Gå til innhold

Nhd - sobril og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen fortvilet jente
Skrevet

Hei

Har sterk angst for tida og må kjøre litt bil i dag. Hørte at man kan ta toppen 22,5 mg sobril hvis man skal kjøre bil. Men hva om jeg tar det nå, og så venter helt til i ettermiddag/kveld med å ta 22,5 til hvis ikke angsten går over? Er det da forsvarlig å kjøre bil? (Tenker at sobrilen går ut av kroppen etter noen timer). Eller er det kun 22,5 mg i døgnet som er lov når man skal kjøre bil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halveringstid på sobril er 10 til 15 timer står det i felleskatalogen.

Det er overhodet ikke forsvarlig å kjøre når du har tatt 22 mg sobril.

Skjønner at du har angst, men da får du heller bli hjemme og ta vare på deg selv.

Gjest MedicNerd
Skrevet

Du må gå etter hvordan du reagerer, men det beste er nok å la bilen stå. Jeg skjønner meg ikke helt på 22,5 mg ut i fra styrkene Sobril kommer i. Et alternativ er jo å ta minst mulig. Hvis du vet du blir sløv, vurder heller å ta drosje om det lar seg gjøre for deg.

Er du mye psykisk plaget og ikke kan kjøre bil/reise særlig kollektivt kan du søke om TT-kort.

Skrevet

Skjønner at du har angst, men da får du heller bli hjemme og ta vare på deg selv.

Det var altså 22 mg sobril jeg har fått til svar andre ganger jeg har spurt. Altså 22 mg i døgnet, slik jeg forsto det, og så lurte jeg på halveringstiden. Er du lege?

Skrevet

Her er svaret jeg fikk fra NHD sist jeg spurte:

"Re: Sobril og bilkjøring

Absolutt max døgndose er 25 mg om en tar det alene (monoterapi). Kombinert med Truxal bør du nok ned til 15 mg."

– Nils Håvard Dahl, psykiater

Så da går det faktisk an å kjøre på 25 mg sobril. Og nå ser jeg at det er per døgn også. Så der tar du nok feil, kan man si.

Gjest bølger
Skrevet

Det var altså 22 mg sobril jeg har fått til svar andre ganger jeg har spurt. Altså 22 mg i døgnet, slik jeg forsto det, og så lurte jeg på halveringstiden. Er du lege?

Det er ikke bare mengden som har noe å si. Hvordan du reagerer

på dem betyr veldig mye. Blir du sløv eller trett. Vi skal ikke være

så veldig redusert før det går ut over kjøre evnen. Det er bare du

som vet hvordan du reagerer.

Jeg har gått på sobril selv, så jeg vet

det er vanskelig. Når jeg skulle på jobb, tok jeg den ikke før jeg var

fremme. Men det var ikke alltid det passet slik.

Gjest sukksukk88
Skrevet

Dette temaet tok akkurat legen min opp med meg i dag. Han har vært på et kurs der politiet informerte om at det ikke skulle være mye av det broiligende stoffet i blodet før en kan bli ansvarlig ved evetuell ulykke. Det vil si at 25 mg ikke er lovelig å kjøre med.... Men forstår godt problemet ditt. I dag har jeg ikke taklet å gå på butikken, skjelver, hyperventilerer og brekker meg an angst. På legekontoret løp jeg ut to ganger mens jeg måtte vente på tur. Sekretærene kom etter, og legen etter siste gang da jeg gikk i ring på parkeringsplassen.

Fergeturen var også helt for jævlig. Tar 55 minutter, men det føltes ut som 5 timer da jeg ikke kunne ta sobril. Gikk inn på dass, lå på gulvet å røyket og skalv. Fy faen.

Hjertet banker litt lettere nå... men som vi begge vet så kan en få angstabstinenser av sobril.

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg har spurt min lege om det samme. Hun har sagt at jeg vet hvordan jeg reagerer på sobril, dersom jeg ikke føler meg sløv (noe jeg ikke gjør) kan jeg kjøre. Har ikke spurt om dosering, da hun svarte utifra hvordan jeg følte meg etter å ha tatt sobril.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er snakk om døgndoser. Du kan ikke ta mer i løpet av det samme døgnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...