Gå til innhold

Tilbakevendende søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har over noen år hatt periodevise og tilbakevendede søvnproblemer, men har unnlatt å ta dette opp med fagpersoner da problemene også gir seg i perioder. Men så kommer de altså tilbake igjen. Dette er jeg lei av og prøver nå å spør her...

Jeg har problemer i perioder med å sovne og/eller sover urolig og lett og føler meg ikke utvilt på dagen. Jeg har funnet ut at dette oppstår i veldig stor grad fordi jeg på en måte "forventer" at jeg ikke skal få til å sove i situasjoner hvor jeg har opplevd å ikke få sove før, slik som hvis jeg ikke er hjemme, hvis det er noe spesielt som skal skje osv. Dette resulterer i at jeg for eksempel ofte får ferieturer ødelagte på grunn av at jeg sover lite. Slitsom og dumt..Altså er det snakk en selvoppfyllende profeti´/ond sirkel som jeg havner innenfor.

Jeg har også unnlatt å spør fagpersoner fordi, som også andre jeg har snakket med sier, kan være med å forsterke problemet ved at jeg setter fokus på det, noe som nemlig er problemet, at jeg fokuserer på det.

Jeg har kanskje ganske stor grad av liten selvkontroll når det gjelder tanker, har tidligere også hatt endel angst for diverse ting, og har ikke alltid så lett for å "trekke meg selv" ut av negative tankemønstere...

Vet ikke om dette er et vanlig problem, men uansett er det ihvertfall slitsom. Lurer derfor på om dere har noen tips om hva jeg kan/bør gjøre. Sette fokus på det med å oppsøke hjelp, eller forsøke å ignorere det enda mer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...