ganske raskt ut av kroppen, men du kan oppleve å få en ddålig smak i munnen av de. Litt bitter, metallaktig. Men det er bedre enn å ikke få sove tross alt. Ha noe pastiller eller tyggegummi på lur i tilfelle.

Min reaksjon på Imovane er rett og slett at jeg blir trøtt og får lyst til å legge meg. Det henger heller ikke igjen om morgenen for meg.

Et annet alternativ er Stilnoct. Etter hva jeg har forstått er ikke den helt ulik Imovane. I alle fall helt ok å bruke en kort periode.

Ellers er det viktigste å ta ondet ved roten. Sovepiller løser ikke problemer som gjør en søvnløs.

Gjest Maniana
Skrevet

Signerer. De er trygge å ta for en kort perode. Stoffet går ganske raskt ut av kroppen, men du kan oppleve å få en ddålig smak i munnen av de. Litt bitter, metallaktig. Men det er bedre enn å ikke få sove tross alt. Ha noe pastiller eller tyggegummi på lur i tilfelle.

Min reaksjon på Imovane er rett og slett at jeg blir trøtt og får lyst til å legge meg. Det henger heller ikke igjen om morgenen for meg.

Et annet alternativ er Stilnoct. Etter hva jeg har forstått er ikke den helt ulik Imovane. I alle fall helt ok å bruke en kort periode.

Ellers er det viktigste å ta ondet ved roten. Sovepiller løser ikke problemer som gjør en søvnløs.

''du kan oppleve å få en ddålig smak i munnen av de.''

Ja,det er den eneste ulempen.Var da jeg vendte meg til å ha drops med meg på nattbordet,hehe har det fortsatt.

Gjest trist jente
Skrevet

Imovane (Zopiclone er synonympreparatet) er en veldig mild innsovningstablett som er ute av kroppen etter ca 4 timer tror jeg. Det som er viktig er å prøve å legge seg innen 20 min etter du har tatt tabletten, hvis det går for lang tid kan den virke kontraindisert.

Det er en fare for tilvenning som det er ved alle legemidler, men den er ikke farlig å ta en kort periode.

Ellers så finnes det allergimedisiner som brukes ved søvnproblemer. Da benytter man seg av bivirkningen som er tretthet. Eksempler på slike er vallergan, phenergan og atarax(for noen er denne også angstdempende).

Vallergan og phenergan brukes mye omhverandre, noen får veldig hangover av den ene men ikke av den andre.

Melba1365380968
Skrevet

Hva med imovane?

Enig! Imovane er en super hjelp for innsovning. Jeg bruker den ganske ofte, uten at jeg har blitt tilvent den (jeg trenger ikke øke dosen, selv etter 2,5 år). Jeg har også Vallergan tilgjengelig, men den blir jeg veldig dorsk av dagen etterpå. Imovane gir meg ingen bivirkninger.

For meg, som ikke her og nå kan ta tak i den egentlige grunnen til søvnproblemene, er imovane en av grunnene til at jeg har overskudd til en fulltidsjobb, en aktiv fritid, og en familie.

Gjest sliten alenemor
Skrevet

Enig! Imovane er en super hjelp for innsovning. Jeg bruker den ganske ofte, uten at jeg har blitt tilvent den (jeg trenger ikke øke dosen, selv etter 2,5 år). Jeg har også Vallergan tilgjengelig, men den blir jeg veldig dorsk av dagen etterpå. Imovane gir meg ingen bivirkninger.

For meg, som ikke her og nå kan ta tak i den egentlige grunnen til søvnproblemene, er imovane en av grunnene til at jeg har overskudd til en fulltidsjobb, en aktiv fritid, og en familie.

Takk for svarene.

Sover dere uavbrutt med Imovane?

Gjest khaosanmania
Skrevet

''du kan oppleve å få en ddålig smak i munnen av de.''

Ja,det er den eneste ulempen.Var da jeg vendte meg til å ha drops med meg på nattbordet,hehe har det fortsatt.

