Gå til innhold

NHD/andre. Hvem har ansvaret? Pårørende eller

Anbefalte innlegg

Gjest Nattvakt
Skrevet

Etter natt med mye drama tårer og til slutt glede og lettelse sitter jeg igjen med mange tanker.

Jeg fikk min mann med på psyk,legevakt igår kveld, og trodde han var i sikkerhet der. Legen fattet tvangsvedtak og vi ventet på ledsagere som skulle kjøre oss til psykehuset. Ventetiden ble laaang. Min mann måtte ut for røykepause og jeg valgte å stole på at han kom tilbake. Jeg tok en dårlig avgjørelse ved å bli sittende å vente på lege og ledsagere.

Min mann forsvant og ja det var en bevisst handling, men gjort av et menneske i psykisk ubalanse. Jeg hadde gitt tydelig uttrykk for at tankene hans omkring selvmord var svingene og innenfor korte tidsrammer.

En storstilt leteaksjon ble satt igang med politi både i luft og på veiene. Politiet gjorde en fantastisk god jobb og det er bare deres fortjeneste at dette endte godt.

Legen ringte meg i morges og beklaget sterkt at han hadde gitt meg ansvaret med å "passe på". Han skulle sørge for at dette ikke skulle kunne skje igjen med andre.

Ikveld har jeg vært en kort tur innom psykehuset med klær og utstyr til mannen. Tidligere har jeg opplevd ransakelse og sjekk av ting jeg har hatt med umiddelbart etter jeg har kommet innnenfor døra. Idag var det kun en ung gutt som lukket meg inn og ingen sjekk av baggasje. Han hadde fortsatt lisser i skoene og persienner med mye snorer inne på rommet. Han er fremdeles i suicidal modus.

Jeg sitter og tenker på om jeg skal ringe å be dem fjerne disse tingene, er det meg som er "hysterisk" eller er dette en alvorlig glipp fra psykehusets side? Jeg tenkte ikke over disse tingene mens jeg var der. Fokuset var på min mann og det han ville snakke om.

Jeg kan legge til at hans "metode" foregår ved hjelp av tau og liknende ting, og dette er kjendt for avdelingen.

fremdeles bekymret og skuffet over møte med hjelpeapparatet denne gangen.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Som innlagt er det overlegen på avdelingen som har ansvaret. Hun har sikkert gjort sin vurdering og funnet ut hvilke tiltak som skal/skal ikke settes i verk.

Skrevet

Jeg har ikke peiling på sånt, men jeg hadde ikke latt være å ringe og påpekt det. Heller den telefonen, enn å risikere noe annet.

Gjest xbellax
Skrevet

Jeg ville ringt og bedt spurt om de var klar over dette med tau og jeg ville sagt at jeg er redd og bekymret pga skolisser, pga tau til persienner, belter osv. Jeg forstår utmerket at du er reagerer slik du gjør. Jeg leste ditt tidligere innlegg hvor NHD heldigvis råder deg til å få ham innlagt og på bakgrunn av det innlegget finner jeg det rart han i denne akuttfasen har såpassmye tilgjengelig. Det jeg mener du bør gjøre er å kontakte avdelingen og legge frem min bekymring (helst hans primærkontakt men ikke sikkert vedkommende jobber i helgen). Når du har gjort det så trekk pusten og gå deg en lang tur, da har du gjort alt det du kan gjøre akkurat nå, a er det ikke lenger ditt ansvar. Jeg forstår NHD sitt svar, men jeg vet desverre at det glipper på rutiner iblandt, hade dette vært min mann hadde jeg trengt en siste bekreftelse før jeg la et hele og fulle ansvaret på hans behandler.

Gjest Nattvakt
Skrevet

Jeg har ikke peiling på sånt, men jeg hadde ikke latt være å ringe og påpekt det. Heller den telefonen, enn å risikere noe annet.

Jeg ringte og fikk forsikringer om at de hadde kontroll på alt, det føles bedre nå :)

Gjest Nattvakt
Skrevet

Jeg ville ringt og bedt spurt om de var klar over dette med tau og jeg ville sagt at jeg er redd og bekymret pga skolisser, pga tau til persienner, belter osv. Jeg forstår utmerket at du er reagerer slik du gjør. Jeg leste ditt tidligere innlegg hvor NHD heldigvis råder deg til å få ham innlagt og på bakgrunn av det innlegget finner jeg det rart han i denne akuttfasen har såpassmye tilgjengelig. Det jeg mener du bør gjøre er å kontakte avdelingen og legge frem min bekymring (helst hans primærkontakt men ikke sikkert vedkommende jobber i helgen). Når du har gjort det så trekk pusten og gå deg en lang tur, da har du gjort alt det du kan gjøre akkurat nå, a er det ikke lenger ditt ansvar. Jeg forstår NHD sitt svar, men jeg vet desverre at det glipper på rutiner iblandt, hade dette vært min mann hadde jeg trengt en siste bekreftelse før jeg la et hele og fulle ansvaret på hans behandler.

Så jeg er ikke spesielt "hysterisk", godt å høre andres syn på saken. Bekymringen var begrunnet i nettopp det at han har hatt forsøk med persiennesnorer ved en tidligere innleggelse.

Takk for omtanken!

Gjest xbellax
Skrevet

Så jeg er ikke spesielt "hysterisk", godt å høre andres syn på saken. Bekymringen var begrunnet i nettopp det at han har hatt forsøk med persiennesnorer ved en tidligere innleggelse.

Takk for omtanken!

Du finnes ikke hysterisk i det hele tatt. Jeg er forferdelig glad du skrev inn her og fikk mental-støtte av dr. NHD til å legge ham inn. Jeg ønsker deg en rolig helg.

Skrevet

Jeg ringte og fikk forsikringer om at de hadde kontroll på alt, det føles bedre nå :)

Det var godt :-)

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg har den erfaring at man ikke kan stole blindt på behandlers vurderinger. Du kjenner din mann best. De er fagfolk og skal kunne sine ting, men de vurderer ikke alltid rett.

Gjest Nattvakt
Skrevet

Du finnes ikke hysterisk i det hele tatt. Jeg er forferdelig glad du skrev inn her og fikk mental-støtte av dr. NHD til å legge ham inn. Jeg ønsker deg en rolig helg.

Faglig støtte gjør meg sterkere, medmenneskelig omtanke fra deg og Mary Poppins rører meg stort :)

Gjest Nattvakt
Skrevet

Jeg har den erfaring at man ikke kan stole blindt på behandlers vurderinger. Du kjenner din mann best. De er fagfolk og skal kunne sine ting, men de vurderer ikke alltid rett.

Det har du helt rett i, samtidig forstår jeg hvordan "glipper" kan skje.

Mvh

Skrevet

Takk for omtanken!

Jeg er enig med xbellax.

Håper du får en god helg:-)

Skrevet

Jeg er enig med xbellax.

Håper du får en god helg:-)

Takk skal du ha frosken!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...