Gå til innhold

Voksne barn som bor hjemme


Gjest Voksne barn som bor hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Voksne barn som bor hjemme

Jeg har en sønn på 25 år som bor hjemme. Han bor gratis, både med kost og losji.

Han har ikke fast jobb,men tar småjobber innimellom. Han tjener absolutt ikke noe spesiellt bra.

Han har en bra utdannelse, så han har sikkert kunnet fått seg en grei jobb som han har kunnet tjent bedre. Jeg vet at han ser seg om etter ordentlig arbeid som passer hans utdannelse, men slike jobber vokser ikke på trær.

Som sagt...han bor gratis...han får nye klær innimellom...jeg stikker til han "lommepenger" innimellom...han låner bila som jeg betaler bensin på...kjøper mye av det han ellers trenger...

Kort sagt: Han har det som plommen i egget...

Men jeg kjenner jeg begynner å bli litt lei av dette. Han blir rett og slett bortskjemt av dette...det vet jeg...

Jeg blir allikevel splittet i mellom dårlig samvittighet og sunn fornuft...

Hva mener dere om denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg selv bodde hjemme til jeg var 23. Syntes selv det var en ubehagelig situasjon, men forskjellige ting gjorde at det bare ble slik... Jeg betalte (en symbolsk?) husleie og betalte ellers selv alt av eget forbruk. Hadde tildels jobb og tildels studielån.

Ungene mine er heldigvis selvstendige vesener...nr. 1 flyttet ut som 19-åring, nr.2 som 18-åring og nå snakker 17-åringen om å flytte straks han blir lærling neste år :) Minstemann på 13 ruger på sine "flytteplaner" allerede....

En 25-åring burde ha flyttet (blitt kastet ut) for lenge siden, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg helst burde ha holdt meg borte fra denne tråden, fordi jeg som regel er litt kjerringa mot strømmen i slike saker.

Men,her kommer det jo an på flere ting. Fremfor alt økonomi. Hvis du har råd til å gi ham disse godene mens han venter på arbeid, og han ikke har økonomi til å betale for seg hjemme, betale bensin osv, synes jeg ikke det er noe rart at du velger å gjøre det. Jeg ville ha gjort og har gjort det samme.

Jeg lot mitt voksne barn bo hjemme selv om h*n var i full jobb og betalte stort sett alt bortsett fra lommepenger.

Jeg fikk mye og mange kommentarer på dette. Resultatet ble en fet bank konto for barnet når det flyttet. Noe som kom veldig godt med. Sikkerhet for barnet, og sikkerhet for meg

Nå kan dette duskuteres i det vide og det brede. Ikke alle barn ville ha spart, men brukt. osv

Et av mindre andre barn, har det vel stort sett som ditt, bortsett fra at h*n går på skole. Og har ikke jobb ved siden av.

Men for å unngå studielån bor h*n hjemme og vi holder bil og bensin og lommepenger.

Nå høres det jo at som om vi har solid økonomi, men det har vi ikke. Vi sliter som mange andre med å få endene til å møtes,

men som mor til flere, strekker jeg meg veldig langt selv når de er voksne.

Men jeg forstår jo også at du kan bli lei, spesielt hvis du føler at sønnen din utnytter deg, ikke vil arbeide.

Vi foreldre her vel selv skapt våre bortskjemte barn selv, ikke sikkert han tenker over det en gang. Det har jo alltid vært slik for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes du har gjort ham en bjørnetjeneste ved å venne ham til å leve slik, så din eventuelle dårlige samvittighet burde gå på at han ikke har lært å bli selvstendig.

På høy tid å få ham til å finne et sted for seg selv, alternativt ta skikkelig betalt for å ha ham boende. At han i tillegg til å bo gratis også får "lommepenger" i en alder av 25 har jeg knapt ord for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MedicNerd

Da jeg var på den alderen bodde jeg i en hybelleilighet i foreldrene mine sitt hus. Opprinnelig var den bygget da onkelen min studerte i sin ungdom, så den er ganske shabby. Men jeg måtte betale for å bo der, og jeg syntes det var fair! Riktig nok hadde jeg en inntekt da. Det meste jeg trengte måtte jeg kjøpe selv. Av og til fikk jeg litt hjelp om det var krise og jeg måtte ha noe. Jeg gikk på attføring uten bostøtte, så store inntekten var det ikke.

Jeg tenker på det at sønnen din sliter med å finne en jobb hvor han kan bruke utdannelsen sin. Hvorfor tar han ikke en jobb for å tjene litt penger mens han venter på muligheten? Jeg ser jo mange unge som gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere får ta en ordentlig prat hvor han får beskjed om å ta seg en jobb, uansett hvilken omtrent, bare for å komme seg ut. Det tar seg mye bedre ut for en fremtidig arbeidsgiver om han har vært i jobb enn om han har ligget på sofaen hjemme hos mamma.

Han bør også finne seg et eget sted å bo og forsørge seg selv. At en mann på 25 får lommepenger av mamma hører ingensteds hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg helst burde ha holdt meg borte fra denne tråden, fordi jeg som regel er litt kjerringa mot strømmen i slike saker.