Dårlig smak i munnen opplever svært mange, Av denne grunn velger mange stilnoct/zolpidem. Ulempen/fordelen med stiloct er at halveringstiden er nesten dobbelt så kort. Med andre ord en utmerket innsovningspille, men ikke en gammeldags sovetablett som oprettholder søvn.

Imovane og Stilnoct regnes av mange som mindre vanedannende enn benzodiazepiner som Apodorm eller Flunipam. I usa hvor ambien/stilnoct er den mest utbredte sovetabletten er oppfatningen nå at de nyere sovetablettene som imovane og stilnoct verken er mer eller mindre avhenginghetsdannende.Rebound insomni er et tema uansett,

Det finnes to årsaker til å bruke imovane og stilnoct fremfor tradisjonelle sovemedisiner i benzodiazepin klassen.

Kort halveringstid=lite hangover.

Mindre misbruksfare ved at ruspotensiale regnes som mindre,

Husk at det er ikke så alt for lenge siden valium ikke var vanedannnende da benzoene tok over etter barbituratene. Tror nok norske leger etterhvert innser at de nye sovetablettene er like vanedannende som de gamle.

PS: Flunipam var før 2000 det mest brukte sovemiddelet, nå det minst brukte. Hvorfor? Fordi Legene er redd fylkeslegen kommer på døren hvis de bruker for mange av A.resept blankettene sine. Dette er det de narkomane som har skylden for; en stund flommet plate over av illegal flunipam/rohypnol fra østeuropa og poltikerne måtte vise handling ved å presse legemiddelverket til å sette flunipam som A preparat ved siden av morfin etc.

Dette ble et litt of topic svar, men jeg bare sier med tanke på avhengighet er det noen myter rundt de "nye" sovemedisinene.

Og sliter man med uro/angst tankerush er benzoene bedre da virker mer beroligende. Imovane og Stilnoct er ganske selektiv på søvn, i særlig grad stilnoct. Mens benzoene både er angstdempende, muskelavslappende og søvninduserende.

Kanskje på tide å ta lamictal før jeg skriver ennå mer rundt et tema som jeg tror få er opptatt av.

Gjest Maniana
Skrevet

Det er godt gjort at du ikke trenger å øke dosen ;-)

Gjest Maniana
Skrevet

Dårlig smak i munnen opplever svært mange, Av denne grunn velger mange stilnoct/zolpidem. Ulempen/fordelen med stiloct er at halveringstiden er nesten dobbelt så kort. Med andre ord en utmerket innsovningspille, men ikke en gammeldags sovetablett som oprettholder søvn.

Imovane og Stilnoct regnes av mange som mindre vanedannende enn benzodiazepiner som Apodorm eller Flunipam. I usa hvor ambien/stilnoct er den mest utbredte sovetabletten er oppfatningen nå at de nyere sovetablettene som imovane og stilnoct verken er mer eller mindre avhenginghetsdannende.Rebound insomni er et tema uansett,

Det finnes to årsaker til å bruke imovane og stilnoct fremfor tradisjonelle sovemedisiner i benzodiazepin klassen.

Husk at det er ikke så alt for lenge siden valium ikke var vanedannnende da benzoene tok over etter barbituratene. Tror nok norske leger etterhvert innser at de nye sovetablettene er like vanedannende som de gamle.

PS: Flunipam var før 2000 det mest brukte sovemiddelet, nå det minst brukte. Hvorfor? Fordi Legene er redd fylkeslegen kommer på døren hvis de bruker for mange av A.resept blankettene sine. Dette er det de narkomane som har skylden for; en stund flommet plate over av illegal flunipam/rohypnol fra østeuropa og poltikerne måtte vise handling ved å presse legemiddelverket til å sette flunipam som A preparat ved siden av morfin etc.

Dette ble et litt of topic svar, men jeg bare sier med tanke på avhengighet er det noen myter rundt de "nye" sovemedisinene.

