Gå til innhold

Hvorfor er det å være sliten en psykisk greie?

Anbefalte innlegg

Gjest forhåndsvisning-send innlegg
Skrevet

Jeg har vært ganske så sliten en periode, det har vært mye med jobb, familie og ellers det som hører med. Jeg fikk etter hvert problemer med søvn, noe som i sin tur gav meg muskelsmerter.

Jeg oppsøkte lege som skrev ut sovepiller og sykemelding. I tillegg fikk jeg tilbud om antidepressiva og om det ikke hjalp kunne han henvise til psykolog.

Jeg føler meg ikke deprimert og lider heller ikke av angst, så jeg skjønner ikke helt hva jeg skulle med ad og psykolog.

Er det slik at det å være sliten er en psykisk greie? Og i såfall hvorfor? I noen tilfeller skjønner jeg at det er det, men ikke alltid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Jeg føler meg ikke deprimert og lider heller ikke av angst, så jeg skjønner ikke helt hva jeg skulle med ad og psykolog.''

Da takker du nei til tilbudet. Jeg tror en del leger er litt rause med reseptblokka når man sier sliten uten at jeg aner hvorfor det er blitt slik. Slitenhet krever hvile, søvn og lystbetonte aktiviteter, ikke ad og psykolog.

Skrevet

Er det virkelig så enkelt å få AD nå ? Det høres ut som du lider av stress. Ro og kvile, eller noe avbrekk fra det som har gjort deg sliten, må vel i første omgang legges vekt på her.

Skrevet

Sliten en psykisk greie? Det virker som at ALT som ikke gir avvikende svar på blodprøve blir definert som "en psykisk greie".

Da vil legen gjerne gi diagnosen depresjon, og pøse på med antidepressiva, eller gi diagnosen adhd og pøse på med adhd-medisin. Utredning er ikke nødvendig, det kan være nok å si "sliten" så får du "depresjonspakken", eller "rastløs", så får du "adhd-pakken". I begge tilfellene blir man ofte henvist til psykolog også, fordi samtaleterapi blir ansett for å være en slags universalløsning for alt som ikke viser avvikende resultater på blodprøven.

Det finnes retningslinjer fra helsedirektoratet, men legene har ikke tid til å følge disse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...