Men,her kommer det jo an på flere ting. Fremfor alt økonomi. Hvis du har råd til å gi ham disse godene mens han venter på arbeid, og han ikke har økonomi til å betale for seg hjemme, betale bensin osv, synes jeg ikke det er noe rart at du velger å gjøre det. Jeg ville ha gjort og har gjort det samme.

Jeg lot mitt voksne barn bo hjemme selv om h*n var i full jobb og betalte stort sett alt bortsett fra lommepenger.

Jeg fikk mye og mange kommentarer på dette. Resultatet ble en fet bank konto for barnet når det flyttet. Noe som kom veldig godt med. Sikkerhet for barnet, og sikkerhet for meg

Nå kan dette duskuteres i det vide og det brede. Ikke alle barn ville ha spart, men brukt. osv

Et av mindre andre barn, har det vel stort sett som ditt, bortsett fra at h*n går på skole. Og har ikke jobb ved siden av.

Men for å unngå studielån bor h*n hjemme og vi holder bil og bensin og lommepenger.

Nå høres det jo at som om vi har solid økonomi, men det har vi ikke. Vi sliter som mange andre med å få endene til å møtes,

men som mor til flere, strekker jeg meg veldig langt selv når de er voksne.

Men jeg forstår jo også at du kan bli lei, spesielt hvis du føler at sønnen din utnytter deg, ikke vil arbeide.

Vi foreldre her vel selv skapt våre bortskjemte barn selv, ikke sikkert han tenker over det en gang. Det har jo alltid vært slik for dem.

Jeg ville nok gjort som deg.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du gjør ham en bjørnetjeneste. Hvis du skal la ham bo hjemme, bør du i alle fall stille to krav:

Han får jobbe for seg ved å gjøre de fleste oppgavene i hjemmet, dvs matlaging, oppvask, rydding og støvsuging osv. Enten det, eller betale for seg.

Lommepenger får han ordne selv.

Antakelig vil disse kravene få ham til å begynne å se seg om etter jobb. Sånn som det nå er, har han jo ikke noe press på seg til å jobbe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg kjenner jeg helst burde ha holdt meg borte fra denne tråden, fordi jeg som regel er litt kjerringa mot strømmen i slike saker.

Men,her kommer det jo an på flere ting. Fremfor alt økonomi. Hvis du har råd til å gi ham disse godene mens han venter på arbeid, og han ikke har økonomi til å betale for seg hjemme, betale bensin osv, synes jeg ikke det er noe rart at du velger å gjøre det. Jeg ville ha gjort og har gjort det samme.

Jeg lot mitt voksne barn bo hjemme selv om h*n var i full jobb og betalte stort sett alt bortsett fra lommepenger.

Jeg fikk mye og mange kommentarer på dette. Resultatet ble en fet bank konto for barnet når det flyttet. Noe som kom veldig godt med. Sikkerhet for barnet, og sikkerhet for meg

Nå kan dette duskuteres i det vide og det brede. Ikke alle barn ville ha spart, men brukt. osv

Et av mindre andre barn, har det vel stort sett som ditt, bortsett fra at h*n går på skole. Og har ikke jobb ved siden av.

Men for å unngå studielån bor h*n hjemme og vi holder bil og bensin og lommepenger.

Nå høres det jo at som om vi har solid økonomi, men det har vi ikke. Vi sliter som mange andre med å få endene til å møtes,

men som mor til flere, strekker jeg meg veldig langt selv når de er voksne.

Men jeg forstår jo også at du kan bli lei, spesielt hvis du føler at sønnen din utnytter deg, ikke vil arbeide.

Vi foreldre her vel selv skapt våre bortskjemte barn selv, ikke sikkert han tenker over det en gang. Det har jo alltid vært slik for dem.

''Men,her kommer det jo an på flere ting. Fremfor alt økonomi. Hvis du har råd til å gi ham disse godene mens han venter på arbeid, og han ikke har økonomi til å betale for seg hjemme, betale bensin osv, synes jeg ikke det er noe rart at du velger å gjøre det. Jeg ville ha gjort og har gjort det samme.

''

Det der kan jeg overhodet ikke forstå, hvordan skal "barn" lære seg å bli selvstendige om de overhodet ikke lærer det hjemmefra?

Det sier jo litt at du bruker betegnelsen "vente på arbeid" - det er ikke slik en får seg jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men,her kommer det jo an på flere ting. Fremfor alt økonomi. Hvis du har råd til å gi ham disse godene mens han venter på arbeid, og han ikke har økonomi til å betale for seg hjemme, betale bensin osv, synes jeg ikke det er noe rart at du velger å gjøre det. Jeg ville ha gjort og har gjort det samme.

''

Det der kan jeg overhodet ikke forstå, hvordan skal "barn" lære seg å bli selvstendige om de overhodet ikke lærer det hjemmefra?

Det sier jo litt at du bruker betegnelsen "vente på arbeid" - det er ikke slik en får seg jobb!

Mine barn som har flyttet hjemmefra er ansvarsfulle mennesker med økonomisk styring.