Og sliter man med uro/angst tankerush er benzoene bedre da virker mer beroligende. Imovane og Stilnoct er ganske selektiv på søvn, i særlig grad stilnoct. Mens benzoene både er angstdempende, muskelavslappende og søvninduserende.

Kanskje på tide å ta lamictal før jeg skriver ennå mer rundt et tema som jeg tror få er opptatt av.

''Kanskje på tide å ta lamictal før jeg skriver ennå mer rundt et tema som jeg tror få er opptatt av.''

Hehe,synes du skrev mye bra og nyttig her jeg ;-)

Gjest sliten alenemor
Skrevet

Hva med imovane?

Sover du uavbrutt på Imovane?

Imovane høres positivt ut.

Gjest trist jente
Skrevet

''Og sliter man med uro/angst tankerush er benzoene bedre da virker mer beroligende. Imovane og Stilnoct er ganske selektiv på søvn, i særlig grad stilnoct. Mens benzoene både er angstdempende, muskelavslappende og søvninduserende.

''

Benzodiazepiner brukes av flere årsaker og har ulike virkestoff. Noen, virker beroligende, noen hjelper for søvn, noen er muskelavslappende. Du får ikke "alt i èn" mer min erfaring.

Diazepam som er virkestoffet i vival/stesolid/valium er muskelavslappende. Mens klonazepam (rivotril) og oxasepam (sobril), nitrazepam (apodorm) ikke har dokumentert muskelavslappende effekt. Noen opplever at de har det, men ikke flertallet (basert på fagstoff, egenerfaring og andres erfaringer).

Mange leger er veldig skeptiske til å skrive ut a- og b-preparater. Har forstått det på noen at man kan bli litt "uglesett" dersom man er slepphendt.

Noen mener også at benzo virker for godt og at man blir avhengig. Noen mener også at langvarig bruk kan gi motsatt effekt. Har truffet mange som har fortalt at de har fått mer angst etter langvarig bruk av benzo. Og at man da kommer inn i en ond sirkel hvor man må fortsette å ta medisinen for å hindre angst den har utløst/forsterket. Jeg har ikke opplevd dette og mener ikke at man kan uttale seg kategorisk på det slik mange gjør.

Jeg tror imovane kan være lurt en periode. Man bør prøve de mildeste først. For å unngå å bli avhengig kan du opphold i bruken av dem innimellom, eller bruke annenhver natt.

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg har prøvd imovane uten effekt, men vet om mange som har god effekt. Noen sover uavbrutt, mens andre har mange oppvåkninger. Dette fordi halveringstiden er så kort. De virker bare i ca 4 timer.

Ville gitt det et forsøk!

Melba1365380968
Skrevet

Takk for svarene.

Sover dere uavbrutt med Imovane?

Ja, nesten hver gang. Hvis jeg er veldig urolig er sjansen tilstede for at jeg kan våkne i løpet av natta.

Melba1365380968
Skrevet

Det er godt gjort at du ikke trenger å øke dosen ;-)

vet det... er veldig glad for det.

Gjest sliten alenemor
Skrevet

Jeg har prøvd imovane uten effekt, men vet om mange som har god effekt. Noen sover uavbrutt, mens andre har mange oppvåkninger. Dette fordi halveringstiden er så kort. De virker bare i ca 4 timer.

Ville gitt det et forsøk!

Ok. Takk for erfaringene deres :)

Skrevet

Jeg har hatt masse problemer med søvn i mange år. Det tar veldig lang tid før jeg sovner, våkner mange ganger i løpet av hver natt og (spesielt hvis jeg må opp tidlig) våkner jeg lenge før vekkerklokka ringer og får ikke sove igjen.

Har prøvd både Imovane og Stilnocht, har hatt best effekt med sistnevnte. Min lege mener jeg har en ganske atypisk effekt av Stilnoct; det tar en stund før den virker, men jeg sover gjerne 7 timer sammenhengende når den først virker. Og jeg føler ingen hangover på morgenen!

Gjest Maniana
Skrevet

Det gjorde jeg. Men jeg tok dem over lang tid og ble avhengig,best å ta dem for en kort periode ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...