De har aldri spurt om en krone etter at de flyttet, og de passer jobbene og livene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mine barn som har flyttet hjemmefra er ansvarsfulle mennesker med økonomisk styring.

De har aldri spurt om en krone etter at de flyttet, og de passer jobbene og livene sine.

Mitt forrige innlegg siktet til "barn" generelt, og ikke til dine.

Dine barn er sikkert arbeidssomme og ansvarsfulle - ikke alle er det, og mange trenger en dytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ut me'n !

Hvis han har en god utdannelse, får han bare melde seg arbeidsledig, og søke aktiv på jobber. Jeg hadde ikke orket å ha en voksen arbeidsledig sønn boende hjemme iallefall, eventuelt bare for en kort mellomperiode. Du må ikke gjøre det så komfortabelt for han, da blir du jo aldri kvitt han!

Mange jenter blir også skeptiske til voksne menns om bor hos foreldrene, så der kan du gjøre han en stor bjørnetjeneste. Han skal leve et voksenliv nå, ikke fortsette barndommen sammen med mamma.

Vi har hjulpet våre barn med både ditt og datt, av penger og hjelp og lån av bil, men etter studieslutt har de klart seg selv. Ja, under studiene også forresten, vi har slengt til litt i spesielle situasjoner, men det virker som de helst vil klare seg uten 'almisser'. Og det er jeg veldig glad for.

Noen bor hjemme i korte perioder mellom forskjellige studiesteder eller etter militæret for gutter. Men de fleste er overivrige etter å få noe for seg selv, komme vekk fra mammas granskende blikk. hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden han sparer seg til drømmejobben antar jeg at han bidrar desto mer med praktisk innsats hjemme?

Jeg var selv 16 år da jeg flyttet på hybel. Det er en del år siden, og var ganske vanlig der jeg kom fra. Det reddet mitt forhold til mine foreldre. Jeg fikk selv oppdage hva melk, brød osv kostet, og å disponere penger for dager/uker om gangen.

Siden du spør her antar jeg at du vet at du bidrar til å gjøre ham avhengig av deg. I tillegg kan han bli en ganske ubrukelig partner for en evt framtidig samboer/kone.

Jeg håper at du går nærmere inn på ham på hvilke jobber han søker. Jeg har opplevd at ungdom sier de søker på jobb, og det de gjør er å sitte å bla på FINN.no uten å faktisk søke noen av jobbene der. Hvor langt er han villig til å flytte for å få jobb?

Hvor mye tjener han på de jobbene han faktisk har?

Er han registrert hos NAV? Kan han få jobbsøkerkurs hos NAV?

Kan han få noen form for arbeidspraksis gjennom NAV?

Har han begrensninger på hvilke jobber han kan/vil ta?

Du må selvsagt selv avgjøre, men pass deg for å føle deg utnyttet. Det kan ødelegge ditt framtidige forhold til din sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er såpass gammel at han burde ta ansvar for sin egen økonomi.

Han MÅ få seg en skikkelig jobb, enten innenfor det han er utdannet til, eller noe annet.

Han MÅ flytte ut, eller betale husleie til deg.

Han MÅ betale det meste av maten sin selv.

Han MÅ vaske klærne sine selv.

Han MÅ hjelpe til med husarbeidet.

Som det er nå så har han ikke noen grunn til å prøve å få seg en skikkelig jobb. Han har det jo kjempegreit, får lommepenger til og med.

Når han har funnet seg en jobb, kan han fremdeles søke seg videre innen sitt fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 14 år senere...
Lena Kristine

Hva kan man kreve av leie for voksne barn over 20 år som bor hjemme og bidrag med vasking,mat og bruk av toalettartikler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lena Kristine skrev (10 minutter siden):

Hva kan man kreve av leie for voksne barn over 20 år som bor hjemme og bidrag med vasking,mat og bruk av toalettartikler?

Ingenting, synes jeg. 

Anonymkode: 895ad...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Lena Kristine skrev (15 minutter siden):

Hva kan man kreve av leie for voksne barn over 20 år som bor hjemme og bidrag med vasking,mat og bruk av toalettartikler?

Kommer an på om ungen går på skole og lever på studielån/stipend eller om hen jobber og tjener penger. Om hen jobber og har egen inntekt bør man i alle fall kunne forlange at store deler av inntekten går til å spare til egen bolig om man ikke krever noen form for husleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår 18 åring bor på hybel og er lærling. Klarer seg godt. Har egen bil som har kjører med og klarer seg selv. Men jeg som mor synes det er bra at han klarer seg selv, samtidig skulle jeg ønske han bodde hjemme, for å vaske klærne hans, lage mat til han osv. dette er noe vi mødre kjenner på når poden flytter ut. 
man vil de skal klare seg selv, men vanskelig å slippe taket. 
han er hjemme hver helg, men ser han nesten ikke, da han er lykkelig eier av førerkort og bil, og er mye ute å kjører med venner. Slik ungdommer gjør.

Lurer litt på hva jeg/ vi skal finne på når yngste flytter ut? Barna har jo vært hele livet i veldig mange år

Anonymkode: d1ff0...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...